Skocz do zawartości

Kredens Volvo 850


1stAustria
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Siema!

Od jakiegoś czasu staram się poprawić brzmienie w moim Volvo 850 w kombi, bo to co było, było dalekie od serii, a sama seria jest bardzo odległa od akceptowalnego poziomu.

Na początek zostały wyprute głośniki przednie i zostały wymienione na zestaw od Hertza DSK 130.3 ze zwrotnicami pasywnymi.

 

post-25245-0-21992200-1569686741_thumb.jpgpost-25245-0-26014600-1569686982_thumb.jpgpost-25245-0-08278600-1569687002_thumb.jpg

 

Radio to niemiecki szmelc wyprodukowany w Chinach. Blaupunkt London 120. Przez jakiś czas jeździłem z Hertzami tylko pod tym radiem, ale okazało się że ciągle jest problem z brakiem basu.

 

post-25245-0-37896600-1569687206_thumb.jpg

 

Udało się kupić wzmacniacz Alpine MRP-F200. Nie jest mocny, ale zależało mi, żeby włożyć go pod siedzenie pasażera.

Po zakupie od razu zrobiłem test w domu, czy wszystkie kanały, pokrętła i przełączniki działają. Wszystko działało jak należy. 

 

post-25245-0-29031900-1569687063_thumb.jpg

 

Nie spodziewałem się, że tak szybko kupię wzmacniacz i jeszcze nie miałem przewodów. Kupiłem zestaw do 1kW od Renegade z przewodem zasilającym 20mm2. Wiem że przewód o wiele za gruby do jednostki o mocy 250W, ale przynajmniej nie będzie mnie to blokować przy upgradzie końcówy.

 

post-25245-0-50252600-1569687050_thumb.jpg

 

Kupiłem też tą genialną przelotkę z kostki ISO na RCA, żeby podłączyć to moje chińskie, pod przykrywką niemieckiej firmy, radio. Wyprowadzenia na kanały tylne nie będą działać, bo producent stwierdził, że tych pinów nikt nie będzie potrzebował i ich nie podłączył.

 

Potem przyszedł czas na przeciągnięcie przewodu zasilającego, czyli w sumie najtrudniejsza część. Miałem sporo problemów, żeby przepchnąć przewód między komorą silnika, a wnętrzem wozu. Ciężko mi sobie to wyobrazić w jakimś nowszym aucie. Na szczęście miałem niezajęty kanał, wyprowadzony przez producenta, do którego akurat mieścił się przewód 20mm2. 

 

post-25245-0-19236600-1569687084_thumb.jpg

 

Po przepchaniu zaczęło się wielkie szukanie pod kokpitem kierowcy, gdzie ten przewód mógł wyjść. Po wielokrotnych szpagatach, cudem uchwyciłem go na zdjęciu.

 

post-25245-0-42283900-1569687106_thumb.jpgpost-25245-0-58425400-1569687146_thumb.jpg

 

Po ustaniu euforii zakończenia najtrudniejszego etapu z sukcesem, zacząłem przeciągać przewód za radiem, pod schowkiem na rękawiczki, przez kanały transmisyjne pod progiem drzwi pasażera, aż pod fotel kierowcy. Poszło o wiele łatwiej niż mi się wydawało.

 

Przewód zasilający był już gotowy, teraz przyszedł czas na szukanie masy. Najlepszym miejscem okazała się śruba fotelu pasażera. Wiedząc już wszystko, uznałem że przewody sygnałowe pójdą tą samą drogą co siłowe, pod progiem drzwi pasażera. Mówiąc o sygnałowych myślę o przewodach RCA-RCA od radia do wzmacniacza i głośnikowych od wzmacniacza do głośników przednich. Teraz przyszedł czas na zarabianie tych grubych przewodów, żeby podpiąć się pod akumulator, wzmacniacz i śrubę fotela pasażera.

