Skocz do zawartości

Szum wzmacniacza JBL GTO 2060


Rekomendowane odpowiedzi

Witam, chciałbym aby ktoś podsuną mi pomysł czego to może być wina, już tydzień walczę z tym wzmacniaczem i skończyły mi się pomysły (na innym forum nikt nie wie co to może być). Więc tak naprawiłem charczący kanał (elektrolit padł), wymieniłem wszystkie elektrolity (pare z nich wyglądało podejrzanie), szum jednak pozostał. Doszedłem do momentu gdzie okazało się że szum powstaje w przedwzmacniaczu a dokładniej powstaje w module NJM2068LD (jest ich 6 w przedwzmacniaczu) i nie jest to wina tego modułu, zamieniałem go dwa razy na taki sam z filtrów po czym szum nie było różnicy. Wydaje mi się że może być to wina zasilacza we wzmacniaczu, tyle że nie mam pojęcia co może być tym problemem (wszystkie elektrolity wymienione). Wzmaka zasilałem raz z instalacji w aucie raz w domu żelowym aku i podłączałem pod inny głośnik, dla pewności że nie jest to wina zasialnia, instalacji lub głośników (ten sam szum za każdym razem).   

 

 

Service manual (słaba jakość schematów ale zawsze coś)

https://servicemanuals.us/jbl/car-audio/gto-2060.html?start=15

 

Zdjęcie przed wymianą kondensatorów

 

Z góry dzięki za podpowiedź.

post-26772-0-03455500-1605011709_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szumi tylko jeden, naprawiany kanał? O którym układzie ze schematu piszesz? Ten na górze, pierwszy od lewej ( bufor wejściowy )?

Szum "na ucho" jest "miękki i jednostajny", czy raczej taki "mechaniczny"?

Sprawdź rezystor między masą a wejściem wzmacniacza operacyjnego ( czasem wystarczy go podgrzać lutownicą i słychać jak szum się zmienia ).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 


Może coś te artykuły podpowiedzą:

Dzięki sporo jest tam informacji, lecz niezbyt mi one pomogły.

 

(Mój błąd nie opisałem za dokładnie)

Szumią oba kanały bardzo podobnie.

Mówiłem o buforze wejściowym (ten na górze od lewej)

Na ucho nie wiem zbytnio taki miękki trochę, nie zmienia się oraz jest taki sam niezależnie od głośności i czy podaje sygnał czy nie (mocno denerwuje przy cichszym słuchaniu), nie wiem czy to coś zmienia ale słychać go głównie na tweeterach, choć słychać go też wooferach, jak filtr jest na LP to nie słychać go (ale to raczej normalne)

Nic się nie zmienia po podgrzewaniu rezystora (wcześniej dokładałem dla testu rezystor szeregowo aby zobaczyć czy szum się zmniejszy ale nie było różnicy).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz ten wzmak od nowości? Wcześniej nie było tego szumu?

Pisałeś, że zmieniałeś wzmacniacze operacyjne miejscami ( z filtra ). Tam były identyczne ( 2068 ), bo ze schematu wygląda, że są inne ( 4559 )? Jeśli podmieniłeś na tego 4559 to ma on dużo gorsze parametry szumowe niż ten 2068.

 

Możesz jeszcze spróbować wylutować szeregowy kondensator ( ten na suwaku potencjometru GAIN ) i rezystor łączący wyjście tego przedwzmacniacza z wejściem sekcji filtrów i wtedy jeszcze raz sprawdzić czy nadal szumi. Jeśli tak to spróbowałbym podmienić ten 2068 na coś innego, wstępnie nawet na 5532 ( np. NJM robi je w takich samych obudowach jak 2068 ). Przyszłościowo możesz wlutować podstawkę i wsadzić coś lepszego.

 

BTW.

 

Wymieniałeś też te małe odsprzęgające kondy ceramiczne ( zapewne coś koło 100 nF ) na zasilaniach op-amp-ów?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wzmacniacz kupiłem z tymi problemami (był jako sprawny ale to inna sprawa) szumy były przed naprawą charczenia.

Zamieniałem W/O miejscami ale na płytce jest 6 takich samych (2068) nie ma innych (wydaje mi się że trochę jakość dźwięku się poprawiła po podmianie.

