Skocz do zawartości

Częściowe uszkodzenie głośnika?


 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Postanowiłem podzielić się z Wami następującym problemem.

 

Tylne głośniki nisko - średniotonowe w Megane 3. Grają słabo basem, a przy podgłośnieniu do poziomu średnio głośny/głośny zaczynają charczeć. Na początku pomyślałem, że powodem są uwalone tylne końcówki w radiu, ponieważ po wymontowaniu głośników z drzwi i podłączeniu ich pod domowy wzmacniacz (trzymane w ręku, free air) grały powiedzmy normalnie. Oczywiście, że bez skrzyni rezonansowej nie można do końca tego ocenić, jednak stwierdziłem, że skoro można podkręcić głośność i nawet przy dużym wychyle membrany grają czysto, to raczej nie są one spalone. Później postanowiłem podłączyć pod kabel w drzwiach Megany kolumnę głośnikową której używam w domu, skonstruowaną z głośnika 13cm 4ohm blaupunkt wkręconego w kilkunastolitrowy box. I tu o dziwo okazało się, że radio gra głośno i czysto.

 

Pytanie czy, głośniki moga być nie do końca spalone, ale na przykład zużyte, do tego stopnia że będą grać słabo i harczeć? Zawieszenia wydają się być w dobrym stanie, jak wciskam ręką membranę to nie czuję ocierania cewki o szczelinę. Membrana wraca też sprężyście na swoją pozycję. Dziwi mnie to, że podłączone pod wzmacniacz i grające w powietrzu nie wydają żadnych zniekształconych dźwięków.

 

Jeśli nie będzie z Waszej strony żadnych podpowiedzi to prędzej czy później po prostu wymienię głośniki i dam znać czy to pomogło. Jednak na ten moment jestem ciekaw Waszych opinii zwłaszcza, że drzwi musiałem poskładać w całość i następna okazja by je na spokojnie rozłożyć nadarzy się dopiero za jakiś czas.

 

Radio fabryczne Megane 3 bluetooth mp3.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiec czasem dzieje się tak że głośnik ma uszkodzenie mechaniczne, na pierwszy rzut oka niewidoczne. Które ujawnia się dopiero gdy głośnik pracuje z "poduszką powietrzną" za sobą. np. mógł odkleić się resor dolny lub górny od kosza/ cewki lub membrany. Traci wycentrowanie i uderza/ trze cewką o nabiegunniki. Dziwne by stało się to w obu głośnikach na raz? Może te zniekształcenia to efekt rezonansu czegoś w drzwiach?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pytania dodatkowe -głośniki są podpięte pod SAMO RADIO, bez wzmacniacza? Jaką one mają moc RMS? Czy problem był już, czy się był zaczął na Twoich uszach?

Podobne nieco pytanie co do kolumn domowych -jaki RMS "kolumny", a jaką mocą dysponuje wzmacniacz domowy.

 

Co to za głośniki? Fabryczne? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Już doprecyzowuję. Lewy jest w gorszym stanie niż prawy. Pod końcówką radia zaczyna charczeć jakby wcześniej niż prawy.

mireczek, tak są to fabryczne głośniki Megane. To co podłączałem jako kolumnę to był głosnik samochodowy blaupunkt coaxialny 13cm z jakiejś niskiej serii, w obudowie ze sklejki. W aucie jest fabryczne radio, nie ma dodatkowych wzmacniaczy. Problem już był, bo auto przyjechało do mnie z tego powodu.

 

Wygląda na to że jest to uszkodzenie takie jak pisze jurand. Jeszcze raz powciskałem membranę od prawego głośnika (tylko tego mam pod ręką, lewy został w aucie). Niby chodzi bez otarć ale jak naciskam nie w osi, tylko na wybraną stronę membrany, to po jednej ze stron ociera a po przeciwległej ze stron chodzi bez oporu nie ważne jak gwałtownie bym nie naciskał.


Jeszcze jedna sprawa, przy różnych utworach, problem charczenia pojawiał się albo od razu (przy glośności niewielkiej, podobnej do rozmowy dwóch osób) albo dopiero przy dużej głośności.

