Skocz do zawartości

Lexus GS300 MK1 - zachciało się USB, a skończyło się na...


arczar
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Na początku zaznaczę, że to moja pierwsza jakakolwiek zabawa w car audio. Czytam forum od 2 lat, bo ogólnie pojęte audio jest czymś co lubię. Mam też nadzieję, że ten temat będzie dowodem dla innych nowicjuszy, że przeczytanie FAQ Nazara i uważnie czytanie forum pozwala na zbudowanie systemu, który nie będzie totalna klapą i porażką. 

 

 

Oryginalny system Lexusa opierał się na plastikowych komorachw drzwiach na 10cm głośnikach (pojemność to niecały 1l). Wszystko dopalone pepierowym 2 ohmowym 25cm subem Pioonera w półce - zasilane z OEM-owego wzmacniacza w bagażniku. Waga wzmacniacza mniejsza niż dobrego radioodtwarzacza samochodowego ;) Na domiar złego, padło podświetlenie w OEM jednostce i był słyszalny świst alternatora.

 

Decyzja była prosta - robimy nowe audio i przy okazji pozbywamy się do niczego nie pasującego drewna wewnątrz samochodu.

 

Na początek (rok temu) podczas prania wnętrza położyłem kable:

- 6xRCA (najpierw Hollywood który podczas uruchomienia okazał się mieć problemy z masą na 3 kanałach!!!. Aktualnie AIV Cosmic 6XRCA)

- głośnikowe (linka LGY OFC) 2x1,5mm2 skręcone wkrętarką. 

- zasilanie 2x25mm2 spawarka

- klema plusowa z IVECO

- BIG3

 

Minął rok i mogłem zainstalować resztę:

 

JEDNOSTKA I ŹRÓDŁO: Alpine UTE-93DAB + iPhone 5S 64GB cyfrowo po USB (z Tidal Hifi)

WZMACNIACZ: 6 kanałów ADS P640.2 20th anniversary edition

GŁOSNIKI

- szerokopasmowe: Fountek FR58EX (słupki wzmocnione włóknem węglowym, bo kinkiety są bardzo ciężkie)

- drzwi: na chwilę MB Quart QM130 wymienione na oldschool w postaci Infinity Kappa 50CS. MbQuarty w tych drzwiach nie miały kicka i grały "zdudnioną" średnicą

-sub: Canton W28.25 w półce.

RAMKA 1-DIN: METRA

 

WYGŁUSZENIE:

- przednie drzwi: 2m2 STP Silver Black i 1,5m2 Bitmat AB2

- dach: CTK 2mm + Armaflex 6mm+ oryginalne poroso

- przegroda tylna i półka - Bitmat AB2 + 1,5m2 dekary TYTANA + pianka poliuretanowa + cement akustyczny + masa poliuretanowa z tuby. Miała być żywica epoksydowa z tkaniną szklaną, ale już mi się nie chciało. Latem zalaminuję półkę od spodu - od wnętrza bagażnika

- podłoga: Armaflex 6mm

 

 

Aktualne ustawienia totalnego laika (pomogła EMMA, IASCA i płyty Chesky):

 

GAIN:

-kanał Midwoofera i Founteka: ustawiony multimetrem na 45W przy sygnale 2V/50hz 0dBfs (vol.29)

-Mostek na SUB-a: tak żeby przy poziomie suba 8/15 w skali ALPINE było w miarę równo. 

SUBWOOFER:  LPF 40Hz/12dB przeciwfaza

MIDWOOFER: HPF 80 Hz/6dB, LPF 500Hz/6db,    LEVEL -7dB

FULLRANGE: HPF 1000Hz/6dB, przeciwfaza

BALANCE: R1

 

Czasówki: (rzeczywiste odległości do zagłówka/czasy wg Alpine/czas w ms):

 

LT   92cm/57,8/1,7ms    PT 133cm/10,2/0,3ms

LW  95cm/54,4 /1,6ms    PW 145/3,4/0,1ms

SW 145cm/0/0

 

 

Drzwi to była dla mnie nowość i rzeźba, bo miał zostać seryjny wygląd i trzeba było pozbyć się oryginalnych komór. Zresztą profil wewnętrzny i wspornik mechanizmu szyb utrudniał proste zaślepienie otworów.  Materiały na "zaślepki) zapewnił kolega robiący deski kitesurfingowe - stąd w drzwiach epoksyd+ włókno węglowe. Za formę posłużyła cieniutka blacha aluminiowa. 

 

Resztę stanowią zdjęcia.