Po odlutowaniu kondensatorów i rezystorów (które opisałeś) szum nadal jest (dziwne jest to że czasem szum jest taki sam a czasem na którymś z kanałów jest trochę cichszy od drugiego), nie wiem czy jest to wina W/O skoro po podmiance na dwa takie same z filtrów nie ma różnicy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak niczego nie zdziałasz  bo układ jest na 99% procent sprawny , a budowa strukturalna jest typowa dla wzmacniaczy niskiej i średniej klasy . Ten układ posiada stałe wzmocnienie dla każdej wartości napięcia wejściowego , zatem zapewnia wzmocnienie max dla najniższej wartości napięcia wejściowego . To wzmocnienie jest osiągane wraz ze wzmocnieniem szumu własnego pierwszego stopnia , zatem skutek jest jaki jest .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście i to stosunkowo prosto , tylko trzeba wiedzieć co sie robi i jakie to pociąga za sobą skutki , aby wzmacniacz był nadal użyteczny w naszej instalacji . Co jest źródłem w tym systemie ( jakie radio ?).

Tylko czy to aż tak istotne , nie lepiej skupić się na lepszym wzmacniaczu a zapal poświęcić systemowi niż tracić czas na szum .

Podaj tez linka do SM na którym coś widać ( wartości elementów ) , bo jak zmieniać coś czego wartości nie znamy ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Radio Pioneer MVH-S310BT 50Wx4 

Niezbyt mam dostęp do lepszego schematu mogę zczytać potrzebne parametry z układu.

Szczerze dopiero się uczę i naprawdę się cieszę że udało mi się go naprawić, jak i dojść co i jak w nim działa.

Mógł bym kupić inny ale czas nie gra aż tak roli i z chęcią bym się tego podjął (szczególnie że tak jak mówisz nie jest to aż tak trudne).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znalazłem NJM5532L na allegro jest jeszcze wersja bez L, czym się różnią oprócz budową (oba kosztują 4 zł).

I pytanie czy nie będę musiał nic przerabiać (wstawiać inne rezystory itp.) nie jest to problem tylko wolę się upewnić i czy jakość dźwięku się zmieni na gorsze?

 

 

 


BTW.
Wymieniałeś też te małe odsprzęgające kondy ceramiczne ( zapewne coś koło 100 nF ) na zasilaniach op-amp-ów?

Nie wymieniałem, każdy pisał że ceramiki jak nie są mechanicznie uszkodzone to są sprawne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może być ten z allegro. L w tym wypadku oznacza, że obudowa jest jednorzędowa ( SIP8), czyli taka jak potrzebujesz. Wymiana jest p&p, nie zmieniasz na razie żadnych elementów. Tylko kup do tego podstawkę ( najlepiej niską, precyzyjna ), żeby w razie zmian, nie męczyć w kółko druku.

Jak po zmianie będziesz zadowolony to po robocie. Jak będziesz chciał jeszcze coś walczyć to wtedy pomyśli się nad zmianą elementów tak jak pisał kolega nakamichi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra wszysto rozumiem dzisiaj zamówie, pewnie i tak dopiero w poniedziałek będzie i napiszę jaki efekt.

Tylko jedno pytanie czy brać tego czy jakiś inny, czy nie zmienia to jakoś bardzo jakości dźwięku (oprócz zmniejszenia szumu)?

 

 

 

I trochę po za tematem czy da się (np. przez dodanie potencjometru) zrobić płynne sterowanie bassem, sterowanie jest 0dB albo +6dB.

Głównie z ciekawości czy jest taka możliwość.

post-26772-0-59233300-1605200064_thumb.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko jedno pytanie czy brać tego czy jakiś inny, czy nie zmienia to jakoś bardzo jakości dźwięku (oprócz zmniejszenia szumu)?

NJM5532 To taki klasyk, jeden z pierwszych opamp stworzonych do torów audio a nie automatyki przemysłowej. Każdy opamp wpływa na brzmienie, ale ten raczej brzmi możliwie neutralnie.

Poza tym wymieniając opamp musisz widzieć nie tylko scalak i 8 nóżek ale także jego aplikacje. Część opampów pasuje zamiennie, a dla innych trzeba zmieniać aplikację.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 


I trochę po za tematem czy da się (np. przez dodanie potencjometru) zrobić płynne sterowanie bassem, sterowanie jest 0dB albo +6dB.

Głównie z ciekawości czy jest taka możliwość.

 

Jest taka możliwość.

