Skocz do zawartości

Pukanie membrany po zmianie skrzyni z b-r na zamkniętą


 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Skrzynia b-r, która była w bagażniku mojego samochodu (sedan) była dość słabo słyszalna oraz wyraźnie było słychać, że bass dochodzi z tyłu a nie z przodu, ponadto nic nie dało się zrobić z klapą bagażnika oraz tylną półką (bardzo głośno wibrowały mimo wygłuszenia). Postanowiłem więc z płyt MDF 18mm wystrugać nową, zamknięta skrzynię, a przetwornik umieścić na pochyłej ściance tak, aby grał on prosto do kabiny poprzez podłokietnik w tylnej kanapie.

Teoretycznie skrzynia zamknięta lepiej powinna znosić moc i tutaj pojawia się problem, bo tak nie jest w tym przypadku - musiałem dość mocno zmniejszyć gain. Wygląda to teraz tak, że w niektórych utworach na około 60-70% mocy ustawionej pod skrzynię b-r membrana osiąga i nawet próbuje przekroczyć Xmax, co skutkuje charakterystycznym pukaniem cewki o magnes. Jeśli wysteruję wzmacniacz tak, aby przy danych utworach tego pukania nie było, to bas przy reszcie utworów będzie słabo słyszalny. W poprzedniej skrzyni (b-r) taka sytuacja nie miała miejsca, membrana w żadnych utworach nie osiągała Xmax. W manualu były propozycje obudów zamkniętych od 15l do 27l, WinISD natomiast wyliczył ok. 24l. Ja zrobiłem obudowę ok. 28l brutto (ok. 23,5l netto), mniejszej już się po prostu nie dało - magnes musiałby dotykać ścianek z tyłu, a i tak jest blisko.
Poniżej załączam grafikę pokazującą jak skrzynia wygląda w przekroju:
77XSbg8.jpg
(szerokość skrzyni wewnątrz 365mm)

Kombinowałem również z wygłuszaniem skrzyni watoliną. Testowałem 3 opcje - brak wygłuszenia, wygłuszenie samych ścianek, mocne wygłuszenie tak, aby miejsca w środku zostało na sam przetwornik. Według mnie nie ma żadnej różnicy, a problem występuje dalej z taką samą siłą.
Moje pytanie - czy da się jeszcze w jakiś sposób uratować sytuację, czy po prostu skrzynia jest wadliwa i nic nie da się zrobić? Z góry dzięki za odpowiedzi.

Głośnik: Rainbow Amboss 12"
Manual - https://www.yumpu.com/en/document/view/5349346/12-amboss-part-no-231393-car-audio-rainbow

Poprzednia skrzynia (b-r): Basser B1250 szczelinowa 50l

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ganisz za lenistwo suba, O.K.

A czym go zasilasz i z jakiego źródła podajesz sygnał na wzmak?

 

Aktualizacja.


Właśnie doturlałem się do domu po pracy, wrzucam Rainbow'a w WinISD i co widzę?

Serio symulowałeś tego suba?

Chyba nie za bardzo i z brakiem wniosków co do krzywych na charakterystykach :dobani:

 

Clozet sobie daruj.

 

W budce B-R 36 ltr. netto i strojonej na 35Hz (można niżej w nieco większej pojemności, jednak bez przesady ze względu na opóźnienia) ma delay 17ms.

Np. przy 32Hz jest głośniejsza o +6dB od wersji closed - ile musisz dorzucić waciszy, aby uzyskać SPL większy o +6dB?

 

Taka budka brutto wyniesie ok. 50/51 litrów.

Jednak to nie to samo, co ta od Basser'a B1250...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 


A czym go zasilasz i z jakiego źródła podajesz sygnał na wzmak?

Wzmacniacz Impulse SD500, sygnał z radia Kenwood KMM-BT306 (przez RCA).

Serio symulowałeś tego suba?
Chyba nie za bardzo i z brakiem wniosków co do krzywych na charakterystykach


Tutaj bardziej postawiłbym na brak wniosków. Teraz widzę, że w poprzednim poście źle podałem - WinISD pokazał mi ok. 21l przy qtc 0,707, ale tak jak mówiłem - skrzynia z taką pojemnością musiałaby być już tak mała, że magnes dotykałby ścianek z tyłu. Przy 28l qtc wynosi ok. 0.641, a to dalej dość płaskie odwzorowanie pasma, stąd moje zdziwienie.