Czy w przypadku takiego uszkodzenia o którym jurand piszesz, może tak być że, w zależności od utworu, zniekształcenia pojawiają się wcześniej lub później przy zwiększaniu głośności?

Zauważyłem, że przy jakimś czarnym kawałku z bardzo niskim basem, gdzie moc podawana na głośnik powinna być teoretycznie większa przy tym samym ustawieniu radia, głośniki zaczynają zniekształcać później.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ogólnie w rękach wiele się nie dowiesz, głośnik będzie pracował bez jaj. Brak odpowiedniego ciśnienia akustycznego, a reszta będzie działa się podobnie do próbującego biec po lodzie człowieka. Więcej miotania niż biegania. No i grać ma docelowo w drzwiach, nie pod pachą.

 

Jeżeli to fabrycznie wpakowane w fabryczne miejsca montażowe uznam, że montaż jest zgrubnie ok. Czyli nie są dociskane maskownicą na zawieszeniu, nie trącają membranami o jakieś pakuły z tyłu przy mocniejszej pracy.

Błąd zasilania -może za mało mocy dostają, by zagrać w obłożeniu basem przy założeniu, że faderem na tył ktoś mocno przesunął. Wzmacniacz domowy może pokrywać to zapotrzebowanie dla obu kompletów z zapasem, a samochodowy jedynie dla domowego zestawiku, który może być mniejszej mocy przy wykazywanym niedoborze dla fabrycznego. 

To mocno naciągana teoria, zwłaszcza, że mówimy o fabrycznych przetwornikach. Zwyczajowo takie standardy wymagań dużych nie mają.

Ale nierzadka jest sytuacja, że jednak większe niż fabryczne radio jest im w stanie dostarczyć.

 

Co innego, gdy ktoś jeździł próbując za ich pomocą realizować namiastkę suba. Czyli fader mocno na tył, LOUD+BASS na maksa, korektor wypchnięty na basy. Dodajmy do tego przesterowane empetruchy i dużą głośność = tył padaka wymęczona. W sieci można znaleźć kawałki "odświeżone i poprawione" z podkręconym basem, bo jak nie lata blacha z numerem na klapie to co to za granie :rotfl:

To wcale nie rzadkie postępowanie w kręgach "uproszczonego myślenia" o CA. Niektórzy, dosyć liczni zresztą, pierdzenie przesterów uznają za "łał, ma moc cholera, ale daje" i potem już głośnik ma z górki.

Gdyby to był koń to za stodołę prowadzisz z fałszywym uśmiechem... bach! bach!(dwa razy dla pewności)... chwila krakania przestraszonych wron na pochmurnym niebie i po sprawie.

 

Zobacz ustawienia radia -czy za wiele nie wymagasz od głośników(przesunięty ciężar grania na tył), lecz skłaniam się ku twierdzeniu, że ich czas przeminął.

Zupełnie pomijam tu kwestię sensowności używania tylnych głośników -nie moje auto, nie mój sens  :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mireczek, to się pośmiałem ; )

Tak, kwestia dźwięku z tyłu to już zeszła na dalszy plan. Owner sam stwierdził że w sumie to nie potrzebuje. Ale chodzi o to żeby domknąć temat i dojść do tego co było przyczyną, dla zasady.

 

Ok, czyli biorąc pod uwagę Wasze spostrzeżenia widzę, że pierwszy krok to wymienić najpierw głośniki. Dam znać czy rozwiązało temat.

 

Dzięki!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Głośniki wymienione, problem rozwiązany.

 

Jednak okazało się że lewy głośnik był uszkodzony. Grał tylko trochę średnimi tonami, a membrany nie da się wychylić ręką nawet na milimetr. Nie wiem w jaki sposób sprawdzałem to wcześniej ale musiałem się zasugerować kondycją prawego głośnika. Sorry za wprowadzenie w błąd!

Podsumowując. Lewy był strzelony a prawy mocno zużyty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...