Skocz do zawartości

Fiat Seicento


jevgienij
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Radio: Pioneer MVH-S310BT

Przód: Morel Maximo 6.2 + Magnat Classic 360

Subwoofer: STX W.25.400.2x2.MC + Rodek R2200N

Zasilanie: 18mm2 (3x6mm2 LGY)

 

Montaż dystansów:

post-25114-0-39712600-1571091284_thumb.jpg post-25114-0-16746600-1571091315_thumb.jpg post-25114-0-26988900-1571091342_thumb.jpg post-25114-0-92042600-1571091356_thumb.jpg post-25114-0-33639700-1571091381_thumb.jpg

Wiem, że dystanse powinienem dopasować do wklęsłych drzwi frezowaniem lub szlifowaniem, ale nie miałem do tego ani weny ani narzędzi. Ostatecznie dystans został przykręcony do blachy czterema śrubami 6mm, luki wypełniłem masą uszczelniającą, a na końcu obłożyłem podwójną warstwą maty i żywicy. 

 

Wygłuszenie drzwi:

post-25114-0-63829200-1571091398_thumb.jpg post-25114-0-25683600-1571091407_thumb.jpg post-25114-0-65887000-1571091421_thumb.jpg post-25114-0-28882800-1571091848_thumb.jpg

Do wygłuszenia wykorzystałem matę alubutylową 2mm (1,9mm butyl; 0,1mm aluminium) dostępną w pobliskim sklepie dekarskim. Dla mnie butyl to butyl i nie czułem potrzeby zamawiania mat "specjalnych" do car audio. 

 

Finalnie na drzwi przyjdą takie panele:

post-25114-0-78832500-1571091735_thumb.jpg

 

Subwoofer zbudowałem z 25mm MDF-u:

post-25114-0-45428200-1571091878_thumb.jpg post-25114-0-96712200-1571091886_thumb.jpgpost-25114-0-89330600-1571091893_thumb.jpg post-25114-0-29908300-1571091939_thumb.jpgpost-25114-0-05919400-1571091951_thumb.jpg

28L netto @ 38 Hz

 

Gotowy tył:

post-25114-0-46733800-1571091964_thumb.jpg

 

Jestem początkujący w car audio jednak dla mnie zestaw gra bardzo ładnie. W końcu subwoofer stał się jedynie uzupełnieniem basu, a nie jego jedynym źródłem - sam zestaw odseparowany potrafi zagrać naprawdę potężnie. Jest jednak pewien problem. Słuchając zestawu z normalnej pozycji siedzącej bas słabnie, a przeważa średnica. Natomiast jeśli słucham mając głowę na wysokości kierownicy (w znaczeniu przód-tył, bo góra-dół nie robi takiej różnicy) bas jest dużo lepszy - jak sobie z tym poradzić?

 

Poza tym właśnie na tym forum, zaledwie kilka dni temu doczytałem, że moje radio obsługuje czasówki i zacząłem się tym bawić. Do tej pory byłem przekonany, że mój sub zamula i tak już musi być. Okazuje się, że niekoniecznie...

 

Proszę o konstruktywną krytykę i porady co można poprawić, zrobić lepiej w powyższej instalacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Alternator jest seryjny 65A. Można go w prosty sposób wymienić na 90A (od wersji z klimatyzacją), ale nie wiem czy to jest konieczne. Magnat jest zmostkowany i w takiej konfiguracji powinien oddawać 2x130W RMS przy sprawności poniżej 50%, czyli obciążenie ok. 44A. Gainy ustawiłem oczywiście na 90W pod zestaw, więc przy 2x90W w szczycie powinno być 30A. Teraz subwoofer. Rodek R2200N ma teoretycznie 400W RMS choć w praktyce bliżej 560W. Ja jednak potrzebuję od niego tylko 300W, bo tyle wytrzymuje mój głośnik. Przy jego 65% sprawności daje to obciążenie do 35A. Razem wychodzi, że zestaw w szczycie powinien pobrać właśnie do tych 65A, jednak w praktyce wygląda to tak, że jako bezpiecznik główny założyłem taki o wartości 40A (nie mam miernika mocy, żeby to konkretnie zmierzyć) i nie jestem w stanie go spalić. Mogę rozkręcić całość do granic możliwości, kiedy po prostu już słychać, że głośniki mają dosyć, a bezpiecznik 40A wszystko to wytrzymuje. Te moce są przereklamowane...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zapomniałeś tylko o tym, że w aucie są jeszcze inne odbiorniki prądu, a skoro pobierasz w car audio prawie maksa, to akumulator może być niedoładowany, mogą być również spadki napięcia na wzmacniaczach.