Odpowiednią skrzynię b-r mógłbym zrobić, nie ma najmniejszego problemu, tylko że gdzie w takim wypadku umieścić port? Dziura na podłokietnik w tylnej kanapie jest takich rozmiarów, że na styk mieści się tam głośnik, portu w tej dziurze już nie zmieszczę. Opcji widzę kilka - umieścić port na tej samej ścianie skrzyni co przetwornik i wyciąć trochę grodzi bagażnika obok, aby port grał w oparcie tylnej kanapy za pasażerem a nie w blachę. Można by było jeszcze port umieścić na którejś ściance tak, aby grał do bagażnika, ale która z tych opcji będzie najlepsza?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wzmacniacz Impulse SD500, sygnał z radia Kenwood KMM-BT306

Jak wygląda regulacja Level wzmaka?

Jakoś nie widzę jaki jest zakres czułości.

Kenio ma 3.5V, wzmak nie ma przypadkiem zakresu regulacji do 4V?

A jak "poszukujesz" niskiego zejścia suba, to podbijasz niski zakres? Ten zabieg (podbicie) może powodować przester wzmaka i rozhuśtanie membrany suba.

 

Skrzynia Basser'a jest strojona mniej więcej na 50Hz.

 

Symulacja dla:

- zamknięta 24 litry

- proponowana 36 litrów i 35Hz

- Basser

121c7031c6809872.png

Te krzywe mniej więcej odpowiadają różnicy w poziomie SPL, nie jest to faktyczny, realny poziom SPL, jednak można się dowiedzieć co nieco o głośności.

 

Może być też tak, że twój egzemplarz suba ma dość miękkie zawieszenie resora - utraciło swoją sprężystość. Osiąga max. wychylenie przy np. połowie mocy do niego dostarczonej. Ale to wypadało by sprawdzić.

Jak by tak faktycznie było, a wymiana resora problematyczna, to praca w B-R z ustawieniem mniejszej mocy wzmaka pozwoliłaby na uzyskanie odpowiedniego SPL, który teoretycznie mógłby Ciebie usatysfakcjonować w codziennej eksploatacji.

Coś wspominałeś o drgającej półce.

Da radę zrobić nową z odpowiednim kolorem wykończenia, która byłaby nieco uszczuplona w swoich wymiarach? Te uszczuplenia pozwolą na swobodniejszy dostęp niskich do wnętrza kabiny.

Kolejna sprawa.

Sub gra z bagażnika.

Przy opóźnieniach w okolicy 17ms w B-R i 5ms w clozecie nie powinno tak być.

Masz coś skopane w ustawieniach w Keniu? Bo nie powinno tak być.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do BP to podejrzewam, że skoro głośnik do closed się nie nadaje to do 4th BP też się nie nada, a na 6th BP niestety miejsca brak w bagażniku, tym bardziej, że mam tam jeszcze koło zapasowe i nic by nie zostało z niego.

Mógłbym jeszcze spróbować z tym b-r, ale musiałbym wiedzieć na której ściance najlepiej umieścić port w takiej konfiguracji. Ewentualnie jak by był mus to mógłbym wyciąć otwór w tylnej półce, ale wiadomo, najlepiej jakby się obyło bez tego.

Zwykła, tradycyjna skrzynia, która grałaby w bagażniku w stronę klapy odpada totalnie. Nie dość, że wyraźnie słychać, że bas dochodzi z tyłu (w radiu można odwrócić fazę o 180 stopni, ale to nie pomaga), to jeszcze tylna półka i klapa bagażnika mimo wygłuszenia zauważalnie hałasują i nie ma przyjemności z muzyki. Skrzynia ze skierowaną membraną w podłokietnik tylnej kanapy rozwiązała te problemy, tyle że pojawił się właśnie kolejny - opisany w pierwszym poście.

 

 

Jak wygląda regulacja Level wzmaka?

Nie rozumiem za bardzo pytania, czy chodzi o to w jaki sposób ustawiłem gain?

Kenio ma 3.5V, wzmak nie ma przypadkiem zakresu regulacji do 4V?

 

Kenwood KMM-BT306 ma 2.5V. KMM-BT305 miał 4V (3,5V). Co do wzmaka to nie wiem, w manualu nie udało mi się doszukać, ale mogę powiedzieć tyle, że nie ma żadnej różnicy w jakości i głośności gry suba, gdy wysteruję wzmacniacz tak by na 25/35 na radiu sub grał na maxa od wysterowania wzmacniacza tak, by na 35/35 grał na maxa.

 

A jak "poszukujesz" niskiego zejścia suba, to podbijasz niski zakres? Ten zabieg (podbicie) może powodować przester wzmaka i rozhuśtanie membrany suba.