 

post-25245-0-44636900-1569687153_thumb.jpg

 

Końcówki zostały mocno zagniecione na imadle i zalutowane, było trochę z tym roboty.

 

post-25245-0-81043500-1569687092_thumb.jpgpost-25245-0-69912500-1569687127_thumb.jpg

 

Trzy końcówki zrobiłem w domu, a ostatnia musiała być zrobiona w aucie. Wziąłem imadło do auta i zagniotłem ją już bez lutowania, wyjątkowo dobrze siedziała, więc nawet nie było by potrzeby lutować. 

Jak już miałem gotowe końcówki, zostały one ładnie podpięte. Przewód masowy ładnie się chowa pod plastikiem mocowania fotela, przewód zasilający jest estetycznie zwinięty za akumulatorem i schowany pod obudową filtra powietrza.

 

post-25245-0-84925000-1569687072_thumb.jpgpost-25245-0-11310800-1569687111_thumb.jpgpost-25245-0-77286100-1569687115_thumb.jpg

 

Jak to zostało ogarnięte przyszedł czas na podłączenie końcówy i sprawdzeniu czy wszystko działa. Przygody jak zwykle musiały się trafić, na szczęście był to tylko spalony bezpiecznik przewodu zasilającego z powodu przypadkowego zwarcia przez ze mnie . Na szczęście, nic się nie stało i po wymianie bezpiecznika wszystko zaczęło grać 

 

post-25245-0-33176600-1569687122_thumb.jpg

 

Następnie zacząłem ogarniać i układać te wszystkie przewody żeby zmieściły się pod schowkiem na rękawiczki i pod progiem. 

 

post-25245-0-31221200-1569687136_thumb.jpgpost-25245-0-42857800-1569687057_thumb.jpgpost-25245-0-17204600-1569687099_thumb.jpg

 

I to by było na tyle z montażu. Przyszedł czas na odsłuchy.

Okazało się, że syczki walą niemiłosiernie, krew się z uszu leje. Widocznie twiterry mają lepszą sprawność i po dostarczeniu im większej mocy ze wzmacniaczy, zaczęły "lepiej" działać. Wyciągnąłem zwrotnicę, sądząc że może ona też jest problemem. Teoretycznie ta piękna zwrotnica od Hertza powinna mieć cięcie 12dB, ale okazało się że ma tylko 6dB, bo jest pierwszego rzędu a do tego szeregowa. Nic dziwnego jak komplet takich zwrotnic można kupić na Alledrogo za 25zł 

 

post-25245-0-59268000-1569687067_thumb.jpg

 

Poczytałem trochę, dlaczego robi się zwrotnicę szeregowo. Okazało się jak zwykle, koszty produkcji. Przy takim układzie trzeba włożyć kondesator 2x większy, ale cewkę 2x mniejszą. Wadą tego rozwiązania jest loteria przy do strojeniu do zestawu głośników, jak dla mnie, deklasyfikacja.

 

Na razie jeżdżę jak jest, ale zamierzam dodać oporniki na twiiterze, żeby go nieco ściszyć. Kręcenie treblem w cale nie rozwiązuje problemu, a po mocnej korekcji, dość konkretnie psuje dźwięk.

Z plusów, pojawił się bas, ale też nie mogę przesadzać bo drzwi zaczynają "chodzić". Tak, tak wytłumienie. Ale na razie chcę się pobawić z czymś co zawsze mogę wyciągnąć z auta.

 

Co dalej?

 

Przez to że ta zwrotnica okazała się tak kiepskiej jakości, planuję wywalić ją i zrobić bi-amp. Woofery i twitery będą napędzane oddzielne, a żeby móc tym sterować, zamierzam kupić radio Kenwooda BT-305

 

Ma DSP, 3 wyjścia RCA i kompesacje czasów, czyli w sumie wszystko czego potrzeba do car-audio. Zobaczymy co to będzie warte.

