Skocz do zawartości

Maty wygłuszające - jakie na dzisiejsze czasy?


derek81
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Robert fizyki nie oszukasz. Mniejsza masa maty mniejsze tłumienie. Musieli by producenci gęstość materiału podawać, w sensie samego butylu. Nie allu.

 

 

Wysłane z mojego SM-A530F przy użyciu Tapatalka

a co się stało z fizyką mat bitumiczne vs butylowych? Chyba, że mowisz tylko o butylowych:) ale myśle, że kazdy producent ma swoją mieszankę butylu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 68
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

 

 


No więc ja chyba trafiłem na zupełnie przypadkowo dwie wadliwe partie, dwóch różnych producentów. Zaczynając przygodę chciałem zaoszczędzić, miałem więc maty CTK i STP, jedne i drugie po trzech latach nie spełniają swojej roli i musiały być zmienione na nowe. Szkoda roboty. Na drugi raz od razu wziąłbym coś lepszego. Także spokojnie z tym chwaleniem "bo położyłem i dobrze się kleiły", ja tak samo chwaliłem te produkty, ale trzeba tam zajrzeć po czasie.
Co się z nimi stało? Czemu musiałeś zmienić? 
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z upływem czasu albo kruszyły się i odpadały, albo odpadały płatami, kiepsko trzymały się powierzchni. I to dokładnie w miejscach, w których miałem problem z usunięciem ich niedługo po położeniu, bo wtedy tak mocno się trzymały. Po prostu chyba łatwiej trafić na słabszą partię kupując tańsze maty. Przy pracy z nimi i niedługo (2-3 miesiące po położeniu) wszystko było ok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a co się stało z fizyką mat bitumiczne vs butylowych? Chyba, że mowisz tylko o butylowych:) ale myśle, że kazdy producent ma swoją mieszankę butylu.

Miałeś kiedyś bitumiczne ? Przecież to się nie nadaje do niczego. Po roku odpada i kruszy się w ręku.

Trzeba by było, znać gęstość materiału a tego nikt nie podaje.

To tak jak gąbka i porso. Jedno i długie tłumi ale ile trzeba grubości gąbki, żeby działała jak porso.

Nie będę się tam zagłębiał, ale najlepsze na tłumienie są kanapki z różnych materiałów. W drzwiach w aucie nie osiągalne jedynie w subwooferze.

Nie mogę teraz coś znaleźć ale była kiedyś taką strona gdzie robili pomiary pojedynczych materiałów i kanapek. I pokazywali co wpływa na co.

Generalnie mata 2mm to szału nie robi.

Najlepsze połączenie to było mata, mdf, sklejka tylko nie pamiętam grubości poszczególnych. Ale mata 4mm z tego co pamiętam.

 

 

 

 

Wysłane z mojego SM-A530F przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Także spokojnie z tym chwaleniem "bo położyłem i dobrze się kleiły", ja tak samo chwaliłem te produkty, ale trzeba tam zajrzeć po czasie.

 

 

Co do 07 Luxury fakt czas pokaże, ale mam w drugim aucie już z 4/5 lat gms 07 xl i po tym czasie nadal beton, zdzieranie/skrobanie tego to istna makabra :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałeś kiedyś bitumiczne ? Przecież to się nie nadaje do niczego. Po roku odpada i kruszy się w ręku.

NIe do końca, sinuslive miał matę która była więcej jak dobra. Nic się nie kruszyło i nie odpadało. Mata miała dodatkową zaletę, dodawała sztywności.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A macie może jakieś zdanie na temat mat butylowych Bitmat? Użyłem ich u siebie, bitmat AB-25 i zastanawiam się czy w stosunku np. do StP gold 2.3 mm jest różnica w brzmieniu wooferów i jeśli jest, to czy warto rozważyć wymianę. Głośniki to steg mt650c

 

Wysłane z mojego CLT-L29 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A macie może jakieś zdanie na temat mat butylowych Bitmat? Użyłem ich u siebie, bitmat AB-25 i zastanawiam się czy w stosunku np. do StP gold 2.3 mm jest różnica w brzmieniu wooferów i jeśli jest, to czy warto rozważyć wymianę. Głośniki to steg mt650c

 

Wysłane z mojego CLT-L29 przy użyciu Tapatalka

Sorry za offtop ale to juz mata ma wplyw na brzmienie wooferow ?

