Skocz do zawartości

Obliczenie strojenia i portu!!Proszę o pomoc!!


bambino_81
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.Chciałem się dowiedzieć jak wylicza się strojenie skrzyni?Mam wymiary skrzyni oraz litraż.Wiem że strojenie odbywa się poprzez port.Ja chcę mieć port bass reflex tzw;szczelinowy z boku.Z tego co się orientuję stroi się długością i szerokością ścianki która jest w środku tzw.L-ką.Pytanie.Trzeba mieć jakiś przyrząd do strojenia?Skrzynia ma mieć długość 84,głębokość 44,wysokość 44.Są to oczywiście wymiary zewnętrzne i skrzynia będzie miała koło 110L brutto.Chciałem aby była zestrojona na najlepszą częstotliwość na DB drag.Może ktoś robił taką skrzynię i doradził by jaka musi być szczelina szeroka no i ta elka jaka długa na te strojenie?Zaznaczam że robiłem już wyliczenia programem winISD ale chyba coś jest nie tak ze strojeniem ponieważ owszem całe autko lata ale wynik nie taki jak się spodziewałem[142db] a wiem że na tym orionie HCCA 15 wyciskają spokojnie 145 lub więcej także u mnie prąd jest ok,kable,moc wszystko tak jak ma być, wychodzi na to że skrzynia jest niestety żle obliczona a raczej strojenie także jak ktoś mi pomorze w tym temacie będę baaaaardzo a to bardzo wdzięczny!Prosiłbym moderatorów o nie usuwanie tego tematu gdyż nie mam już się do kogo zwrócić z tym problemem.Dzięki
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hmmm.Wiem że napewno koledzy jadący na zawody mają pomierzone czestotliwości auta jednak ja jeżdzę generalnie nie na zawody a na pokazy tuning show i przy okazji startuje w car audio i z tego co wiem pozostali również nie mierzą częstotiwości auta a wyciskają choćby z helona 145db.Chcę zestroić skrzynię pod ciśnienie DB.Wystarczy że pomożecie mi zestoić skrzynię na najlepszą częstotliwość i tyle.W tej skrzyni auto całe lata,szyby wyciska a wynik słaby.Może skrzynia teraz jest za nisko strojona bo koło 38-45hz oczywiście liczona programem winISD ale czy w rzeczywistości tyle ma to chyba nie.Głosnik mam obrucony w stronę kabiny a siedzenia z tyłu poskładane.Pomóżcie mi obliczyć skrzynię chyba że ktoś ma''Gotowca''będę naprawdę baaardzo wdzięczny za podanie szerokości portu i tej leki z tyłu.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I odrazu podaj czy robiłes jakies modyfikacje z wytłumieniem bo to jest wazne czesto auta maja wyzsze czyestotliwosci a na codzien ludzi denerwuje audio i daja maty. A czasami bywa tak ze lepiej miec auto bez mat, dac wyzsze strojenie i wychodzi kilka db wiecej
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mam auto polo clasic sedan.Matami wytłumiony jest tylko bagażnik,ale głośnik i tak skierowany jest w stronę kabiny z resztą bagażnik był wytłumiony gdy miałem jeszcze inny głosnik w bagażniku.Z tego co mi znajomy powiedział mam teraz na niskie strojenie skrzyni.Muszę je zwiększyć do 50-60hz :).Robię nową skrzynię dlatego potrzebuję tej rady.Jaki najlepiej gruby będzie mdf pod ten głosnik??22mm czy 25mm?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Strojenie portu wylicza sie na podstawie impedancji skrzyni, już kiedyś o tym pisałem.

