Skocz do zawartości

Szum na wyjściu RCA


Rekomendowane odpowiedzi

Witam,
To pierwszy mój post na tym forum ale spędziłem długie godziny czytając jego zawartość jak i poradniki dla początkujących.
Ostatnie kilka tygodni spędziłem na budowaniu zestawu 3 drożnego opartego na głośnikach Hertz z serii Mile. Zabudowa w słupkach przednich wyszła ładniej niż się spodziewałem. Ze zbyt dużą głębokością montażową głośników średnio-niskotonowych też sobie poradziłem. Auto porządnie wygłuszone blisko 10m2 mat butylowych + pianki. Kable prądowe w progach. Kable sygnałowe w tunelu środkowym z dala od innych kabli. Jednostka główna to Pioneer F980DAB który do tej pory podłączony był do głośników fabrycznych i sprawował się wzorowo. Nawet całkiem nieźle to grało na fabrycznych głośnikach. Nowe głośniki zostały podłączone do Zapco ADSP-Z8 IV-8. Ten podłączony do + akumulatora i do punktu masy w bagażniku (grube kable). Po włączeniu wielkie rozczarowanie bo z głośników słyszalne buczenie, szum czy jak to nazwać. Po wyłączeniu zapłonu niemal ustaje ale choćby otwarcie drzwi (zapalenie świateł wnętrza) powoduje szum. Po odpięciu RCA szum ustaje. Po przełączeniu źródła na wzmacniaczu (przy RCA wpiętych) również cisza. Pierwsza myśl to słaba masa radia. Po podłączeniu masy bezpośrednio z aku bez zmian. Również bez zmian po spięciu z masą wzmacniacza. Podłączyłem inny kabel RCA poprowadzony przez kabinę do bagażnika. Bez zmian. Kolejnym krokiem było odłączenie kabla masy od akumulatora, poprowadzenie zasilania radia bezpośrednio z akumulatora i masy wzmacniacza również bezpośrednio z akumulatora, a więc z pominięciem reszty samochodu. Szum o połowę słabszy a jednak wciąż wyraźny. Oczywiście spędziłem długie godziny na googlowaniu. Bardzo często problem rozwiązuje połączenie masy (obudowy radia) z masą RCA. Niestety w moim przypadku nie przynosi to żadnych zmian. Myślę że problem leży w samym radiu. Wysłać je do jakiegoś serwisu czy może coś jeszcze powinienem sprawdzić?
Jak już napisałem problem występuje tylko gdy źródłem jest sygnał z RCA. Gdy przełączę wzmacniacz na BT jest czysty dźwięk (z telefonu).
post-27118-0-97372200-1615668621_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawdź czy masa RCA w radiu nie jest uszkodzona. Jeśli był by to kabel złej jakości to zakłócenia był by przy odpalonym silniku.

Oporność między masą RCA a masą niemal zerowa zarówno w odtwarzaczu i we wzmacniaczu.

Dzisiaj wypiąłem odtwarzacz całkowicie i przeniosłem go do bagażnika. Tam podłączone tylko RCA i zasilanie bezpośrednio ze złączy wzmacniacza. Szum zdecydowanie mniejszy ale wciąż jest. Przesuwałem też kable przy wzmacniaczu ale nie wpływało to w żaden sposób na natężenie czy częstotliwość szumu więc nic się nie indukuje w tych okolicach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spróbuj jeszcze podać na wejście RCA wzmaka sygnał z wyjścia słuchawkowego telefonu ( jak najkrótszy kabel jack 3,5 ---> 2x RCA i telefon bez podłączonej ładowarki ). Jeśli nadal będzie tak samo źle, to coś jest "nie halo" z tym wejściem wzmaka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oporność 0-0,2 Ohm (waha się bo tani multimetr z automatycznym zakresem).
Kable ułożone w aucie to Stinger SI8217 "audiofilskiej klasy" jak piszą w opisie produktu :). Testowałem też na luźno rzuconych przez siedzenie Sinuslive CX65 i zakłócenia są dokładnie identyczne więc kable wykreślam z listy możliwych przyczyn. Oporności kabli nie mierzyłem ale z ciekawości to zrobię. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oporność kabli sobie odpuść bo będą w błędzie pomiarowym. Chyba że masz miliomomierz. Ja mam Z5200DAB , połączone 6x RCA (5.5m długości każdy) z Audiosystem CO600.5 i jest cisza. A kable lecą w progu razem z magistralami CAN, instalacją głośnikową i wszyskimi innymi kabelkami jakie są w progach każdego auta. Klasa "audiofilska" nie ma znaczenia. Sprawdź czy masz wtyki dobrze zarobione tj, czy oplot ekranujący jest dobrze podlutowany.

 

Edit: brat miał kiedyś problem ze wzmakiem Philipsa z tego co pamiętam. Bzyczał, brzączał dość cicho, nawet sprawdzaliśmy czy nie jest pęknięty rdzeń w przetwornicy i kilka innych rzeczy. Miał możliwość zwrócenia wzmacniacza więc nie drążyliśmy tematu. Zalatwił drugi taki sam i ten działał bez problemu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wzmacniacz nowy, więc jeśli jednoznacznie ustalę jego wadliwość to pójdzie do reklamacji. Radio już było zamontowane w samochodzie jak go kupiłem jakieś pół roku temu. Po pracy sprawdzę jeszcze jak zachowuje się wzmacniacz na sygnale z komórki. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wzmacniacz na 100% dobry. Po podłączeniu telefonu pod wejście RCA nie ma żadnych zakłóceń. Zostaje więc radio i pętla masy choć pętla masy powinna nie istnieć przy wpięciu radia bezpośrednio do przyłączy prądowych wzmacniacza a jednak zakłócenia dalej występują choć zdecydowanie mniejsze.
Na jakimś anglojęzycznym forum przeczytałem zalecenie żeby zamontować cewkę/dławik 1mH 10A na zasilaniu radia. Jakieś doświadczenia z tym? Niestety nie mam żadnego sklepu z elektroniką w mojej okolicy więc muszę to zamówić z jakiegoś sklepu online.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawne radio nie powinno siać takimi zakłóceniami.

