Skocz do zawartości

Głośnik 25cm dla 15 litrów (zamknięta) o precyzyjny brzmieniu


Camel-
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Czesc.

Musiałem stworzyć temat bo czytam od 2 tygodni wszystkie forum - łącznie z tym - i pomimo tego, ze to pytanie zostało zadawane często to nie ma tam odpowiedzi dla mnie

Oczekuje od subwoofera zejścia do 35-40 Hz, szybkiej odpowiedzi impulsowej, konturowego brzmienia basu, brak podbarwien w okolicy 80-100Hz bo to robią już woofery w drzwiach.

Sprzedawca, od którego kupiłem wzmacniacz poleca mi JL 10w0v3

Głośnik będzie zabudowany w 15 l closed pod podłoga bagażnika E-klasy kombi (tam gdzie fabryczny subwoofer).

Dla 90 dB sprawności głośnika spokojnie wystarczy 100W mocy.

Macie jakieś sugestie? Słuchałem kiedyś MDS08 ale nie trafił w moje serce. Być może był złe wysterowany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

10w0 to b. dobry przetwornik ale 100 wat to zdecydowanie za mało dla niego. Zresztą dla większości produkowanych obecnie głośników. Może jakiś starej konstrukcji głośnik się tym zadowoli ale znowu zbyt mały będzie dla niego litraż.

Dla Twoich wymagań idealnym będzie aliante 10, lecz ten również potrzebuje solidnego napędu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo to  nie fora a sklepy trzeba przedzwonić. Audison APS 10 D lub APS 10 S4S a może nawet Focal P 25 FS lub nowszy P 25 FSE. Suby typowo do zamkniętej skrzynki o małym litrażu. 

Mam Focala P 25 FS i co prawda nie schodzi zbyt nisko ale w skrzynce 15L brutto radzi sobie całkiem dobrze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla 90 dB sprawności

Skąd ten parametr, konkretnie mam na myśli jego wartość?

Możesz sobie zrobić symulację wrzucając plik wdr do WinISD:

http://www.loudspeakerdatabase.com/JL/10W0v3-4

Edytowane przez grzeczny_52
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo to  nie fora a sklepy trzeba przedzwonić. Audison APS 10 D lub APS 10 S4S a może nawet Focal P 25 FS lub nowszy P 25 FSE. Suby typowo do zamkniętej skrzynki o małym litrażu. 

Mam Focala P 25 FS i co prawda nie schodzi zbyt nisko ale w skrzynce 15L brutto radzi sobie całkiem dobrze.

Focal P25FE EVO gra u mnie od 3 tygodni. Bardzo szybki i precyzyjny, schodzi dosc nisko (25L closed) , tylko bardzo szybko sie konczy ale rozmawiamy tutaj o SQ wiec powinine byc ok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skąd ten parametr, konkretnie mam na myśli jego wartość?

SPL 90 dB / 1W / 1m

Dla przykładu wspomniany JL ma sprawność 84 dB, czyli do niego trzeba doprowadzić 3x więcej mocy, żeby uzyskać to samo jak przy SPL 90 dB.

Stąd mój pomysł dlaczego wystarczy 100W mocy przy dobrej sprawności.

Może Car Audio rządzi się innymi prawami niż Home Audio, bo domowy wzmacniacz klasy A lub AB do normalnego słuchania generuje na głośniki 1-2 W mocy. Wierzę, że w samochodzie jest podobnie. W końcu zintegrowana końcówka w radiu o mocy 4x 7W robi dla mnie wystarczający hałas w aucie.

 

 

 

Możesz sobie zrobić symulację wrzucając plik wdr do WinISD:

Symulowałem sobie w WinISD różne głośniki. Dla przykładu taki wspomniany JL teoretycznie spełnia moje oczekiwania dla 15 litrów closed: 45 Hz przy -3 dB oraz  40 Hz -6dB. Group Delay na poziomie 6 ms. Szkoda tylko, że Group Delay to nie jest odpowiedź impulsowa, więc wprost nie charakteryzuje brzmienia głośnika.

 

Dlatego zapytałem was, osłuchanych w różne głośniki - co polecilibyście do fajnego, konturowego brzmienia, wyrazisty bas, nie zlewajacy się, nie głęboki. Na płytach Marcusa Millera mam dokładnie słyszeć na którym progu gitary ma przyciśnięty palec ;)

 

Jestem fanem głośników z papierowymi/celulozowymi membranami ze względu właśnie na ciepły midbas i bardzo szybkie brzmienie.