 

Tez mam MT650C , dobrze zrob drzwi bo to co te wooferki wyrabiaja to jakas pomylka :)

 

Nie znam sie ale z mojego doswiadczenia wyglada to tak:

 

Albo sa maty ktore splywaja jak nie przygotujesz powierzchni

Albo sa maty ktore dobrze sie kleja i nie splywaja

Albo sa takie ktore ciezko sie przykleja/modeluje

Albo sa takie ktore sie dobrze przykleja i modeluje

 

A wszystko to sprowadza sie do sztywnosci i szczelnosci komory. Mozesz dac 3mm Hi Endowa mate ktora sie super modeluje , albo troche sie pomeczyc z dwiema warstwami 2x1.5 firmy randomowej.

 

Efekt dzwiekowy bedzie taki sam jesli obie maty sa z filmem alu, badz PCV/Alu badz najtansze PCV.

 

A sam uzywam dekarskiej z gornej polki z filmem PCV do srodka i alu na wierzch drzwi :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A macie może jakieś zdanie na temat mat butylowych Bitmat? Użyłem ich u siebie, bitmat AB-25 i zastanawiam się czy w stosunku np. do StP gold 2.3 mm jest różnica w brzmieniu wooferów i jeśli jest, to czy warto rozważyć wymianę. Głośniki to steg mt650c

 

Wysłane z mojego CLT-L29 przy użyciu Tapatalka

A co nie tak z stp gold?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Robert fizyki nie oszukasz. Mniejsza masa maty mniejsze tłumienie. Musieli by producenci gęstość materiału podawać, w sensie samego butylu. Nie allu.

 

Nie zrozumiałeś przekazu.

 

Porównanie miało na celu ukazanie różnic cena vs waga

 

Opłacalność i sens użycia również.

 

Jak nie przygotujesz (wzmocnisz) odpowiednio miejsca montażu przetwornika i olejesz zaślepienie otworów konstrukcyjnych to najdroższa mata tu nie pomoże.

Bo te pazłotko aluminium nie jest po to by nadawać jakąś "sztywność".

Podwójne warstwy też nie powodują odpowiedniego podejścia do "mechaniki"montażu.

Dlatego wciąż tak wielu wykleja a później się dziwi że mu dzwi nie grają.

 

To tylko element układanki lecz bardzo ważny jeżeli oczekujemy żeby bez suba móc jeździć - jak to się mówi.

 

Z mojego doświadczenia wynika że nie daje żadnych piankowych mat do wnętrza drzwi.

Jeżeli kombinacja przetwornik/akustyka drzwi tego wymaga stosuje jedynie rozpraszacz fali typu Xorb.

 

Dodatkowo sam boczek odpowiednio wzmocniony nie będzie potrzebował całej warstwy mat piankowych które co niektórym nie pozwalają później dopiąć zatrzasków.

 

W moim przypadku zakończenie prac nad boczkiem drzwi odebrałem jako poprawę w odbiorze kicku. Bardzo subtelną lecz zauważalna.

Więc to nie sama mata robi robotę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A macie może jakieś zdanie na temat mat butylowych Bitmat? Użyłem ich u siebie, bitmat AB-25 i zastanawiam się czy w stosunku np. do StP gold 2.3 mm jest różnica w brzmieniu wooferów i jeśli jest, to czy warto rozważyć wymianę. Głośniki to steg mt650c

 

Wysłane z mojego CLT-L29 przy użyciu Tapatalka

mam już kilka lat, co jakiś czas zaglądam a drzwi dalej mocno basem grają ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

NIe do końca, sinuslive miał matę która była więcej jak dobra. Nic się nie kruszyło i nie odpadało. Mata miała dodatkową zaletę, dodawała sztywności.

