mukade Opublikowano 26 Czerwca 2020 Udostępnij Opublikowano 26 Czerwca 2020 Hej, mam pytanie do speców od pasywnego cięcia dotyczące podziału pasma między midbasami a tweeterami.W golfie IV gra zestaw midbasów jak w temacie oraz tweeterów proa simplex 25.Woofery są z zestawu Dego SP-650 SET, więc jeśli model wooferów podany w tytule jest błędny to od razu proszę o sprostowanie.Założenie jest takie, że zwrotnice mają pozostać pasywne. Zbudowałem wstępną zwrotnicę tak, że midbas jest filtrowany dwoma cewkami w szeregu (I rząd), które razem dają indukcyjność około 444uH, czyli cięcie około 1400Hz.Tweetery cięcie II rzędem na około 4220Hz i do tego dzielnik napięcia tłumiący je (aż!) o 15dB. Oczywiście w zestawie jest też subwoofer (RE audio 8" 13litrów), ale jeśli chodzi o dół to jestem zadowolony z ustawień. PROBLEM: przy wokalach, zwłaszcza żeńskich i wysokich męskich, oraz w zasadzie przy każdej muzyce, gdzie gęsto jest od wielu dźwięków w podobnych okolicach, czyli na oko okolice 3kHz, coś paskudnie świdruje ucho. Na początku zwalałem wszystko na tweetery, ale później zwiększyłem im stromość zbocza, przesunąłem do góry granicę podziału i ściszyłem jest dosyć znacząco i w tej chwili naprawdę nie sądzę, aby były one źródłem problemu. Jako że midbasy mają aluminiową membranę, zacząłem posądzać właśnie je o to "przyostrzanie". Próbowałem kręcić equalizerem w radio, w okolicach 1,25 kHz a później nawet 315Hz i trochę ma to związek z problematycznym obszarem pasma. Choć docelowo nie tędy droga według mnie. Wolałbym to poprawić na zwrotnicy. PYTANIA:- Co radzicie jeśli chodzi o ewentualną modyfikację zwrotnicy?- Inne wskazówki? Z góry dziękuję za wszelkie spostrzeżenia i komentarze. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
adam91 Opublikowano 27 Czerwca 2020 Udostępnij Opublikowano 27 Czerwca 2020 Też mam dego sp650. U mnie najbardziej się drą przy 315hz (o dziwo jak wymieniłem dywaniki w aucie z gumowych na materiałowe to jest trochę lepiej). Oraz w okolicy 1khz. Ja sobie trochę na eq te częstotliwości zmniejszyłem i jest ok. Ja mam cięte aktywnie z scan speak d3004. Efekt ten dało się też zniwelować poprzez odpowiednie ustawienie czasówek. Wtedy przesuwamy również trochę fazę i się lepiej zgrywa. Ja na ten moment jestem zadowolony Cięcia mam:Woofer 2khz/12dbTweeter 5khz/12db. Polaryzacja tweetera odwrócona względem woofera. Uważam że duży wpływ na to mają po prostu warunki w samochodzie. Bo charka producenta wygląda bardzo fajnie. A w aucie różne częstotliwości są dodatkowo podbijane. Czemu tak mocno ściszone tweeter? Słychać go w ogóle? No i ja bym poszedł w 12db/okt na woofer jednak. I tak naprawdę bez urządzeń pomiarowych to szukasz trochę po omacku tych cięć. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mukade Opublikowano 27 Czerwca 2020 Autor Udostępnij Opublikowano 27 Czerwca 2020 Dzięki za konkretną odpowiedź!Pojeździłem dziś trochę z odwróconą fazą na tweeterach, ale w obrębie tego problemu nie ma w zasadzie żadnej różnicy. Dodatkowo, otrzymałem info od kolegi, który też ma te same woofery, a u niego w samochodzie zupełnie nie słychać tego podbarwienia, że jego woofery są cięte na 8kHz.Zatem, łącząc powyższe z Twoją wypowiedzią zrzucam winę na podbicia, które występują w golfie IV. Zgadzam się całkowicie, że najlepiej byłoby potestować sprzętem pomiarowym, może kiedyś dojdę do tematu Póki co, jest to instalka budżetowa i próbuję się nie rozpędzać Póki co, zostaje więc ze ściszeniem na equalizerze, bo to daje największą ulgę. U mnie podobnie jak u Ciebie, największe uff jest w momencie kiedy obniżam głosność wokół 315Hz.Co do tweeterów, faktycznie są bardzo mocno ściszone, ale obniżałem poziom po trochu i dopiero teraz wydaje mi się w miarę naturalnie. Być może to kwestia ustawienia prawego tweeta prosto na głowę, podczas gdy midbasy grają jednak w nogawkę. "indukcyjność około 444uH, czyli cięcie około 1400Hz."Poprawka, chodziło o milihenry a nie mikro. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
adam91 Opublikowano 28 Czerwca 2020 Udostępnij Opublikowano 28 Czerwca 2020 Szczerze to szukał bym radia z aktywną zwrotnicą. Np. Ute-92bt. Tweetery podpinasz pod radio a woofery pod wzmaka. I zacznij się bawić. Jak już dojdziesz do jakiś wniosków to wtedy możesz sobie myśleć o pasywce. Ale aktywka da Ci jeszcze możliwość ustawienia czasówek osobno dla wooferów i tweeterów. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mukade Opublikowano 1 Lipca 2020 Autor Udostępnij Opublikowano 1 Lipca 2020 Dla osób, które ewentualnie będą miały podobny setup, podobny samochód i ewentualnie będą to czytać, załączam krótki opis jak skończyło się moje klejenie zwrotki "na dziada" : ) Bez radia z aktywką, bez bi-wiringu i bez systemu pomiarowego ze sprzężeniem zwrotnym.Spróbowałem jeszcze cięcia pasywnego ze zboczem 12dB/okt też na 1400Hz jak przedtem. Problematyczny zakres częstotliwości stał się tak naprawdę jeszcze bardziej słyszalny, być może wskutek gorszego zgrania faz z tweeterami i w efekcie pewnych podbić, ale po co gdybać... Próbowałem jednak z przesunięciem tweeterów o 180 stopni i raczej było porównywalnie źle.Stwierdziłem więc ze skoro wyciszanie słupkami na radiu oznaczonymi jako 315Hz i 1,25kHz daje wyraźną różnicę na plus, to utnę midbas jeszcze niżej. Wstawiłem szeregowo samą cewkę 0,75 mH czyli cięcie sporo poniżej 1kHz, jakieś 850Hz. No i efekt tego świdrowania na konkretnych utworach, przy konkretnych dźwiękach zniknął.Pojeździłem dzień z tą konfiguracją i ku mojemu zdziwieniu nie brakuje jakoś bardzo średnicy, no może ciut. I tak jednak słychać wokale bardzo wyraźnie w porównaniu do jeszcze bardziej budżetowych zestawów niż ten, np. myślę o Powerbass L6C który w maździe 626 miał dosyć wycofany środek na fabrycznej zwrotnicy.Wyprzedzając ewentualne uwagi - nie doradzam tutaj nowym osobom takiego "strojenia" jakie ja wykonałem, a już na pewno nie żeby akurat od takich cięć zaczynać. Po prostu opisuję moje osobiste wrażenia odsłuchowe w konkretnej aplikacji, żeby:- domknąć wątek- bo może komuś się przyda albo ktoś przynajmniej utwierdzi się w przekonaniu, że każde auto ma swoje osobliwości i wpływa inaczej na propagację danych zakresów fz. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.