Skocz do zawartości

ciekawe metody na ustawianie TA


kremien
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

To jeszcze tylko napisz skąd ja wiedziałem czego na tym wykresie szukam i precyzyjnie podałem miejsce :wink2: , a znalazło się nawet u Pawła .

Mnie wystarczy , ze odgaduję charakterystyki na kilkaset kilometrów , przy wyłączonych systemach :wink: .

 

No niestety nic Pan nie podał precyzyjnie - na wykresie Pawła nie ma żadnego charakterystycznego wcięcia na 1,6Khz.

Cały wykres górnego pasma tak wygląda i 1,6 nie odznacza się niczym wyjątkowym... no ale ja się nie znam.

 

 

Ale, żeby nie było - to niebywałe, że Pan na odległość i to przy wyłączonym systemie! przewidział,

że po górce (bagatela) 10dB @ 1Khz nastąpi spadek!? - szok i niedowierzanie :wink:

 

Słucham Pana z otwartą buzią.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 161
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Pawle, jakiego mikrofonu używasz do pomiarów? DIY na WM61a ?

Behringer B5 z plikiem kalibracyjnym, do tego pre-amp mikrofonowy Monacor MPA-102, karta M-Audio USB Transit.

Może coś ze swojego podwórka , zmieniałeś sposób montażu woofera w stosunku do fabrycznego .

 

W szczególności mam tu na myśli wysuwanie do przodu , montaż na wyższym dystansie / podobne .

 

PS dzięki za wykresy , w zasadzie dokładnie oddają to o czym pisałem .

 

Czy masz auto z grupy VW/ Audi ?

 

 

Tak, dokładnie, woofer wystaje przed tapicerkę na dystansie i nie tworzy jednej płaszczyzny z drzwiami.

Zresztą w oryginale jest podobnie. Auto to Megane III.

 

Wygląda to tak:

post-7417-0-58237100-1518685230_thumb.jpg

 

Obok jeszcze uchwyt, kieszeń, jedna krawędź, druga krawędź.

Idealne miejsce na generowanie dyfrakcji i odbić. Miodu nie ma... :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

No niestety nic Pan nie podał precyzyjnie - na wykresie Pawła nie ma żadnego charakterystycznego wcięcia na 1,6Khz.

Nie pisałem o cięciu , a wąskopasmowym obniżeniu ,  tekst dość prosty ,  a widać trzeba będzie stworzyć kategorie specjalną .

 

 

 

Ale, żeby nie było - to niebywałe, że Pan na odległość i to przy wyłączonym systemie! przewidział,

 

że po górce (bagatela) 10dB @ 1Khz nastąpi spadek!? - szok i niedowierzanie :wink:

 

 

Tak zupełnie na poważnie , to niestety nic genialnego w tym nie ma .

To co tu "odkrywacie" jest jak najbardziej typowym obrazem problemu z jakim boryka się spora cześć pojazdów , w mniejszym stopniu fabrycznych , a w większej "modyfikowanych " na podstawie obiegowych opinii i zasłyszanych/wyczytanych  metod bez zrozumienia istoty w jakiej się poruszają . A jedyne co dziwne i smutne zarazem , to fakt że tak niski jest stopień świadomości tego zjawiska i zazwyczaj błędne metody do jego eliminacji lub mi minimalizacji do poziomu korekcji EQ .

Ja w pierwszym zdaniu o podbiciu na 1kHz nie miałem cienia wątpliwości o czym mowa , a ty wywody o pasmach w zwrotkach o omanach gościa , ze pewnie mu się częstotliwości pomerdały . To już tylko "teoretyk " mi do tego pasował , bo nie pojmę jak ktoś kto zrobił kilkadziesiąt aut , nie zetknął się z tym i wolę sobie tego nie głębiej nie tłumaczyć .

Behringer B5 z plikiem kalibracyjnym, do tego pre-amp mikrofonowy Monacor MPA-102, karta M-Audio USB Transit.

 

 

Tak, dokładnie, woofer wystaje przed tapicerkę na dystansie i nie tworzy jednej płaszczyzny z drzwiami.

Zresztą w oryginale jest podobnie. Auto to Megane III.