Właśnie stąd moje pytanie o altka. Idzie zima i mogą być problemy z akusem. Pomysł o wymianie altka i okablowania (tzw big3) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Włącz wszystkie odbiorniki, ogrzewanie szyb itd. a potem muzę z większą ilością basu, albo sinusa 50-60hz (zalezy jak masz ciecia sub/woofer) na wyższych głośnościach przy odpalonym silniku i pomierz napięcia, na wzmaku, na aku, na alternatorze wzgledem jego obudowy, alternatorze wzgledem masy na aku i wyjdzie gdzie jest słabo.

 

A to że nie zjarało 40A bezpiecznika nic nie znaczy, bezpiecznik jest "wolny" w krótkich impulsach przepuści znacznie większy prąd, obciążenie musi trwać na tyle długo aby ten "pręcik" w nim zdążył się rozgrzać i przepalić. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Jest jednak pewien problem. Słuchając zestawu z normalnej pozycji siedzącej bas słabnie, a przeważa średnica. Natomiast jeśli słucham mając głowę na wysokości kierownicy (w znaczeniu przód-tył, bo góra-dół nie robi takiej różnicy) bas jest dużo lepszy - jak sobie z tym poradzić?

 

 

Tutaj czasówki na pewno pomogą. Musisz się tym bawić i słuchać, w końcu usłyszysz o co chodzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałem lata temu sejovana , basu w pozycji kierowcy nie ma i nie będzie :)

 

Miałem 2x 8' za siedzeniami, później 2x12 za kratką , bo z drzwi mimo r6a czy Hertz hs 165 basu nie było, nie pomogło to że kombinowalem z głębokościa dystansu pod glosnikiem ;)

 

Bas z drzwi był wszędzie, najwięcej przy szybie i w bagażniku. Co prawda nie kombinowalem z czasowkami bo mialem sony c910r ale korekcja fazy na wzmacniaczu nie dawała absolutnie żadnej poprawy.

 

Bas na siedzeniu pojawił się dopiero kiedy zabudowalem kratę płyta hdf:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pomierzyłem dzisiaj parę rzeczy. Wygląda to tak:

 

Napięcie ładowania na alternatorze: 14,08V

Napięcie ładowania na akumulatorze: 14,03V

 

Włączyłem test tone 50 Hz na 40 w radiu czyli tak jak najgłośniej słucham muzyki.

 

Napięcie na akumulatorze: 13,2V

Napięcie na wzmacniaczu: 13,1V

 

Bez odbiorników. Ze światłami jeszcze mniej. Natomiast największe straty są na żarówkach. Napięcie na styku żarówki jest mniejsze aż o 1,3V od napięcia na akumulatorze. Trzeba będzie zrobić instalację na przekaźnikach.

 

Masę biorę z karoserii więc zmierzyłem rezystancję pomiędzy punktem do którego ją podłączyłem, a minusem akumulatora. Wynik był taki sam jak po zwarciu obu przewodów miernika ze sobą więc ok.

 

Faktycznie warto wymienić alternator na 90A. Natomiast połączenie alternator-akumulator (strata 50mV) i połączenie akumulator-wzmacniacz (strata 100mV) mogą zostać, tak?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Zrobione BIG3 i nowe klemy mosiężne. Magnat wymieniony na Sony XM-10020.

 

Zrobiłem też kilka pomiarów RCA z radia:

 

Sinus 50 Hz 0 dB na 62 czyli maks w radiu daje 2,279V i ścina wierzchołki:

post-25114-0-54188800-1573500576_thumb.jpg

Na 61 w radiu jest 1,876V i czysty sinus:

post-25114-0-38302100-1573500583_thumb.jpg

 

 

Sinus 1 kHz 0 dB na 62 w radiu 2,275V i ścina wierzchołki:

post-25114-0-45141800-1573500552_thumb.jpg

Na 61 w radiu jest 1,889V i czysty sinus:

post-25114-0-21660500-1573500560_thumb.jpg

 

 

Jest OK. Przynajmniej wiem, żeby nigdy nie słuchać na 62 w radiu. Za jakiś czas pomierzę też sobie wzmacniacze, jak dojdą do mnie rezystory na sztuczne obciążenie.

 

 

post-25114-0-30637700-1573500589_thumb.jpg

post-25114-0-53138900-1573500617_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żadko kiedy słuchamy czystego sinusa na 0 dB, a wręcz przeciwnie. Tylko reklamy w mediach są normalizowane pod 0 dB i one są głośne. W zależności od gatunku muzyki przez ciebie słuchanej może się zdarzyć, że utwory "cichsze" do zera dobijają tylko kilka razy lub w sporadycznych przypadkach tylko raz. W takich utworach możesz dawać głośność na 62 i na cały utwór np 3 minutowy zetnie ci wierzchołki przez pół sekundy.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...