Miałem tylko Boll i APP, że ktoś takie g... Do produkcji wypuścił. Leżały w domu w cieplym z rok i już po tym się w ręku kruszyły.

 

 

Wysłane z mojego SM-A530F przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Maty to temat powracający jak bumerang. I ja mam pytanie co do mat ale na otwory w drzwiach. Czytałem o takich matach w temacie czaszuni ale tych w De nie ma. Znalazłem Gladen Aero Extreme, aluminium grubości 0,3 mm, nada się na te otwory? Resztę wykleję matą X-Wave.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego każdy kto nie robił tego w taki sposób będzie wróżył z fusów. Nie da się odpowiedzieć jedno znacznie.

Na mój chlopski rozum to małe otwory bym zaślepił a na duże to po mimo grubego aluminium będzie to pracowało i komora nie będzie sztywna.

Jeśli już robić to lepiej moim zdaniem zakryć duże otwory blachą alu mocowaną na wkrety lub nity albo żywica i mata dopiero później zakleić matą i myślę że wtedy ta mata miała by sens a nawet bardziej by jeszcze usztywniła.

 

Co do mat, może ktoś się spotkał z

Ten sam model auta

Ten sam sprzęt lub podobny

Inne maty np. Dynamat i stp?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Otwory nie są duże, nie chcę przykręcać blachy żeby zakryć otwory. Odlewy miałem w poprzednim aucie i wolę tego ponownie nie przechodzić.

Zamówiłem matę gladena, jak przyjdzie to ocenię czy się nada, w razie czego wkleję blachę aluminiową.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

NIe do końca, sinuslive miał matę która była więcej jak dobra. Nic się nie kruszyło i nie odpadało. Mata miała dodatkową zaletę, dodawała sztywności.

nawet kiedys taka mialem ( z 11 lat temu) jednak oprocz tego, ze niezle dzialała, bo byla dosc gruba, niestety bardzo ciezka. Butyl w tym wypadku jest znacznie lzejszy, szczegolnie ten "premium" :) oczywiste jest, że nie samą matą czlowiek zyje. Rownie wazne jest odpowiednie przygotowanie powierzchni, wyklejenie z docisnieciem, montaz alu/uszytwnien/albo chociaz maty z gruba warstwa alu/wsporników i wiele innych detali, ktore w efekcie synergii wplywaja na finalne brzmienie :) Na przestrzeni lat jakosc mat poszla zdecydowanie do gory a cena w doł, jest w czym wybierac :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

Witam bardzo serdecznie!  :-)

To mój drugi mail - pierwszy był w dziale powitań. Z góry przepraszam, jeśli popełnię jakieś gafy - bardzo proszę o wyrozumiałość i pomoc.

 

Zanim zacznę zabawę - pracę z car-audio chciałbym jednak przygotować samochód (jest to niestety ciężki przypadek - seat altea 1.6 benzyna, ale przez jakiś czas będę musiał z nim żyć), tzn. sprawić, aby we wnętrzu było mniej hałasu. 

Dotychczas próbowałem go wygłuszyć - niestety z dość miernym efektem.
Wyklejona została przeze mnie matą alubutylową bitmat 2,5mm podłoga bagażnika, nadkola od strony bagażnika, boki bagażnika aż po sufit (tylne słupki), obszar pod tylnym siedzeniem wraz z pionową ścianą przed siedzeniem (jakby podstopniem) - aż to podłogi przez tylnym siedzeniem. Na matę butylową przyklejona jest pianka kauczukowa zamkniętoporowa k6 (6mm).

 

No i po tym zabiegu byłem delikatnie mówiąc nieco rozczarowany:-(

 

Zacząłem zastanawiać się nad przyczynami słabych efektów i sensem kontynuacji tego wyciszania przynajmniej tym rodzajem materiałów.

Zacząłem również przyglądać się na ile są one skuteczne.
I prosty test - hałasujący smartfon.