 

post-18062-0-84932100-1582494397_thumb.jpgpost-18062-0-23391500-1582494499_thumb.jpgpost-18062-0-88508300-1582494516_thumb.jpgpost-18062-0-80699800-1582494809_thumb.jpgpost-18062-0-57957000-1582495153_thumb.jpgpost-18062-0-87940000-1582495174_thumb.jpgpost-18062-0-56211000-1582495189_thumb.jpgpost-18062-0-89375900-1582495210_thumb.jpgpost-18062-0-97356100-1582495238_thumb.jpgpost-18062-0-49890800-1582495274_thumb.jpgpost-18062-0-37373500-1582495295_thumb.jpgpost-18062-0-14439200-1582495315_thumb.jpgpost-18062-0-42141700-1582495344_thumb.jpgpost-18062-0-36727400-1582495360_thumb.jpgpost-18062-0-48231300-1582495382_thumb.jpgpost-18062-0-16173900-1582495414_thumb.jpgpost-18062-0-07200100-1582495442_thumb.jpgpost-18062-0-63811600-1582495464_thumb.jpgpost-18062-0-38797000-1582495772_thumb.jpgpost-18062-0-00372400-1582495875_thumb.jpgpost-18062-0-49103000-1582495894_thumb.jpgpost-18062-0-65665100-1582495912_thumb.jpgpost-18062-0-02293200-1582495928_thumb.jpg

 

 

 

PLANY:

- wygłuszenie tapicerki drzwi tylnych (dla ogólnej ciszy)

- osłona wzmacniacza - zrobiona jest nowa podłoga bagażnika (dzielona sklejka obita kocem ze schowkami na narzędzia), ale brakuje maskownicy między wzmacniacz a podłogę. 

- przesłuchanie przez kogoś kto się zna, bo ja... brak doświadczenia. Fajnie by było zrobić pomiary  - zwłaszcza fazy i SPL -  czy taki podział ma rację bytu. Jedyne czym sprawdzałem aktualną liniowość to generowany w określonych oktawach sweep sound. 

 

Jeszcze kilka zdjęć z prac:

 

 

post-18062-0-12036400-1582497815_thumb.jpgpost-18062-0-73520900-1582497836_thumb.jpgpost-18062-0-61026000-1582497972_thumb.jpgpost-18062-0-96461700-1582498050_thumb.jpgpost-18062-0-60604100-1582498077_thumb.jpgpost-18062-0-30003100-1582498095_thumb.jpg

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Butylu dużo, aluminium sztywniejsze niż w STP Black Silver, ale podobne jak w Vibrofiltr.

 

Niestety przy próbie "poprawki" przyklejonej maty butyl potrafi odklejać się od aluminium, a sam klej dużo mocniej trzyma się blachy. Butyl też mocno brudzi - STP i Vibrofiltr można lepić bez rękawiczek - zrobienie tego samego z Bitmatem kończy się myciem rąk rozpuszczalnikiem.

 

Ale efekty soniczne zgodne z oczekiwaniami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widze patent z wytłaczankami w drzwiach długo o nich myslalem. Masz je jakos zabezpieczone ? Konkretów i nie idzie dostać mniejszych ?

Wytłoczki zastosowałem dla spokoju umysłu - nie były wstępnym założeniem. Po uruchomieniu systemu na wooferach MbQuart dudniąca niska średnica była całkowicie nieakceptowalna (obstawiam za duże drzwi do tego konkretnego głośnika).Jako, że trafiły się za 80 złotych(!!!) stare zielone Kappy, o których słyszałem wiele dobrego postanowiłem od razu zmienić wooferki i dmuchając na zimne zainstalować wytłoczki. Dudniąca niska średnica zniknęła, rezonansów brak, efekt osiągnięty. moim zdaniem dzięki zmianie przetworników, ale może i "jaja" miały w tym swój udział. 

 

Co do rozmiaru: przeciąłem je na pół (wytłoczkę na 10 sztuk) i jedna połówka została przyklejona ponad wzmocnieniem drzwi(rura) a druga pod nim. 

Co do zabezpieczenia: miałem niewykorzystany lakier do parkietów  - zostały nim pomalowane przez.... dwukrotne pełne zanurzenie, więc napiły się odpowiednią ilość lakieru. 

 

Ciekawie się zapowiada.Fajny wzmacniacz.

 

Wzmacniacz kupiony zanim zacząłem jakiekolwiek prace - dojrzewał w szafce. Wiedziałem, że będe potrzebował 6 kanałów i małych rozmiarów. Po zamontowaniu okazało się, że potencjometr GAIN kanałów 1,2 wymaga wymiany, ale zostało to ogarnięte. Muszę  jeszcze mu naprawić oryginalny emblemat A/D/S, ale to już na samym końcu jak zostanie kosmetyka. 