 

C. D. N.

 

Liczę na waszą krytykę i opinię. To jest mój debiut, ale nie przeszkadza to, żeby to wszystko zrobić jak należy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten przewód zasilający to miedziowane aluminiu (CCA) a nie czysta miedź (OFC). Do twojego obecnego systemu wystarczy, ale raczej z większą mocą nie poszalejesz ( na pewno zapomnij o tym 1 kW ). Dodatkowo w warunkach "samochodowych" taki przewód szybko niszczeje i pęka ( mam na myśli żyły wewnątrz a nie izolację ). Będziesz musiał też koniecznie kontrolować tą zaciśniętą ( bez lutowania ) końcówkę, bo z czasem może się poluzować.

 

Ten schemat to narysowałeś na podstawie połączeń na płytce zwrotnicy, czy jest wzięty gdzieś z neta?

Pytam, bo ta zwrotnica może być tylko dla tweetera ( szeregowy kondensator i równoległa cewka - 12 dB ) a wofer dostaje pełne pasmo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajny temat, miło się czyta. Jeszcze będziesz miał zabawy

 

Dzięki, miło to słyszeć.

 

Ten przewód zasilający to miedziowane aluminiu (CCA) a nie czysta miedź (OFC). Do twojego obecnego systemu wystarczy, ale raczej z większą mocą nie poszalejesz ( na pewno zapomnij o tym 1 kW ). Dodatkowo w warunkach "samochodowych" taki przewód szybko niszczeje i pęka ( mam na myśli żyły wewnątrz a nie izolację ). Będziesz musiał też koniecznie kontrolować tą zaciśniętą ( bez lutowania ) końcówkę, bo z czasem może się poluzować.

 

Ten schemat to narysowałeś na podstawie połączeń na płytce zwrotnicy, czy jest wzięty gdzieś z neta?

Pytam, bo ta zwrotnica może być tylko dla tweetera ( szeregowy kondensator i równoległa cewka - 12 dB ) a wofer dostaje pełne pasmo.

 

Trochę mnie tym zmartwiłeś, bo kilka dni temu udało się dorwać takie coś:

 

post-25245-0-49588300-1569787547_thumb.jpg

Pioneer GM-5300T 760W

 

A dokładnie wczoraj, udało się zdobyć coś nieco fajniejszego.

 

post-25245-0-14032300-1569787585_thumb.jpg

Helix Dark Blue 5

 

Myślę, żeby osiągnąć coś koło 1kW. Przewody OFC są cholernie drogie. Pomierzyłem opory pomiędzy klemą masy akumulatora a masą przy wzmacniaczu i było coś koło 0.1Ω. Myślę że nie ma co przesadzać. Ale kontrolować jak najbardziej trzeba.

 

Schemat jest z neta, ale dopasowany na podstawie faktycznych połączeń na zwrotnicy. Otworzyłem ją, obejrzałem i przebadałem multimetrem.

 

Obecnie się zastanawiam czy zamienić Alpine'a na Helixa, czy dorzucić tylko na dokładkę Pionka.

Pewniakiem jest, że kupię głośnik STXa W.30.500.2X4.MC + buda zamknięta z MDF 30L.

 

post-25245-0-72710000-1569789036_thumb.jpg + post-25245-0-25582000-1569789193_thumb.png

 