 

Wygląda to tak:

attachicon.gifIMG_3138.JPG

 

Obok jeszcze uchwyt, kieszeń, jedna krawędź, druga krawędź.

Idealne miejsce na generowanie dyfrakcji i odbić. Miodu nie ma... :D

 

 To może wieczorem napisze kilka zdań o tym jak sobie radzono z tym w VW/ Audi ,  bo jest to dość klarowny przykład , a trudno mi wskazać na ile jest on 1 do 1 "przekładalny " na inne przypadki .  Pierwsze jednak nie szkodzić < czyli zanim coś zmienimy , to sprawdzić , czy chcąc umyć uszy nie wylejmy dziecka z kąpielą ;-)) > Tak się często zdarza , ze usiłując poprawić jedno , ofiarą padają cztery inne aspekty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 


Mnie wystarczy , ze odgaduję charakterystyki na kilkaset kilometrów , przy wyłączonych systemach .


 

No i jeszcze dół w okolicach 400 - 600 Hz na wooferze. Występuje praktycznie w każdym aucie. A tak z kilkanaście zmierzyłem...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 




No i jeszcze dół w okolicach 400 - 600 Hz na wooferze. Występuje praktycznie w każdym aucie. A tak z kilkanaście zmierzyłem...

 

To tez typowy przykład , podobnie "odporny" na korekcję ,  powszechnie znane zjawisko kilkanaście lat temu , tu wspominane okazjonalnie .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panie Józefie to może zaproponuje, aby tu zakończyć "nasz" wątek... duży offtop zrobiliśmy.

 

Bardzo serdecznie pana proszę...żeby z racji swojej wiedzy dobrał pan też bardziej przyjazny styl jej przekazywania...

 

Ja jestem "teoretyk" i właściwie tylko z przekory ciągnę ten wątek - bo są inni doświadczeni użytkownicy z dużą wiedzą i puszczanie takich tekstów i komentarzy jest już nie na miejscu.

Poprostu w dyskusji te uszczypliwości nie pomagają i chyba są niepotrzebne.

 

Nie śmiem nikogo pouczać - ja tylko skromnie proszę...

 

 

Z wyrazami szacunku - teoretyk i początkujący praktyk Bartek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mogę spróbować , ale TY też postaraj się zromumieć skąd jest ten temat .

Istnieje dlatego , ze gość zrobił dokładnie to co poradzili mu inni , co wyczytał na forum i wykonał w swoim aucie .

To jest zasadnicza przyczyna jego problemu , bo fabrycznie tak/aż tak nie było .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję i rozumiem Panie Józefie.

 

A propos tematu głównego: w sumie nie zauważyłem tego problemu u siebie (dopiero zaczynam pomiary i zwrócę uwagę na ten zakres) ale mam auto grupy VAG i warto wiedzieć, że są "naznaczone"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do wychwycenia niektórych rzeczy nie jest potrzebny nawet mikrofon, nie sztuką jednak jest zauważyć problem tylko znaleźć jego rozwiązanie. Czekam z niecierpliwością na post Pana Józefa, bo skoro korekcja EQ odpada, co za tym idzie jakiekolwiek motywy z RLC też nie pomogą, to rozwiązanie problemu leży bezpośrednio w kwestiach montażowych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję i rozumiem Panie Józefie.

 

A propos tematu głównego: w sumie nie zauważyłem tego problemu u siebie (dopiero zaczynam pomiary i zwrócę uwagę na ten zakres) ale mam auto grupy VAG i warto wiedzieć, że są "naznaczone" [emoji6]

Myślę, że temat cenny dla wielu użytkowników...

 

 

Jak tak czytam o tego typu problemach to nie wiem czy zamiast listu powitalnego nie powinno sie namawiać nowych userów już na wstępie do zrobienia JIGa i kupna nawet podstawowego mikrofonu pomiarowego... Tym bardziej, że ceny sprzętów audio montowanych w wielu autach są kilkanaście razy większe niż taki mikrofon, a bez pomiarów ten sprzęt nie zagra tak jak by mógł...

 

Inna rzecz, że pomiar pomiarem, ale odczytać go prawidłowo i wyciągnąć wnioski to jest dopiero klucz do sukcesu.