 

 

 

 

Nie wiem jak ja pisałem opis systemu, ale ustawienia poziomów są zupełnie inne ;D Przy równo ustawionych gainach dla kanałów od 1-4 poziomy też są równe, a nie HIGH -7dB.  Efektywność Founteka 82,3dB 1W/1M. Parametrów pierwszej edycji Kappy 50CS nie jestem pewien - jedyna wzmianka jaką znalazłem to efektywność napięciowa 89dB 2,83V/1M

 

Poza tym wczoraj na spokojnie podłączyłem iPhona, włączyłem apkę Alpine i ... okazało się, że po jego podłączeniu pojawiają się nowe możliwości cięcia zwrotnicy w opcji 3way. Wg instrukcji możliwe zbocza to 6dB/okt i 12dB/okt. 18 i 24 są dostępne tylko w 2way.  Jednak po podłączeniu iPhona poprzez USB i sterowanie radiem przez USB w 3way też pojawiły się cięcia 18 i 24! Jedynym wyjątkiem jest LPF na MID - tam dalej jest do 12dB/okt.

 

Ta możliwość zaowocowała wielką poprawą zestrojenia subbasu z przodem. Aktualnie jest tak:

 

GAIN:

-kanał midwoofera i Founteka: ustawiony multimetrem na 45W przy sygnale 2V/50hz 0dBfs (vol.29)

-Mostek na SUB-a: tak żeby przy poziomie suba 8/15 w skali ALPINE było w miarę równo. 

SUBWOOFER:  LPF 50Hz/18dB faza na 0

MIDWOOFER: HPF 63 Hz/12dB, LPF 500Hz/6db,   

FULLRANGE: HPF 1000Hz/6dB, przeciwfaza

BALANCE: R1

 

Gra całkiem spójnie i mocno z deski, ale mój mózg się nie uspokoi jak nie sprawdzi tego ktoś osłuchany, albo omikrofonowany. 

 

Pytanie: jak zabrać się za sprawdzenie czy ewentualna delikatna korekcja EQ jest konieczna, a jeśli tak to w jakich zakresach? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spróbuj na początek zaktualizować sterownik radia. W moim cde-195BT też na początku nie było cięć 18 i 24db. Po aktualizacji się pojawiły. Co ciekawe w aplikacji przez długi czas było tylko 12db (na odwrót jak u Ciebie). Teraz była aktualizacja TuneIT (mam adnroida a nie ios) ale w sumie nie wiem czy działa 18 i 24db bo nie sprawdzałem :P 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Radio było zaktualizowane. Zrobiłem to na samym początku- właśnie dzięki Twoim wpisom w wątku o radiach do aktywki. Pomimo tego ani w radiu ani w aplikacji na Androida nie było tych cięć.

 

Dopiero podpięcie iPhona "uruchomiło" te opcję. Teraz jest dostępna nawet z poziomu radia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zapomniałem o jeszcze 1 ważnej sprawie:

 

-podziękowania dla michas75 który wydrukował mi z ABS-u pierścienie pod Founteka

 

 

 

 

Poza tym: czy jest ktoś na całym Śląsku (górnym i dolnym) kto mógłby wykonać pomiary tego zestawu? Faza, etc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zapomniałem o jeszcze 1 ważnej sprawie:

 

-podziękowania dla michas75 który wydrukował mi z ABS-u pierścienie pod Founteka

 

 

 

 

Poza tym: czy jest ktoś na całym Śląsku (górnym i dolnym) kto mógłby wykonać pomiary tego zestawu? Faza, etc.

Temat pomiaru fazy w aucie byl nie raz. Pomiary charakterystyki tak ale faza w aucie jest tylko w opcji minimum phase, faza jest wtedy obliczania na podstawie charakterystyki częstotliwościowej[emoji846]Od siebie proponuje zrobić pomiar charakterystyk kazdego głośnika z osobna, i na tej podstswie wybrać poszczególne cięcia. Faze jest dobrze zgrac na rewers null kolega kondrax fajnie to opisał w temacie systemy i procedury pomiarowe. Z tego co słyszałem na Śląsku mikrofonów nie używają, bo prosta linia nie gra.[emoji848]

Chodzi mi oczywiscie o taką linię prostą.66d4cc5b9003f8772652e1cec637d4ec.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat pomiaru fazy w aucie byl nie raz. Pomiary charakterystyki tak ale faza w aucie jest tylko w opcji minimum phase, faza jest wtedy obliczania na podstawie charakterystyki częstotliwościowej[emoji846]Od siebie proponuje zrobić pomiar charakterystyk kazdego głośnika z osobna, i na tej podstswie wybrać poszczególne cięcia. Faze jest dobrze zgrac na rewers null kolega kondrax fajnie to opisał w temacie systemy i procedury pomiarowe. Z tego co słyszałem na Śląsku mikrofonów nie używają, bo prosta linia nie gra.[emoji848]

Chodzi mi oczywiscie o taką linię prostą.66d4cc5b9003f8772652e1cec637d4ec.jpg

Z tego co mi wiadomo to pokazano niedawno co gra A co nie gra;)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znowu enigma?