Robiliśmy odsłuchy w domu z podpiętą kolumną jako subwoofer i uznałem to za mus w aucie.  :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli mierzyłeś to multimetrem, który widać na zdjęciu to pomiar tak niskich rezystancji jest raczej mało wiarygodny. Jeśli za radą bogus1984 zostaniesz przy Helix DB5 to przy 4 ohm bierze on ok. 80A prądu. Przy twoich "nieznaczących" 0,1 ohm teoretyczny spadek wynosi 8V ( a to tylko połowa drogi jaką pokonuje prąd ). Jak nie chcesz OFC to kup dobry jakościowo kabel do spawarki min. 35mm2 ( choć jeśli faktycznie chcesz osiągać ten 1kW to brałbym 50mm2 ).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma co bagatelizować kwestii zasilania, CCA 20mm2 to wąskie gardło systemu. Jakby to była spawara 25mm2 to w większości prostych instalacji styknie. Teraz tego nie widzisz, ale jak dołożysz suba to podczas punchów będą tobie przygasać światła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najgorsze jest zderzenie losowej jakości tych "farbowanych" kabelków z warunkami pracy w aucie. Drgania, błędy montażu, czasem wilgoć i zaczyna parszywieć w wyniku czego robią się z nich wcale nie rzadko pędzelki. Kabel do spawarki miedziany jest całkowicie wystarczający przy odpowiednim doborze średnicy. Chyba, że ktoś wierzy w zły omen z braku koloru blue neon i nieobecności napisów mocy "nasi pracownicy codziennie się modlą przy tych kablach dla waszego szczęścia, dlatego nasz kabel nazywamy Boziamiedź".

 

Z innej beczki -to są fajne samochody. Żeby jeszcze trzymali się RWD...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ktos na fb miał do sprzedania zestaw macrom ext 5.0 za śmieszne pieniądze, prawie od zamontowania zagra... tw z dsk to nieporozumienie

 

No też nie uważam ich za rewelację. Na razie muszę to złożyć i wysterować pod lepszym radiem, później jak będą mocno się wyróżniać to pomyślę.

 

Jeśli za radą bogus1984 zostaniesz przy Helix DB5 to przy 4 ohm bierze on ok. 80A prądu

 

Pamiętaj że to jest ten słabszy Helix, on ma bezpieczniki 2x 30A, więc nie ma siły żeby tyle brał prądu. Standardowo do instalacji był bezpicznik 60A czyli powinno być dobrze.

 

Jeśli mierzyłeś to multimetrem, który widać na zdjęciu to pomiar tak niskich rezystancji jest raczej mało wiarygodny.

 

Niedługo powinienem mieć lepszy miernik i wtedy sprawdzę opór dokładniej. Na tym chińskim się skala kończy i czasem pokazywał 0.0Ω, a czasem 0.1Ω i tak na prawdę nie wiem jaki ten opór jest.

Nie wydaję mi się że będą przygasać światła, nie dam rady tak obciążyć Helixa, ale postaram się posprawdzać opory lepszym multimetrem i wtedy zobaczę czy jest się czym przejmować.
 
Na razie i tak muszę kupić radio, a potem złożyć suba.
 

Z innej beczki -to są fajne samochody. Żeby jeszcze trzymali się RWD...

 

No. Wszyscy miłośnicy tego modelu nad tym ubolewamy.  :rolleyes:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok. Czyli masz ten DB5, który faktycznie jest słabszy od tego, o którym pisałem. Jednak nawet ten będzie brał ok. 50A czyli na Twoim 20mm2 przewodzie spadki będą sięgać ok 1V i to teraz, dopóki żyły są całe, bo z czasem będzie gorzej.

 

Jak chcesz zmierzyć realną "jakość" tego przewodu, to zmierz spadek napięcia na nim ( woltomierz między +aku i koniec przewodu ) obciążając go jednocześnie ( zamiast wzmaka ) żarówką halogenową 50W. Jak zmierzysz spadek napięcia to pomnóż go jakieś min. 12 razy i otrzymasz w miarę realną wartość spadku napięcia na przewodzie w momencie konkretnego grania. Osobiście obstawiam min. 0,9V -1 V, czyli jak na tę moc dużo ( jakieś 40 - 50 W pójdzie na "rozgrzanie" przewodu ).

 

Pewnie, że na razie będzie to grało, ale mając w planach rozbudowę systemu powinieneś jednak podmienić ten przewód dopóki masz wszystko rozgrzebane. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pamiętaj że to jest ten słabszy Helix, on ma bezpieczniki 2x 30A, więc nie ma siły żeby tyle brał prądu.