 

Aliante 10 na razie na pierwszym miejscu? Zmieści się w moim budżecie?

 

Przez te moje wczorajsze problemy z forum nie napisałem jaki mam budżet. :rotfl:

500zł. Mogę kupić coś w używce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aliante 10 na razie na pierwszym miejscu? Zmieści się w moim budżecie?

 

 

 

Przez te moje wczorajsze problemy z forum nie napisałem jaki mam budżet. :rotfl:

 

500zł. Mogę kupić coś w używce.

Ciężko, to głośnik warty każdej wydanej złotówki. Tym bardziej jak nie zależy Ci na pompowaniu a o prawdziwym brzmieniu.

Z tańszych możesz poszukać starego Rockforda Punch'a. 10" gra właśnie tak jak oczekujesz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

SPL 90 dB / 1W / 1m

 

Dla przykładu wspomniany JL ma sprawność 84 dB, czyli do niego trzeba doprowadzić 3x więcej mocy, żeby uzyskać to samo jak przy SPL 90 dB.

 

Stąd mój pomysł dlaczego wystarczy 100W mocy przy dobrej sprawności.

 

Może Car Audio rządzi się innymi prawami niż Home Audio, bo domowy wzmacniacz klasy A lub AB do normalnego słuchania generuje na głośniki 1-2 W mocy. Wierzę, że w samochodzie jest podobnie. W końcu zintegrowana końcówka w radiu o mocy 4x 7W robi dla mnie wystarczający hałas w aucie.

 

Co innego zdaje się , a co innego rzeczywistość . Sub to głośnik od którego wymagamy dość sporego zakresu liniowego skoku , zatem trudno wymagać wysokiej skuteczności . Albo duża powierzchnia , albo spadająca skuteczność i zwiększenie "skoku" .

*Skuteczność nie jest tym samym co sprawność .

 

W starych DLSach były suby umiarkowanej mocy , z papierowymi i polipropylenowymi membranami , średniej mocy ( 100-200 W ) . W 310 , W 710 i/lub podobne .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 


Z tańszych możesz poszukać starego Rockforda Punch'a. 10" gra właśnie tak jak oczekujesz.

Seria P1? :)

 

 

 


*Skuteczność nie jest tym samym co sprawność .

No tak, skuteczność, a nie sprawność :) Mój błąd.

 

 

 


Sub to głośnik od którego wymagamy dość sporego zakresu liniowego skoku

Dlaczego tego wymagamy? Rozumiem zależność skok vs powierzchnia robocza - bo dzięki temu jesteśmy uzyskać w stanie oczekiwany SPL. Ale ja nie chcę uzyskać dużego SPL i tylko konkretną jakość.

Mam wrażenie, że Car audio idzie w SPL zamiast w jakość dźwięku :) choćby subsoniczne filtry na wzmacniaczach o tym świadczą.

 

 

 


W starych DLSach były suby umiarkowanej mocy , z papierowymi i polipropylenowymi membranami , średniej mocy ( 100-200 W ) . W 310 , W 710 i/lub podobne .

Przyjrzę się im. Dzięki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 


Dlaczego tego wymagamy? Rozumiem zależność skok vs powierzchnia robocza - bo dzięki temu jesteśmy uzyskać w stanie oczekiwany SPL. Ale ja nie chcę uzyskać dużego SPL i tylko konkretną jakość.

Mam wrażenie, że Car audio idzie w SPL zamiast w jakość dźwięku :) choćby subsoniczne filtry na wzmacniaczach o tym świadczą.

 

Po to aby finalnie uzyskać zakładany poziom bez kompresji , przy 1 do 10 W to można sobie tworzyć koncert życzeń , ale przy 200 W takie coś nie ma racji bytu.  To co podałem jest racjonalnym kompromisem pomiędzy jednym a drugim.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nakimichi, nic z tego nie zrozumiałem co piszesz. Wspomniany Aliante ma 90 dB skuteczności. Poza tym jak wspomniałem, nie jadę na konkurs buczących klap bagażnika :D

 

Spróbuje tego JL 10W0V3 - można go kupić za około 350zł i ma najładniejszą ch-kę w symulacji przy 15 litrach.

 

Dam znać po odsłuchach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Coś mi się wydaje że autor tematu nie bierze pod uwagę hałasów podczas jazdy i tego że żeby usłyszeć tego suba z pod podłogi w bagażniku trzeba trochę watów mu dostarczyć.

