Skocz do zawartości

7 werbli i ustawienie sceny


Rekomendowane odpowiedzi

Cześć

 

Jakiś czas temu dzięki podpowiedzi jednego z forumowych kolegów oprócz ustawienia opóźnień w procu "na miarkę" i ich dalszego fine'u, zacząłem wykorzystywać 7 werbli do weryfikacji efektów swojej pracy i dopieszczenia 4 werbla na środku auta wysoko pod lusterkiem wstecznym (mojego siedziska względem centrum sceny, nie jej przed sobą) a reszty tam gdzie powinna się znajdować, czyli w równomierno odstępnym rozkładzie ponad deską. Wyszło, że odległości/opóźnienia zwłaszcza z lewej strony trzeba zwiększyć, jednocześnie rozciągając skupienie by osiągnąć właściwy efekt. Mam pewne skromne wnioski, które zachowam dla siebie. Co Waszym zdaniem, oprócz ukierunkowania głośników, opóźnień i zgrania fazowego wpływa pozytywnie na skupienie środka sceny w jednym punkcie a jednocześnie jej pełne rozłożenie i maksymalną szerokość?

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla maksymalnego skupienia - jak najmniej odbić, które jednak ciężko wyeliminować, zwłaszcza, jak tw/mid są zazwyczaj na łączeniach szyby przedniej i bocznych. Na zagranicznych forach często przytacza się montaż mid w drzwiach czy kickach.

Z kolei wg audiofrog'a, nie powinno się centrować sceny za pomocą czasów a za pomocą poziomów lewy/prawy.

 

Ja znów powtórzę - uzyskamy to co jest na nagraniu. Jak nagranie jest "wąskie", to będzie wąsko. Jak wąskie nagranie próbujemy "rozciągnąć" czasami - wypaczamy system. A szerokich nagrań nie ma zbyt wiele. Przynajmniej moim zdaniem. Za dużo ludzie kombinują. Z "brzydkiej i grubej" panny nie zrobimy miss świata. Piję tutaj oczywiście do materiału/nagrań, bo to jest najważniejsze. Mam nawet kolegów, którzy porównują brzmienie (nie ważne czy CA, czy słuchawek czy DAC), na jakimś death metalu, gdzie nie ma sceny ani przestrzeni. Do "experience" potrzebujemy dobrej muzyki. Sam się o tym przekonałem ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla maksymalnego skupienia - jak najmniej odbić, które jednak ciężko wyeliminować, zwłaszcza, jak tw/mid są zazwyczaj na łączeniach szyby przedniej i bocznych. Na zagranicznych forach często przytacza się montaż mid w drzwiach czy kickach.

Z kolei wg audiofrog'a, nie powinno się centrować sceny za pomocą czasów a za pomocą poziomów lewy/prawy.

 

Ja znów powtórzę - uzyskamy to co jest na nagraniu. Jak nagranie jest "wąskie", to będzie wąsko. Jak wąskie nagranie próbujemy "rozciągnąć" czasami - wypaczamy system. A szerokich nagrań nie ma zbyt wiele. Przynajmniej moim zdaniem. Za dużo ludzie kombinują. Z "brzydkiej i grubej" panny nie zrobimy miss świata. Piję tutaj oczywiście do materiału/nagrań, bo to jest najważniejsze. Mam nawet kolegów, którzy porównują brzmienie (nie ważne czy CA, czy słuchawek czy DAC), na jakimś death metalu, gdzie nie ma sceny ani przestrzeni. Do "experience" potrzebujemy dobrej muzyki. Sam się o tym przekonałem ;)

Wyrównanie poziomów to jest podstawa i dopiero dalej stosuje się czasy.Przynajmniej ja tak robię. A same czasy to nie jest rozciąganie sceny tylko niwelacja różnicy w odległości między przetwornikami. Akustyka auta ma swoje ograniczenia i pewnych rzeczy się nie przeskoczy, ale warto pozostałe aspekty jak najlepiej dopracować jak już było pisane wyżej. Nawet sam fakt niby zgrania fazowego nie oznacza, że tak faktycznie jest, bo zgranie fazowe jest w danym obszarze częstotliwości a w innym już może być przesunięte o ileś stopni i rozmywać pozycjonowanie. Strojenie to walka na długie miesiące :-)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 


A same czasy to nie jest rozciąganie sceny tylko niwelacja różnicy w odległości między przetwornikami

Zgadza się. Ja mówię o sytuacji, gdzie zakładamy poprawnie ustawione czasy i dalsze "kombinacje" w celu przesuwania/rozszerzania.

 

Siedząc przed zestawem głośnikowym, dokładnie po środku, mamy pewną sytuację i jej nie da się już poprawić. W CA też. Mając ustawione czasy, mamy ustawione czasy :) Sam autor pisze, że rozciąga scenę jednocześnie tracąc skupienie. To już prawdopodobnie wypaczenie obrazu stereo.

 

 

 


zgranie fazowe jest w danym obszarze częstotliwości a w innym już może być przesunięte o ileś stopni i rozmywać pozycjonowanie

W większości systemów pozycjonowanie jest rozjechane przez drastyczne różnicę w charakterystykach stron L/P czy już samych głośników (wf/mid/tw) - i to też jest bardzo łatwo słyszalne bypassując korekcje EQ. Dlatego EQ jest ważne. Czasówka jest "jedna". Bawiąc się w "przesuwanie sceny" czasami, knocimy fazę. Faza zgadza się (w przybliżeniu oczywiście, to wciąż auto) tylko przy określonym ustawieniu TA. Rozjeżdżając TA, powodujemy więcej "obróceń" fazy proporcjonalnie do wzrostu częstotliwości, a co za tym idzie ingerencję w pasmo. Dlatego wszystko musi być "dobre" :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mój skromny i nieskomplikowany wniosek z tego taki, że koniec końców ucho to ucho i lubię czy nie, bo czy da się to tak ustawić żeby wilk był syty i owca cała? To ciekawe. Strojenie to zapewne wiele prób i masa błędów. Mi dzisiaj na dołek 80 Hz na wf pomógł Tschebyschev. Zamiast BTW czy LR i mi niemal "załatał" dołek na 80hz.Kombinacji milion, tylko która działa.A może każda jest tak samo dobra jak i zła ?pewnie minie czas gdy zrozumiem co zyskuję a co dzięki temu tracę.Pewnie za pięknie by było jednym ruchem suwaka naprawić całe zło w odcinku pasma
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A może każda jest tak samo dobra jak i zła ?

Właściwą jest ta kombinacja która przybliża Cię do ideału z najmniejszą ilością minusów;)

Nie ma złotej recepty, ani magicznego suwaka... To by było zbyt proste i zbyt nudne:p

Najwazniejsze by osiągnąć realizm i zadowolenie równocześnie;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 


Mi dzisiaj na dołek 80 Hz na wf pomógł Tschebyschev

A przybliż z ciekawości. Dołki w tym paśmie to zazwyczaj samochó, nie da się ich wyeliminować filtracją czy EQ. Może akurat tak zakombinowałeś, że na to pasmo wjechał Ci już sub. Albo peak typowy dla czebyszewa wylądował Ci akurat przy 80Hz, a to trochę wysoko jak na wf.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...