 

Do db dragu potrzeba znać częstotliwość własną auta, lub lepiej zdjąć jego charakterystykę (potrzebny jest generator akustyczny, głośnik w skrzyni zamkniętej o możliwie płaskim paśmie przenoszenia i miernik ciśnienia). Wtedy stroimy skrzynię pod częstotliwość własną auta lub jej okolice i teoretycznie uzyskujemy najwyższy wynik. Problem może się pojawić z samą częstotliwością strojenia portu bo może się okazać, że charakterystyka impedancji zdjęta w pomieszczeniu i w aucie będą się różniły. Podczas symulacji głośnik jest umieszczony w pustej, nieograniczonej przestrzeni. W samochodzie głośnik gra w przestrzeni kilku m^3. Niedługo będę robił jedną skrzynię, to sprawdzę czy strojenie zmienia się w zależności od przestrzeni w której jest umieszczona skrzynia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Strojenie portu wylicza sie na podstawie impedancji skrzyni, już kiedyś o tym pisałem.

 

Do db dragu potrzeba znać częstotliwość własną auta, lub lepiej zdjąć jego charakterystykę (potrzebny jest generator akustyczny, głośnik w skrzyni zamkniętej o możliwie płaskim paśmie przenoszenia i miernik ciśnienia). Wtedy stroimy skrzynię pod częstotliwość własną auta lub jej okolice i teoretycznie uzyskujemy najwyższy wynik. Problem może się pojawić z samą częstotliwością strojenia portu bo może się okazać, że charakterystyka impedancji zdjęta w pomieszczeniu i w aucie będą się różniły. Podczas symulacji głośnik jest umieszczony w pustej, nieograniczonej przestrzeni. W samochodzie głośnik gra w przestrzeni kilku m^3. Niedługo będę robił jedną skrzynię, to sprawdzę czy strojenie zmienia się w zależności od przestrzeni w której jest umieszczona skrzynia.

 

Wszystko pięknie tylko ..... chłopak niewiele zrozumie z tego internetowego bełkotu.

 

Jak chcesz pomóc to napisz chociaż o jakiej charakterystyce samochodu piszesz ( jakie zależności badasz przy jakich warunkach początkowych). Co ma zrobić aby wyznaczyć częstotliwość rezonansową samochodu (oczywiście w innteresujących go przedziałach) i po co jest mu potrzebna świadomość przebiegu modułu impedancji (głośnika itd.).

 

Chociaż patrząc na zadawane pytania to wydaję mi się , że to i tak nie będzie mu potrzebne. ;-)

 

bambino_81 Jak chcesz już złapać wszystkie sroki za ogon to zaprojektuj skrzynkę , z dość łagodnym nachyleniem zbocza w maksimum (gdzieś w okolicy 55 hz). Tak czysto teoretycznie i na odległość nikt nie poda Tobie gotowego rozwiązania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Strojenie portu wylicza sie na podstawie impedancji skrzyni, już kiedyś o tym pisałem.

 

Do db dragu potrzeba znać częstotliwość własną auta, lub lepiej zdjąć jego charakterystykę (potrzebny jest generator akustyczny, głośnik w skrzyni zamkniętej o możliwie płaskim paśmie przenoszenia i miernik ciśnienia). Wtedy stroimy skrzynię pod częstotliwość własną auta lub jej okolice i teoretycznie uzyskujemy najwyższy wynik. Problem może się pojawić z samą częstotliwością strojenia portu bo może się okazać, że charakterystyka impedancji zdjęta w pomieszczeniu i w aucie będą się różniły. Podczas symulacji głośnik jest umieszczony w pustej, nieograniczonej przestrzeni. W samochodzie głośnik gra w przestrzeni kilku m^3. Niedługo będę robił jedną skrzynię, to sprawdzę czy strojenie zmienia się w zależności od przestrzeni w której jest umieszczona skrzynia.

 

Wszystko pięknie tylko ..... chłopak niewiele zrozumie z tego internetowego bełkotu.

 

Jak chcesz pomóc to napisz chociaż o jakiej charakterystyce samochodu piszesz ( jakie zależności badasz przy jakich warunkach początkowych). Co ma zrobić aby wyznaczyć częstotliwość rezonansową samochodu (oczywiście w innteresujących go przedziałach) i po co jest mu potrzebna świadomość przebiegu modułu impedancji (głośnika itd.).

 

Chociaż patrząc na zadawane pytania to wydaję mi się , że to i tak nie będzie mu potrzebne. ;-)

 

bambino_81 Jak chcesz już złapać wszystkie sroki za ogon to zaprojektuj skrzynkę , z dość łagodnym nachyleniem zbocza w maksimum (gdzieś w okolicy 55 hz). Tak czysto teoretycznie i na odległość nikt nie poda Tobie gotowego rozwiązania.