 

 

Gdyby było to takie proste, 100 W i głosnik o wysokiej skuteczności przepisem na suba do SQ... 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Coś mi się wydaje że autor tematu nie bierze pod uwagę hałasów podczas jazdy i tego że żeby usłyszeć tego suba z pod podłogi w bagażniku trzeba trochę watów mu dostarczyć.

Myślałem o tym co piszesz, ale wydaje mi się, że większe znaczenie ma dla mnie krzywa izofoniczna niż hałas jaki jest w E-klasie podczas jazdy.

Stroić audio i tak będę podczas postoju w ciszy.

 

 

 


nakamichi pisze w zapominanym języku wiedzy

Argumentowanie odpowiedzi watami jest dla mnie mało przekonująca. Lubię po prostu dysktuować. ;) Wychowałem się na home audio, mam za sobą pewne realizacje i doświadczenia. W car audio nigdy się nie bawiłem i tak bardzo podziwiam jak kompletnie inaczej postrzega się tutaj jakość dźwięku. 

 

Największym fenomenem dla mnie jest to, że w car audio liczy się procesor, przetwornik, cyfra, analog, analog, cyfra, filtry hpf, lpf, subsonici. Każdy ingerenecja w sygnał powoduje jego stratę. Ludzie widzą waty, czasem jakieś herce, a gdzie TIM, gdzie damping factor, gdzie zniekształcenia liniowe, nieliniowe. Ktoś się zastanawiał w ogóle nad tym przy jakiej mocy wzmacniacz wprowadza najmniej zniekształceń? A potem kupuje mosfetowy wzmacniacz z filtrami na wzmacniaczach operacyjnych, o mocy 1 kW, wykorzystuje jego (mam nadzieje) 1% i zastanawiam się dlaczego nie brzmi :)

 

Dlatego kupię tego JLa, nie jest drogi, ma dobre opinie - będę mógł się wypowiedzieć ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 


Argumentowanie odpowiedzi watami jest dla mnie mało przekonująca.

Skoro tylko tyle potrafisz wywnioskować , to już nie mój problem .

Nie rozumiesz znaczenia efektywność , a odniesieniu do subwoofera szczególnie .

 

 


Największym fenomenem dla mnie jest to, że w car audio liczy się procesor, przetwornik, cyfra, analog, analog, cyfra, filtry hpf, lpf, subsonici. Każdy ingerenecja w sygnał powoduje jego stratę. Ludzie widzą waty, czasem jakieś herce, a gdzie TIM, gdzie damping factor, gdzie zniekształcenia liniowe, nieliniowe.

Nie wiemy co robimy , a producenci sprzętów CA to zbieranina nieuków .


 

 


Ktoś się zastanawiał w ogóle nad tym przy jakiej mocy wzmacniacz wprowadza najmniej zniekształceń? A potem kupuje mosfetowy wzmacniacz z filtrami na wzmacniaczach operacyjnych, o mocy 1 kW, wykorzystuje jego (mam nadzieje) 1% i zastanawiam się dlaczego nie brzmi

 

Zbawieniem dla Nas będzie 1W SET z wysokoefektywnym głośnikiem w obudowie labiryntowej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 


Skoro tylko tyle potrafisz wywnioskować , to już nie mój problem .

Nie rozumiesz znaczenia efektywność , a odniesieniu do subwoofera szczególnie .

To może wytłumacz nam? To forum, miejsce do dzielenia się wiedzą. Inni też na pewno poczytają.

 

 

 


Zbawieniem dla Nas będzie 1W SET z wysokoefektywnym głośnikiem w obudowie labiryntowej

Wpadasz teraz w skrajności, nie obrażaj się. Sam wiesz dobrze o co mi chodzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To może wytłumacz nam? To forum, miejsce do dzielenia się wiedzą. Inni też na pewno poczytają.

 

Efektywnośc jest podawana dla punktu na charakterystyce , a nas bardziej interesuje w paśmie . A tu co masz spadek przy 100 Hz , dla 50 Hz  8-9 dB , dla 30 Hz 15 dB .   Czym chcesz to kompensować ? 

9 dB to ośmiokrotny wzrost dostarczanej mocy .

Po drodze padło tez skrzętnie pomijane pojęcie kompresja , co oznacza stopniowe ograniczanie możliwości systemu dla niższych składowych pasma suba . tak jak napisałem do 10/20 W przy 100 W wzmacniaczu i głośniku będzie OK , wyżej zaczną się schody .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...