Nie. Bo Józef ostatnio pisał, że niektóre rzeczy z dziedziny audio powinny być zabronione i dostępne tylko dla profesjonalistów jak by mikrofon to była broń palna.

 

10 lat temu to, 10 lat temu tamto...

 

Jakoś oglądam forum od dłuższego czasu i nie spotkałem się z postem o podobnym problemie z tym 1 czy 1.6kHz a tym bardziej nie widzę posta jak rozwiązać ten problem w przypiętych.

 

I gdzie się podziali Ci specjaliści z przed 10 lat? Umarli czy mają głęboko car audio.

 

 

Wysłane z mojego SM-A310F przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 


A tak propo pomiarów to ktoś mógłby sprawdzić z ciekawości skutki takiego zabiegu?

 

 

 


I gdzie się podziali Ci specjaliści z przed 10 lat? Umarli czy mają głęboko car audio.

 

Chyba właśnie dlatego ich tu już nie ma. Psychicznie nie dali rady...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A tak propo pomiarów to ktoś mógłby sprawdzić z ciekawości skutki takiego zabiegu? bf4e9fea8ab92f386e4f2586ca46bc25.jpg

Szkoda czasu na mierzenie tego. Odklej to i zrób normalny daszek jak woda leje ci się na woofer w drzwiach.

 

Zaklejenie tych otworów w głośniku na bank powoduje zmiany w charakterystyce SPL i powietrze wypychane przez membranę ma ograniczony przepływ.

 

Troels Gravesen mierzył kiedyś wpływ prostej a zfazowanej krawędzi za wooferem w mdf i różnice były nie małe więc zaklejenie tak jak u Ciebie powoduje pewnie ogromne różnice.

 

Wysłane z mojego SM-A310F przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A to nie u mnie. Znalazłem na fanpejdżu pewnego krajowego zakładu CA. Ja nie mam takich pomysłów.

Spoko...

 

Co tu mierzyć i wyważać otwarte drzwi. Jak pisze Kondrax, ktoś już to zmierzył i podzielił się wynikami:

 

http://www.troelsgravesen.dk/chamfer.htm

 

W sumie sytuacja jest podobna i też często spotykana w CA, w postaci długich dystansów, tworzących tunel....

 

No i co my tam mamy.

Jeśli wykres C (zielony) jest tym właściwym (a tak jest, mimo dołka na 1,6kHz), to patrząc na wykres A (czerwony, głośnik w tunelu)

mamy zmianę ch-ki w zakresie 400 - 2kHz.

 

Czyli to jest to!

Ten zakład świadomie kształtował ch-kę głośnika w tym zakresie. Bez użycia EQ/RLC. :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Problem podbicia był opisywany na forum - jak mnie pamięć nie myli to na wooferach lotus-a. Rozwiązanie co prawda padło tylko w postaci pasywki, ale padło

Jest szansa wykopać ten link i podpiąć tu do tematu?

 

Z góry dzięki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

W sumie sytuacja jest podobna i też często spotykana w CA, w postaci długich dystansów, tworzących tunel....

 

Czyli to jest to!

 

Ten zakład świadomie kształtował ch-kę głośnika w tym zakresie. Bez użycia EQ/RLC. :D

 

Tam to jest w ograniczonym zakresie .

Faktycznie , to co słyszymy z pozycji kierowcy nie ma wiele wspólnego z pierwotna charakterystyka głośnika , ale też auto nie jest surowym półproduktem do budowy audio .

Zapewne pozostanie tajemnica ile i jakiego rodzaju zabiegi stały się udziałem fabrycznych lokalizacji i sposobu osadzenia przetworników , ale trudno przyjąć za pewnik , ze jest to wynik przypadku .

Zapewne za takim a nie innym sposobem ich osadzenia stały jakieś badania / eksperymenty / pomiary .

Trudno tez stwierdzić jakiego rodzaju margines błędu przyjęto jako dopuszczalny , ale nie można zakładając z góry , ze jest to dziełem przypadku . Gdy przyjmiemy , ze stoją za tym jakieś prace , to obejmują one całość , czyli lokalizację , oddziaływanie najbliższego otoczenia głośnika , jak tez  akustykę pojazdu jako całość , plus oczywiście sam głośnik  To złożenie tych czterech  rzeczy powoduje określony końcowy skutek . Zmiana każdego z tych elementów musi skutkować zmianą wyniku końcowego .