Masz rację kolego BRABUS.Dużo z tego nie zrozumiałem chociaż wiem mniej wiecej oco chodzi.Niestety nie znam częstotliwości swojego auta ale jeżeli na 38 HZ było tylko 142db to spróbuję tak jak kolega mi poradził zrobić skrzynię na50- 55hz i wtedy się zobaczy.Myślałem po prostu że głośnik jest tak dobrze znany że ktoś robił skrzynię z podobnymi parametrami i poda mi te wymiary.No ale jakoś może sobie poradzę.Niewiem ile można stracić db jeżeli nie zna się częstotliwości swojego auta ale jeżeli zrobię skrzynię powiedzmy na 55hz i wynik podniesie się do 145-146db to będę wpełni usatysfakcjonowany.A wiem że profesjonalnie powinno się zmierzyć częstotliwość auta,jednak ja nie jeżdżę po polsce startując w Eliminacjach do mistrzostw lub coś innego tylko ogólnie objerzdżam lokalne imprezy i chiałby zdobyć na nich jakiś pucharek.Nie wierzę że wszyscy startujący na zlotach i innych imprezach znają częstotliwość swojego auta,a wyniki mają dosyć dobre jak na takie imprezy.Wiem że napewno nie mierzyli bo z nimi rozmawiałem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak chcesz pomóc to napisz chociaż o jakiej charakterystyce samochodu piszesz ( jakie zależności badasz przy jakich warunkach początkowych). Co ma zrobić aby wyznaczyć częstotliwość rezonansową samochodu (oczywiście w innteresujących go przedziałach) i po co jest mu potrzebna świadomość przebiegu modułu impedancji (głośnika itd.).

Jaką charakterystykę zdejmować? O tej o której mowa, czyli natężenia dźwięku od częstotliwości. Napisałem, że do tego celu najlepiej użyć skrzyni zamkniętej z możliwie liniowym pasmem przenoszenia (najlepiej byłoby zdjąć charakterystykę samego głośnika w pomierze bliskiego pola żeby móc od biedy skorygować końcową charakterystykę "podbicia" samochodu.

Pod taki subwoofer podłączamy generator akustyczny, włączamy miernik ciśnienia i lecimy od 20 do 80Hz z krokiem najlepiej co 1Hz lub mniejszym, zapisując ciśnienie i częstotliwość, czyli robimy wykres.

Częstotliwość, przy której natężenie będzie najwyższe powinna pokryć się z częstotliwością własną auta. Czasem takich częstotliwości może być kilka, ale będą one miały mniejsze wartości i generalnie nas nie interesują. Po co najlepiej zdjąć charakterystykę? Może okazać się, że częstotliwość własna auta jest rozciągnięta na kilka Hz. Przyda się to podczas strojenia portu BR, bo lepiej dać wyższe strojenie i uzyskać większe ciśnienie.

 

Po co charakterystyka impedancji? Właśnie po to, żeby wiedzieć na jaką częstotliwość strojona jest obudowa BR. Częstotliwość strojenia znajdować się będzie pomiędzy wierzchołkami na wykresie ( (f1+f2)/2 ). Z takiego wykresu da się też odczytać czy tunel BR "pracuje" za słabo, czy też za mocn (w tym przypadku czy tunel nie pracuje właśnie za słabo).

 

Z chęcią pokażę w jaki sposób zdjąć charakterystykę impedancji na II sposoby(jak tylko znajdę parę minut):

-za pomocą miernika i rezystora ( i jaka jest wada takiego pomiaru)

-za pomocą JIGa

 

W świecie DB drag żadko kiedy widzi się żeby ludzie robili jakieś pomiary, szukali powiązań między różnymi parametrami, natomiast jedyny pomiar jaki się zazwyczaj odbywa to końcowy pomiar ciśnienia. Wg. mnie to trochę za mało i jeśli ktoś chce walczyć o decybele, to nie powinien olać tej kwestii.