 

Ogólnie to trzeba by podmienić te dwa poziome rezystory na potencjometr a jego suwak dołączyć do tej gałęzi z dwoma kondensatorami i rezystorem idącej w dół. Ale wymaga to dobrania wartości elementów więc może najpierw pozbądź się szumów a potem najwyżej coś powalczymy z regulacją basu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na początek może wypadało by sprawdzić / napisać chociaż czy jest symetryczne +/- 15V do zasilania op-ampów dopiero później je wymieniać..;) stare wzmacniacze musiały mieć "Pętle masy RCA Gnd-Vcc GND" chociaż w aucie ten warunek powinien być spełniony.. Tyle bynajmniej zaobserwowałem zasilając niektóre konstrukcje zasilaczem na stole i podając sygnał z telefonu.. W tym przypadku muzyka gra normalnie ale "miedzy utworami gdy jest cisza słychać szum"? czy szumi też grając? W "nowszych JBL" Nie pamiętam firmy kondensatorów elektrolitycznych ale to był ciekawe tematy..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest taka możliwość.

 

Ogólnie to trzeba by podmienić te dwa poziome rezystory na potencjometr a jego suwak dołączyć do tej gałęzi z dwoma kondensatorami i rezystorem idącej w dół. Ale wymaga to dobrania wartości elementów więc może najpierw pozbądź się szumów a potem najwyżej coś powalczymy z regulacją basu.

 

Potrzebny jest potencjometr plus jeden wtórnik , ale może tylko ja tak myślę .

 

Jeśli nie jest to takie trudne to może później podejmę się przeróbki.

 

 

 

Na początek może wypadało by sprawdzić / napisać chociaż czy jest symetryczne +/- 15V

Jest symetryczne +/- 15V sprawdzałem wcześniej.

 

 

"Pętle masy RCA Gnd-Vcc GND"

Jest, przynajmniej tak mi się wydaje, że to to (trzy małe ceramiki po środku z prawej), tam się łączy masa zasilania z masą wzmacniacza.

A szum jest na wyłączonej muzyce jak i podczas jej (nie jest to wina RCA sprawdzane). 

 

Puki co czekam na 5532 pewnie w poniedziałek wtorek zamontuje i napisze jaki efekt.

Dzięki za tyle odpowiedzi są naprawdę przydatne dla początkującego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 


Na początek może wypadało by sprawdzić / napisać chociaż czy jest symetryczne +/- 15V do zasilania op-ampów dopiero później je wymieniać..;)

 

Przecież z układu / schematu widać, że op-ampy są zasilane symetrycznie...

 

 

 


Potrzebny jest potencjometr plus jeden wtórnik , ale może tylko ja tak myślę .

 

Możliwe, ale wydaje mi się, że wystarczy odpowiednia podmianka tych rezystorów na potencjometr ( ew. dokładka rezystora między stopniami ), ale nie będę się upierał :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzisiaj wymieniłem w/o na 5532 (wlutowałem tą podstawkę) i nie ma zmiany, nadal jest ten sam szum, po za tym po wyłączeniu radia (co za tym idzie wzmacniacza) jest tak jakby jeden strzał z głośników (przy poprzednim w/o tak nie ma). Jedyne co mi przychodzi na myśl to jakaś zła filtracja po drodze zasilania w/o, chyba wole słuchać głośniej muzyki by to zagłuszyć. Wydaje mi się że od początku napraw szum trochę przycichł lecz na pewno nie powinien taki być.

 

 

Chciałbym jeszcze tylko się dopytać z tą regulacją bassu , te dwa rezystory które są tak szeregowo mają po 10k ohm, dobrze rozumiem, że trzeba by był wstawić tam potencjometr 20k (oczywiście podwójny aby na oba kanały był)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 


Dzisiaj wymieniłem w/o na 5532 (wlutowałem tą podstawkę) i nie ma zmiany, nadal jest ten sam szum,

 

 


Oczywiście i to stosunkowo prosto , tylko trzeba wiedzieć co sie robi i jakie to pociąga za sobą skutki , aby wzmacniacz był nadal użyteczny w naszej instalacji .

To było do przewidzenia , 2068 stosuje sie tez w przetwarzaniu D/A gdzie osiąga się dynamikę 110 dB , zatem nie ma specjalnie miejsca na szum własny .

Grzebcie dalej w katalogach .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...