Skocz do zawartości

Infinite Baffle Subwoofer (IB/free-air)


balcer
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Siema wszystkim.

 

Jako, że mam do czynienia od jakiegoś czasu z sedanem, nurtuje mnie jedna z kwestii, a mianowicie rozwiązanie montażu subwoofera. W moim aucie brak jest składanej tylnej kanapy, czy nawet rękawa na narty, jest natomiast szczelna blacha oddzielająca bagażnik od kabiny pasażerskiej. Pierwsza myśl jaka mi przyszła to wycięcie otworu w świetle opuszczonego tylnego podłokietnika i spasowanie skrzynki zamkniętej do blachy w za oparciem kanapy, tak by sub grał w stronę kabiny przez opuszczony podłokietnik. Jednak od tego rozwiązania jest bardzo blisko do Infinite Baffle, którą uwielbiają amerykańce i stosują z powodzeniem do dziś w nawet najbardziej hajendowych konstrukcjach. Ogólnie ma to być odgroda oddzielająca w sposób szczelny przednią i tylną falę dźwiękową. Może ktokolwiek się spotkał z takim rozwiązaniem, miał u siebie, albo miał okazję stworzyć taki projekt? Wiem, że przy wyborze suba należy kierować się możliwie dużym xmaxem, wysokim parametrem Qts (>=0,5, a najlepiej w okolicach 0,7) oraz możliwie wysoką obciążalnością mocową, bo na głośnik w żaden sposób nie działa kompensacja obudowy. Co poza tym? Jak to brzmi w porównaniu do stosowanych przez nas skrzynek zamkniętych czy br? W jaki sposób powinno być przygotowane miejsce montażu głośnika? Spotkałem się z fotkami samego pierścienia przykręconego do blachy, jak i całej płyty z otworem pod głośnik, widziałem też coś na kształt skrzynek bez tylnej ścianki przykręconych plecami do blachy za fotelami.

Poniżej kilka przykładowych zdjęć i link z krotkim objaśnieniem rozwiązania:

https://www.the12volt.com/caraudio/boxes1.asp

Zapraszam do otwartej dyskusji i wymiany doświadczeń [emoji4]

Pozdr.

 

Wysłane z mojego HUAWEI VNS-L21 przy użyciu Tapatalka

94de80e7a2549e16ec3d725b9b91bee7.jpg58f0e661ca8884ab3079d7d4dc656331.jpgc73b02b94aabdd0dea7cc7e5fe38491c.jpgf8b834509ef52075425c618d6cb7d0f3.jpgf5739a1d3af9f521faa9394b8b5a551a.jpg7cec94a4ca0ebf3a03ffaede1b7474ef.jpg30611ff69261b28500fe1533ff456650.jpg

Edytowane przez balcer
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poza doborem odpowiedniego głośnika dochodzi jedna bardzo ważna kwestia. Bagażnik szczególnie w sedanie będzie miał jednak skonczoną objętość, ściany bagażnika będą jego komorą, a to z definicji jest czym innym niż IB. Na pewno jest to do wyliczenia ale koncepcja trochę inna.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Biorąc pod uwagę średnią pojemność bagażnika, nie będzie lekko, wstrzelić się parametrami głośnika w objętość "skrzynki".

Nie twierdze jednak, że nie jest to możliwe, wręcz odwrotnie. 

Kilka "bemek" słuchałem z rozwiązaniem typu, skrzynka w tunelu na narty, i niczego tam nie brakowało, 

pomijając, mniejsze lub większe zdolności instalatora. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poza doborem odpowiedniego głośnika dochodzi jedna bardzo ważna kwestia. Bagażnik szczególnie w sedanie będzie miał jednak skonczoną objętość, ściany bagażnika będą jego komorą, a to z definicji jest czym innym niż IB. Na pewno jest to do wyliczenia ale koncepcja trochę inna.

 

A producenci głośników samochodowych do tego rodzaju zabudowy , zakładali , ze gość będzie jeździł z otwartym bagażnikiem :wink2: .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znalazłem na jednym z hamburgerowych for ciekawą wskazówkę:

 

 

Any sub will "work" in IB, it just depends on what you want your response curve to look like. The parameters only dictate the response of the speaker, not how you can install it. If it generates a response you like then it "works" great for your application. You can model responses all day long in WinISD if you want to check out how different speakers react to install types.

The reason people shoot for a sealed box QTC value of .7ish or higher is because of cabin gain. Sub frequencies in a car will experience some rate of gain due to the interaction with the car. This will be different for every vehicle, but if a rule of thumb is desired then a QTC of 0.7 and an average cabin gain will probably combine to yield a decently pleasing response. Not bloated on the bottom end, boomy or muddy.

For IB in a car, QTS ~ QTC. So a speaker with a QTS of 0.7 will sound much like a speaker installed in a sealed box with a QTC of 0.7.

Now, if you have access to parametric eq/shelving filters then any sub can have a decent response curve. This isn't the best way to go about things, but it can work.

Something else to think about... What range are you planning on the subs covering. In a corvette we have huge openings in the front doors. A nice 8" midbass driver can cover well down into the 50-60hz range no problem. If your subs are only playing 50hz and down the necessity of a QTC=0.7 style response is even less important. In fact, a lower QTS will allow them to be more efficient at these lower frequencies. It's not going to get louder necessarily, but it will get lower with less power required.

Anyway, I myself am running to 12" subs(qts = 0.35) IB in my Z06. They are running 50hz and down, mating with some SEAS L22 8's in the doors. Bass is deep and tight. Kick drums are punchy and it gets low without seeming strained. I'm a BIG fan of this set up. I've always run sealed boxes in the past (Round Solobaric, Infinity Perfect, Adire Shiva, JL W3s) and this is my personal favorite.

If you've already got the subs then try it out. If the response is not to you liking and EQ doesn't help then get some different ones. No reason not to at least see if they will work for your taste. It not like they will blow up, or the IB Police will come to your door and give you a Free Air Violation. Just be careful not to overdrive them on the low end. Low Qts speakers don't have the suspension stiffness to keep them out of trouble if you push them to hard. Sub-sonic filter is highly recommended!
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panie Józku, słyszałem o tej aplikacji, a Pan zapewne miał okazję jej (pewnie wielokrotnie) słuchać. Czy mógłbym prosić o spostrzeżenia? Jak taki sposób montażu głośnika w odbiorze dla słuchacza ma się względem standardowego subwoofera w skrzynce? Czy nie niesie to za sobą chociażby problemów z korekcjami czasowymi?

 

Wysłane z mojego HUAWEI VNS-L21 przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo popularnym subem do ib jest acoustic elegance ib w różnych rozmiarach od 10 po 18 .

Sam jakiś czas temu miałem/mam taki zamiar tylko muszę znaleźć druga sztukę velodyne .

Słuchałem auta z dwoma 15' z tym że w schowku siedział jeszcze 10 ml mille, jako uzupełnienie tych naj naj naj niższych rejestrów wiatru we wlosach i dawanie wielkiego banana na twarzy super sprawa .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 miesięcy temu...
  • 2 lata później...
Z tego co pamiętam to Peter z Pssound z UK ma/miał u siebie w aucie 2x15 cali Fi Audio dedykowane do IB, i widac, że lubi stosować to rozwiązanie. Z tego co pamiętam to u niego grały pasmo poniżej 30Hz. Dziura w podłodze w bagażniku. rozek260 chyba to auto miał na myśli.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...