Jak w kenwoodzie poleciała mi kiedyś masa rca (zwarcie do masy przewodu glosnikowego) to szumiało nawet na wyłączonym silniku. Jak było z masą wszystko ok a przewód zbierał zakłócenia to była wina ułożenia przewodów a objawiało się tylko przy włączonym silniku.

Masz w mierniku możliwość sprawdzenia przejścia? Jak tak to jeszcze raz sprawdź masę rca radia, coś mi z tymi 0.2 Ohm nie pasuje...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wg miernika radio jest sprawne. Po przełączeniu miernika na pomiar ciągłości miernik piszczy od razu i wskazuje oporność 0 Ohm. Sprawdziłem też pomiędzy + i - na wyjściu RCA i miernik wcale nie reagował więc też OK. Podłączyłem słuchawki do wyjścia RCA i w nich nie słychać zakłóceń. Przeniosłem masę wzmacniacza z istniejącego punktu masy w nowe miejsce. Zero zmian. Podałem masę z tego miejsca na wejście radia i odciąłem fabryczną. Zero zmian. Pomiar napięcia przy wzmacniaczu pokazuje wartość identyczną z tą na akumulatorze. Przy wejściu do radia jest ok. 0,2V niższa. Ale radio już podłączałem + i - bezpośrednio do wzmacniacza i zakłócenia ciągle były. 
Czytałem jakiś post o tym że w niektórych przypadkach (szczególnie w BMW) pomaga zastosowanie przewodów RCA skręcanych. Chyba zbyt cienka ta teoria by kupować kolejne kable? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Radio jest OK. Znowu przeniosłem radio do bagażnika i podłączyłem wszystko na osobnym akumulatorze. Kable zasilające z byle czego co znalazłem w garażu, sygnałówki rzucone byle gdzie w bagażniku i zakłóceń brak! Później doprowadziłem zasilanie do radia prosto z właściwego akumulatora, zasilanie wzmaka tak jak powinno być ale nie ruszając radia ani kabli sygnałowych po poprzednim teście. Jak tylko cokolwiek jest aktywowanie w samochodzie to z głośników płynie symfonia dziwnych dźwięków. Nawet nie trzeba włączać zapłonu. Wystarczy otworzyć drzwi. Najwyraźniej coś w samochodzie wprowadza zakłócenia do obwodu zasilania i radio to podchwytuje. Co dalej? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Radio i wzmak podłączone były do osobnego aku, czyli samochód całkowicie wypięty z obiegu. 
Gdy wszystko jest podłączone jak domyślnie ma być to też nie ma problemu z zakłóceniami do czasu aktywacji jakiegokolwiek elementu elektrycznego z instalacji samochodu. Nawet nie trzeba włączać zapłonu, wystarczy otworzyć drzwi co skutkuje podświetleniem wyświetlacza na liczniku. Kilkanaście sekund po zamknięciu drzwi podświetlenie się wygasza - nie wyłącza od razu ale stopniowo ciemnieje. Razem z podświetleniem stopniowo odchodzi buczenie. Potem cisza zupełna. Włączenie zapłonu to ciągłe wycie połączone z pierdzeniem. Odpalenie silnika wzmaga wycie które zmienia barwę razem z obrotami. Wydaje mi się że uszkodzony alternator siałby zakłóceniami wyłącznie przy włączonym silniku. Tak czy inaczej spróbuję dostać się do niego i odłączyć na próbę, bo innych pomysłów już nie mam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak masz możliwość podpięcia innego wzmacniacza to spróbuj na innym.  Może być też  pętla mas.  Radio i wzmacniacz masz podpięty minusem do nadwozia a dodatkowo masy masz spięte pomiędzy w/w urządzeniami poprzez kable RCA (zaznaczam że u mnie jednak działa to prawidłowo). Pytanie jest takie: czy przy normalnym podłaczeniu wzmaka i radia do masy samochodu wejścia wzmaka i wyjścia radia są umasione (chodzi oczywiście o ekran a nie sygnał) ? Można sprawdzić to oczywiście miernikiem po wypięciu kabli RCA. Jeżeli są umasione to pętla mas może robić robotę. Ja jednak obstawiam wzmacniacz (niekoniecznie jest uwalony) i do póki nie spróbujesz na innym to się nie dowiesz.

 

Oczywiście przełącznik trybów masz przełączony na LOW RCA?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masa jest na RCA wzmacniacza i radia (kable odpięte). Wzmacniacz nie generuje zakłóceń bo po przełączeniu go wejście bluetooth jest cisza (nawet przy wpiętych RCA z radia), Po wypięciu RCA z radia i podłączeniu do nich telefonu również cisza. Radio było też testowo zasilane bezpośrednio z przyłączy prądowych wzmacniacza - dokładnie te same zakłócenia jak przy wpięciu radia do wiązki auta. I tak, przełącznik trybów jest w pozycji LOW-RCA.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...