 

Nie poszukuję niskiego zejścia suba, częstotliwości poniżej 35-40Hz w ogóle mnie nie interesują, a w radiu i wzmaku wszystkie dopalacze typu bassboosty, podbicia itd. mam powyłączane. Jeśli chodzi o skrzynię b-r to najbardziej by mi zależało, aby była zestrojona tak, żeby maksimum lokalne wykresu zależności natężenia od częstotliwości było przy około 45-50Hz, czyli mniej więcej tak jak w proponowanej skrzyni. No może troszkę bardziej w prawo.

 

Może być też tak, że twój egzemplarz suba ma dość miękkie zawieszenie resora - utraciło swoją sprężystość. Osiąga max. wychylenie przy np. połowie mocy do niego dostarczonej.

 

Czy w takim wypadku w skrzyni b-r membrana nie powinna latać jeszcze bardziej? W skrzyni basser w żadnym utworze membrana nie osiągała Xmax, dochodziło może do 3/4 Xmax.

 

Da radę zrobić nową z odpowiednim kolorem wykończenia, która byłaby nieco uszczuplona w swoich wymiarach?

 

Raczej nie, jak dla mnie byłaby to już za duża rzeźba, nie wiem czy bym to dobrze zrobił. Niby dałoby radę tam napchać jeszcze więcej pianki kauczukowej niż jest w taki sposób, by półkę aż prężyło, lecz przeszkodą jest tylna roleta przeciwsłoneczna w niej zamontowana.

Masz coś skopane w ustawieniach w Keniu? Bo nie powinno tak być.

 

Próbowałem już wszystkiego - wszystko na 0/off, odwracanie fazy, regulacja odległości suba od ucha w radiu itd. Co bym nie zrobił, co bym nie ustawił w tym radiu to sub gra w bagażniku i koniec.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nad zmianą wzmacniacza też myślałem, natomiast na chwilę obecną chciałbym jeszcze wypróbować nieco tańszą alternatywę naprawy sytuacji, tj. skrzynkę 36l 35Hz wyżej zaproponowaną. Skoro ze skrzynią b-r basser nie było problemów to podejrzewam, że z tą też może ich nie być - zawsze warto spróbować. Dalej tylko nie wiem na której ściance skrzynki umieścić port aby to miało ręce i nogi. Podejrzewam, że bez rzeźbienia dziury w półce na port się nie obejdzie, ale jakby port mógłby być skierowany w oparcie tylnej kanapy bez żadnego kombinowania i efekt byłby porównywalny to byłoby super.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzę że do manuala nie zaglądales. Jest tam zaproponowana obudowa BP, winISD jest również obcy. Po symulacji proponowanych obódów proponowany BR wygląda najleppiej ale BP w Twoim przypadku moze byc bardziej efektywny. Ludzie, którzy robią BP robia to tak że komra zamknieta odpowiada litrażowi obudowy zamknietej a komora br dwa razy tyle co komora zamknięta, zostaje wtedy strojenie, które przeważnie jest wysokie a i wymaga dostrojenia juz w samochodzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety nie pogodzę tak dużej budy razem z kołem zapasowym w bagażniku, a rezygnować z jednego na rzecz drugiego też bym nie chciał. Poza tym skoro problem powstał po wsadzeniu przetwornika w skrzynie zamkniętą to nie będzie miał on problemu z komorą zamkniętą w skrzyni BP?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko w takim wypadku nie mam bladego pojęcia jaki jest sens symulowania obudowy, która najzwyczajniej w świecie nie zmieści mi się w bagażniku, o czym mówiłem chyba 2 albo 3 razy. Poza tym czy WinISD pokazuje w którymś miejscu, że cewka będzie pukać o magnes przy pewnych utworach tak jak w przypadku skrzyni zamkniętej, którą zrobiłem? Owszem, mam wklepany głośnik z tą skrzynią w program i na wykresach nie potrafię dostrzec problemu - nie widzę nigdzie wzmocnienia, które rozhuśtałoby mi membranę do Xmax. I tak, wiem, że lepiej by było kupić inny głośnik, wzmacniacz czy zrobić skrzynię BP, a najlepiej to w ogóle by było jakbym sprzedał sedana i kupił kombi, ale mówię przecież, że te opcje z pewnych względów nie są możliwe. Tym bardziej, że została i tak już zaproponowana obudowa b-r, którą przecież zadeklarowałem się wykonać - musiałbym tylko wiedzieć na której ściance umieścić port by było najlepiej w przypadku takiej konfiguracji tj. skrzyni z membraną grająca przez podłokietnik tylnej kanapy. Z tego co widzę, to chyba nikt tego do końca nie wie, ale nie dziwię się, bo sam szukałem w internecie podobnych przypadków i jeśli ktoś robił taką skrzynię to albo zamkniętą, albo b-r ale port mieścił się razem z membraną w dziurze za podłokietnikiem. Poszukam jeszcze w internecie, ale chyba wygląda na to, że będę pierwszy, więc zrobię proponowaną skrzynię b-r (lub podobną, zbliżoną), a co do portu to zasugeruję się FAQ Nazara i umieszczę go na tej samej ściance co przetwornik - będzie on wtedy grał w tylne oparcie. Jak znajdę czas na zrobienie skrzyni i tego dokonam to dam znać jak poszło. Dzięki za odpowiedzi.