Manual tego "słabszego" Helix Dark Blue 5, co ma 2x30A:

https://130.com.ua/manuals/en/Manual-Car-amplifier-Helix-DB-FIVE-Dark-Blue.pdf

Gdy będzie pracował z obciążeniem impedancją 4 ohm na każdym z kanałów, to pobierze katalogowo (zapewne przy 12V) brutto niemal 55A.

Natomiast przy odpowiednim zasilaniu - pomiary przy 13.4V - pobierze brutto ok. 80A. Odda wtedy więcej waciszy niż podaje katalog.

 

Rzecz jasna to będzie dla tego obciążenia max. prąd, a jak będziesz miał aktywkę 2 way + sub, to kanały zasilające tweetery będą pracowały z mocą ok. 1/3 znamionowej. Dlatego można się spodziewać mniejszego poboru pradu - 45A.

Te wartości są dla odsłuchu na maxa...

Proponuję posłuchać @kowal 2002 - dać nieco większy (spawarka) przekrój... przyda się podczas rozbudowy systemu o kolejne komponenty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Wracam do żywych.

 

Długo nic nie pisałem, a dość sporo się już wydarzyło. Wleciało radio kenwood BT-305. Mowiąc krótko kompensacje czasów + aktywna zwrotka dużo poprawiły brzmienie, zwłaszcza na miejscu kierowcy. Jest niesamowita różnica, daje to do myślenia o ile jeszcze wszystko można poprawić.

 

W międzyczasie byłem na Audio Video Show. Gorąco polecam, dopiero tam doświadczyłem co to znaczy dobre granie. Co ciekawe moje audio w samochodzie nie gra tak źle jak się spodziewałem po doświadczeniu zestawów za grube dziesiątki tysięcy złotych. Co kuleje mocno to sopran. Po nasłuchaniu się głośników wstęgowych, wyraźnie słychać że sopran mógłby być dokładniejszy i bardziej wyrazisty.

Nie ma co też dużo oczekiwać po gwizkach od Hertza za kilkadziesiąt złotych... i tak za tą cene grają w miarę.

 

W samochodzie wylądował Helix tak, jak radziliście. Jestem... rozczarowany nim. Ma moc, ale szumi co wyraźnie słychać. Wydaję się że nie powinien po S/N ma powyżej 100db, może był naprawiany, nie wiem.

Pomijając szum brzmienie mi się nie podoba. Przypomina trochę wzmacniacze Technicsa, które nie trafiają zbytnio w moje gusta.

Narzekam tak nie z byle powodu. Wzmacniacz Alpine MRP-F200 grał bez jakiegokolwiek szumu i po skorygowaniu sopranu grał na prawdę dobrze.

To co przyjemnego pojawiło się w Heliksie, to trochę basu, gdzie Alpine z powodu zimnego brzmienia i mniejszej mocy po prostu go nie ma.

 

Gdy pojawi się subwoofer, prawdopodobnie skończy się na Alpine biamp na przód i Pioneer na pompkę dla suba. Zobaczymy jak wtedy to będzie grać.

 

No właśnie, a co z subwooferem?

 

Oby Mikołaj trafił w dziesiątkę... ;)

 

post-25245-0-18739200-1577137667_thumb.jpg

 

 

Generalnie zdradzę że plany się nieco zmieniły i raczej nie będzie STX-a bo pakę mam za niską na taki głośnik i nie rozciągnąłbym plandeki.

Uznałem że nie jest to czas na rezygnację, ale okazja na wrzucenie czegoś lepszego. Na dniach powinien się pojawić post już z fotami w aucie.

 

Wzmak jest już w bagażniku, więc podłączenie pudła to będzie już tylko formalność.

Na początek spróbuję jeszcze odpalić go na Heliksie, a nóż jeszcze się do niego przekonam.

 

C.D.N

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...