To co pokazałeś z tylu głośnika , jest jedynie namiastką tego co dzieję się z dźwiękiem , gdy te zmiany dotyczą przodu głośnika .

Trzeba bardzo dużo odwagi , lub zupełnie ignorować akustykę aby tego rodzaju warunki akustycznie dowolnie zmieniać czy modyfikować . Tam każdy element celowo lub przypadkowo , ale wpływa na to co otrzymujemy finalnie .

Czy istnieją jakieś sposoby /ustrojstwa  które służą do zmiany ogólnej charakterystyki , tak istnieją .

Przykładem tego może być Passat ,  czy kilka modeli Audi .

Tam przed głośnikiem , a dokładnie pomiędzy głośnikiem a siatką w tapicerce , stosowany jest / był  rodzaj "rezonatora " czy komory pośredniej , celowo zamkniętej określonej objętości , której celem było kształtowanie pożądanej charakterystyki . Usuniecie tego elementu lub nawet likwidacja gumowej uszczelki która domykała ta przestrzeń powodowała natychmiastowe pojawienie się kłopotów.

To może być przykład w jakim kierunku mogą podążać poszukiwania dla skrajnych przypadków .

Ten kto spodziewał sie "gotowca " , prostego panaceum będzie zawiedziony , bo takie chyba nie istnieje .

Akustyka to kapryśna Pani , która losowo obdziela i losowo kara za obojętność , ale raczej nie wybacza ignorantom .

Ile to razy czytaliście teksty typu , wyjmij woofer "poprawisz sobie średnicę " , ten temat jest właśnie o takim "poprawianiu " bez znajomości zasad ogólnych i możliwych następstw.

 

I dla założyciela wątku , poskładaj wszystko tak jak było fabrycznie , załóż takiej samej wysokości dystans pod głośnik ,  poskładaj tak jak przewidział producent i na spokojnie posłuchaj , oczywiście same głośniki zmień i pozostaw wytłumienie drzwi .

 

 

10 lat temu to, 10 lat temu tamto...

 

Jakoś oglądam forum od dłuższego czasu i nie spotkałem się z postem o podobnym problemie z tym 1 czy 1.6kHz a tym bardziej nie widzę posta jak rozwiązać ten problem w przypiętych.

 

 

No popatrz , dziesięć lat temu o tym nie pomyśleli , niedobre chłopaki :mur1:, a ogólnie kto im pozwolił wtedy zajmować się takimi sprawami :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trudno tez stwierdzić jakiego rodzaju margines błędu przyjęto jako dopuszczalny , ale nie można zakładając z góry , ze jest to dziełem przypadku . Gdy przyjmiemy , ze stoją za tym jakieś prace , to obejmują one całość , czyli lokalizację , oddziaływanie najbliższego otoczenia głośnika , jak tez  akustykę pojazdu jako całość , plus oczywiście sam głośnik  To złożenie tych czterech  rzeczy powoduje określony końcowy skutek .

 

Akurat w moim aucie, po usłyszeniu fabrycznego grania, to można wątpić czy tam jakiś akustyk siedział....

Miejsce montażu woofera wybrał raczej stylista, a model głośnika księgowa. :D

Z drugiej strony, to miejsce dla woofera wcale nie jest takie złe.

 

No ale auto, autu nie równe i są przecież takie w których fabryka gra przyzwoicie. Np. nowe VW/Audi, które stroił niejaki Karl Heinz Fink, który kiedyś pracował m. in. dla Tannoya, Missiona i Magnata. 

Siedziałem niedawno w Golfie VII, czysta seria, żadne Dynaudio. Bardzo przyzwoite granie. Sceny i skupień, takich ja w autach z DSP i czasówkami oczywiście nie było, ale ogólny odbiór był bardzo dobry. A największe zaskoczenie to bas. Był zaskakująco dynamiczny, dość punktowy i nie rozlazły.

 

 

BTW: Trzeba chyba zmienić nazwę tego tematu, albo wydzielić cześć dyskusji, np. na "Pomiary i akustyka w autach i związane z tym problemy".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij


×
×
  • Dodaj nową pozycję...