Edit
Znalazłem chyba opcję mówiącą o wychyle - cone excursion. Jeśli ta właśnie opcja mówi o wychyle to wszystko by się zgadzało. Zasymulowałem 4 skrzynie - moja obecna zamknięta, proponowana b-r, basser b-r i proponowany 4th BP (na którego i tak nie mam miejsca).
UbNaw9T.png

 

Problem w skrzyni zamkniętej pojawia się wtedy, gdy w utworze leci ciągła linia basu powiedzmy 40-45Hz plus razem z tym puka jeszcze kick ok. 50Hz. Każde takie puknięcie kicka podczas tej linii basu to puknięcie cewki o magnes. Jeśli popatrzymy na wykres i uwzględnimy słabszą kontrolę głośnika przez wzmacniacz przy większych mocach tak jak ktoś wyżej wspomniał to wszystko się zazębi. Z wykresów można odczytać także, dlaczego w tej sytuacji na skrzyni basser było wszystko w porządku. W proponowanej skrzyni wychyły będą podobne co w basserze, a jeśli zestroiłbym ją na 40Hz (co by mi nawet bardziej odpowiadało patrząc na transfer function magnitude) to wychyły byłyby prawie identyczne co w basserze, więc problem powinien zniknąć Zasymulowałem z ciekawości tą skrzynię 4th BP i z nią mogłoby być podobnie jak w closed, ale i tak bandpassy odpadają ze względów, które ujawniłem wcześniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro br wypada najlepiej j Twoje obawy o cewkę pozwalają tylko na taką obudowę to strugał i ciesz się graniem. Pozycja portu w tym przypadku nie ma znaczenia bo jak już pisałeś nie będzie w otworze na narty razem z głośnikiem. Będziesz musiał mieć otwarty podłokietnik żeby suba było lepiej słychać.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spróbowałbym najpierw ustawienia skrzyni normalnie z boku bagażnika i pozostawienia otwartego otworu w oparciu.

 

Otwór będzie wystarczający do przyzwoitej emisji niskich.

Skrzynię można zrobić w ten sposób, aby mogła stać na spodzie lub być położona na plecach.

Wtedy port podłączenia wzmaka z boku, podobnie port - czy rura czy szczelina - wybór możliwość jego wkomponowania. Wylot też z boku, ale na drugim boku.

Będzie więcej opcji z jej położeniem, chodzi mi o pracę suba z poziomą lub pionową emisją fali.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gdy sub gra przez podłokietnik to znikają problemy z tylną półką oraz tapicerką i klapą bagażnika, które wibrują w rytm muzyki, mimo że są wygłuszone. Znika także problem subwoofera grającego z tyłu. Testowałem także różne opcje ustawienia tej skrzyni zamkniętej i tutaj także podłokietnik wypadł najlepiej. Co do otworu bassreflex to przyjrzałem się dzisiaj dokładniej oparciu tylnej kanapy i z tego co widziałem, to jeśli port byłby na tej samej ściance co przetwornik to wcale nie byłby on mocno zasłonięty - od portu do kanapy byłoby dobre kilka centymetrów, a patrząc na skrzynię pod kątem przez dziurę na narty bez problemu byłoby go widać. Mogę przetestować również różne pozycje nowej skrzyni, ale raczej wątpię, że któraś będzie lepsza od podłokietnika, z basserem było zresztą podobnie - jakbym go nie ustawił, czy tyłem czy bokiem, to i tak grał z tyłu. Za jakiś czas jak będę miał chwilę to zrobię tę skrzynię b-r 36l i dam znać jak poszło. Dzięki wielkie jeszcze raz za odpowiedzi.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...