 

 

Poza tym tematem: na moje gumowe ucho dobrze byłoby w jak najlepszy sposób sprawić że lewy woofer będzie minimalnie głośniejszy niż pozostałe 3 głośniki. W tym samochodzie głośnik skierowany jest delikatnie do przodu i jest lekko schowany w tapicerce. Natomiast głośnik z prawych drzwi gra prosto na prawe ucho i nie jest przy samej podłodze. To powoduje że kiedy mam balans przesunięty +1dB w prawo lewy midwoofer "zostaje w tyle. Niestety Alpine UTE 93 można regulować wyłącznie poziom danej pary RCA lub balans całości prawo/lewo.

 

Czy w takim razie byłby konieczny l-pad na pozostałe głośniki?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wrzuć mikrofon do auta wystarczy wm61a i pre amp. Napisz na pw to ci mogę powiedziec co i jak i od czego sie zabrać bo tego nikt ci tu nie powie [emoji846]

Potwierdzam koszty śmieszne, na ucho nie ma opcji ztobic to co nawet wm61a albo trzeba być mega osluchanym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro na oko się nie da to spróbuj na ucho. Ustaw czasy między lewą a prawą stroną na zero i ściszaj stronę lewą aż usłyszysz wokal ze środka deski. Może się zdarzyć ze nie będzie to możliwe bo prawa strona będzie dominować to ustaw tak żeby lewa była troszkę głośniejsza, resztę skorygujesz czasówkami. To czy będziesz musiał ściszyć lewy woofer czy całą lewą stronę wyjdzie w praniu, tak samo wartość.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuje.

Wiem, że "na oko" to można zachorować, a nie stroić, ale... celować w -1dB czy raczej -2dB. 

Może 2 , może 3dB .

Ta Kappa grająca do 500 Hz ma stosunkowo szeroki kąt promieniowania , dlatego jej umiejscowienie nie powinno dawać takich efektów o jakich piszesz ( jak je sobie interpretujesz ) .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po połączeniu porad raffiodense (PW) i nakamichi (za co bardzo dziękuje) wykonałem co następuje:

 

1.wyzerowałem czasy żeby wyrównać poziomy R/L. Zgodnie z przewidywaniami R1 to było jednak za mało. Skończyło się na R2.

2.Dopiero po powyższym nabiłem czasy według pomiarów metrówką (przeliczenie na ms i sprawdzenie czy wszystko się zgadza).

Środek sceny wylądował idealnie pod środkowym lusterkiem, a 7 werbli albo pozycje z EMMY rozkładają się równo na scenie. Jakakolwiek zmiana czasów powoduje brak równomiernego rozłożenia pozycji na scenie.  Korekta balance na R2 według spowodowała brak konieczności nienaturalnego nabicia czasów na lewą stronę. 

W efekcie:

LT   92cm/51cm/1,5ms   PT 133cm/10,2/0,3ms

LW  95cm/47,6cm /1,4ms    PW 145/0cm/0ms

SW 145cm/0/0

 

Biorąc pod uwagę 2 pierwsze punkty to w ten sposób, z Waszą pomocą udało się wyeliminować problem za głośnego średniaka po mojej stronie.

 

3. Zmieniłem też punkty podziału po zastosowaniu kilku porad:

 

SUBWOOFER:  LPF 63Hz/24dB 

MIDWOOFER: HPF 80 Hz/12dB, LPF 630Hz/12db   

FULLRANGE: HPF 1000Hz/12dB, przeciwfaza

 

 

Podział WF/FR wydaje się być równo i w fazie akustycznej (elektrycznie w przeciwfazie). Zresztą przy tej częstotliwości mniej słyszy się cyrk na fazie. Tu jestem zadowolony, że w tym bardzo niskim budżecie (fullrange 15USD, woofery 80 PLN) poszedłem drogą fullrange i pasmo od 1Khz w górę jest na jednym przetworniku.  Czego bym nie słuchał to nie da się zlokalizować głośników- wygląda, że skleiły się dobrze. Najlepsza była moja żona i znajomy słuchający systemu - "A te głośniki w drzwiach to też grają?". Wyciszenie WF było szybką odpowiedzią. 

 

Podział SW/WF może jeszcze wymagać poprawy, ale aktualnie to co wyszło z metrówki brzmi dobrze - na próby z reversem jestem chyba za mało osłuchany, albo mam złą koncepcje. Jednak odwrócenie fazy - względem tej dobrze brzmiącej - daje duży ubytek basu i umiejscowienie suba z tyłu, więc raczej w miarę w porządku.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...