Przystawienie pianki K6 do smartfona - hałas jeszcze większy niż bez "ścianki" z k6. Prawdopodobnie fale dźwiękowe odbijają się od k6, w ogóle nie są absorbowane.
Zacząłem owijać pianką k6.
Jednokrotne otulenie nie daje żadnego odczuwalnego efektu, dwukrotne (czyli 2xk6), też praktycznie nic, trzykrotne - minimalny efekt, dopiero czterokrotne - zauważalny, ale też szału nie ma - może po tym 4x6mm, czyli przy ok 24 mm hałas przedostający się przez taką owijkę spada subiektywnie może o połowę.

Podobny test z matą butylową 2,5mm - i wiem, wiem, choć zaraz przypomnicie mi, że mata butylowa - potocznie mówiąc - nie służy do izolacji dźwiękowej, tylko do redukcji wibracji i drgań blachy, czyli ograniczenia rezonansu, to jednak po zasłonięciu hałasującego smartfona matą butylową 2,5mm hałas jaki się przedostawał ze smartfona był wyraźnie słabszy niż bez maty - mniej więcej porównywalny jak w przypadku owijki z 4xK6 .

 

Zastanawiam się więc jaki jest sens stosowania pianki zamkniętoporowej kauczukowej o grubości poniżej ok 25mm? Chyba, że inne kauczukowe niż k6 są bardziej skuteczne w izolacji dźwięku? Jeśli tak, to prosze powiedzcie które?

 

Drugie pytanie: czy zastosowanie (teoretycznie) lepszej maty butylowej niż bitmat 2,5mm, np stp gold albo ctk premium dałoby zauważalny efekt?

 

Wiem, że polecacie wygłuszenie przede wszystkim drzwi, jednak chciałbym zacząć od prostszych miejsc - nadkoli i silnika. 

 

No i najłatwiejsza sprawa z punktu widzenia wykonania, czyli maska.
Np. CTK zaleca na maskę matę butylową 1,8 lub 2,2mm. Czy jakbym poszedł po bandzie i użył 4mm, to bardzo odczuję np. zmianę środka ciężkości albo ... czym może to skutkować?

 

No i na drugą warstwę: jaką piankę? Szczerze... nie widzę sensu stosowania zamkniętoporowej, bo ona działa jak ściana pudła rezonansowego (o czym wspomniałem) i moim zdaniem będzie odbijała i potęgowała hałas. Chyba, że inne pianki niż K6 będą zachowywać się inaczej. Natomiast oczywiście z otwartoporową jest problem z chłonięciem wilgoci.
Moim zdaniem potrzeba pianki pochłaniającej, absorbującej dźwięk, a nie izolującej. Tylko ze względu na wilgoć, oleje, warunki panujące w komorze silnika - czy coś takiego jest?

 

Jakby była jakaś sensowna pianka pochłaniająca, to moim zdaniem fajnie działałaby dźwiękochłonnie również gdybyśmy zastosowali ją w innych miejscach w okolicach silnika - np na osłonie pod silnikiem. 
Wtedy moim zdaniem hałas od silnika byłby mniejszy.

 

No i podobne pytanie dot. nadkoli przednich od zewnątrz. Dałbym matę butylową - jak najgrubszą - jak wejdzie to 4mm - tylko jaką polecacie? No i pianka? Tylko jaka? Pianka zamkniętoporowa typu K6 - niby jedyne rozwiązanie, bo powinna być nie chłonąca wody, ale tak jak wspomniałem - 6 mm moim zdaniem niczego nie zmienia, więcej raczej się nie wciśnie - co zatem zamiast?

 

Przepraszam za bardzo długi wpis - proszę o wskazówki, tylko prośba wielka - nie zlinczujcie mnie od razu:-( Wysłucham chętnie rad i propozycji - może polecicie jakieś inne materiały? Proszę o odniesienie się do moich dylematów i rozważań.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij


×
×
  • Dodaj nową pozycję...