Wiadomo, zawsze można wrzucić "mocniejszy" sprzęt, ale z każdego zawsze można wycisnąć maksimum efektywności.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W świecie DB drag żadko kiedy widzi się żeby ludzie robili jakieś pomiary, szukali powiązań między różnymi parametrami, natomiast jedyny pomiar jaki się zazwyczaj odbywa to końcowy pomiar ciśnienia. Wg. mnie to trochę za mało i jeśli ktoś chce walczyć o decybele, to nie powinien olać tej kwestii.

Wiadomo, zawsze można wrzucić "mocniejszy" sprzęt, ale z każdego zawsze można wycisnąć maksimum efektywności

Sugerujesz tutaj że mając ( teoretycznie) Orion Hcca 15.2 i do zasilenia Oriona D2500 ( popularne polączenie) można wycisnąc ze 160db,

piszesz o rożnych parametrach np. jakich?

Nie obrażaj się ale tak to wygąda, myślisz ze ludzie którzy startują w zawodach odbywających się w tym kraju nie znają się na tym, uwierz mi że co 3 zawodnik ma Term Lab-a i naprawde wyciska ze sprzetu co się da.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sugerujesz tutaj że mając ( teoretycznie) Orion Hcca 15.2 i do zasilenia Oriona D2500 ( popularne polączenie) można wycisnąc ze 160db,

Chyba źle odebrałeś to co napisałem

ale z każdego zawsze można wycisnąć maksimum efektywności

Czasami to może być tak naprawdę 1db niż osiągnęło się do tej pory, a czasami nie da się już więcej wycisnąć i to jest ten max.

 

Nie obrażaj się ale tak to wygąda, myślisz ze ludzie którzy startują w zawodach odbywających się w tym kraju nie znają się na tym, uwierz mi że co 3 zawodnik ma Term Lab-a i naprawde wyciska ze sprzetu co się da.

Nie obrażam się, ale pisząc swoją wypowiedź miałem na myśli takich ludzi o jakich napisał bambino_81:

Wiem że napewno nie mierzyli bo z nimi rozmawiałem.
bo niestety, ale stanowią dużą grupę startujących w takich zawodach.

Po prostu wrzucić duży głośnik, dużą skrzynię, zestroić to tak żeby w symulatorze wyglądało fajnie, podpiąć pod wielki wzmacniacz, rozkręcić na ile się da i wogóle nie zastanawiać się nad optymalizacją systemu tylko od razu co wymienić żeby było jeszcze głośniej. Metoda najprostsza, ale każdy głupi tak potrafi.

Nawet na tym forum jest użytkownik który wychodzi z podobnego założenia, mimo to jest uważany za autorytet w caraudio, dla dobra forum nie będę pisał kto to taki.

 

piszesz o rożnych parametrach np. jakich?

Gdybym wiedział o jakie parametry dokładnie chodzi, to bym napisał.

Pisałem tylko o charakterystyce częstotliwościowej, ale przecież to nie wszystko.

Weźmy np. zagadnienie fazy. W akustyce w pomieszczeniach odgrywa ona ogromną rolę. Czy w samochodzie jest podobnie? No właśnie...

 

Niestety, jeśli ktoś ma aparaturę pomiarową i szuka wpływu parametrów na osiągi, to nie podzieli tym z innymi osobami.

Nawet samo głupie strojenie skrzyni pod auto, szukałem ale nie znalazłem żadnych konkretnych informacji, każdy musi sobie dojść do tego sam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przez 4 dni z miernikiem robiłem pare skrzynek zmieniałem wyloty i tak dalej

wynik 146db z jednej 30tki ale głośnik się w końcu rozkleił :hyhy:

i taka to zabawa

po cięciu mdfu 25mm piła mi się spaliła :/

i taka to zabawa

matiz w końcu gra przyzwoicie po włożeniu następnego tysiąca

ale trzyba jeszcze min 5 tyś włożyć dla pełnej satyswakcji

i taka to zabawa

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przez 4 dni z miernikiem robiłem pare skrzynek zmieniałem wyloty i tak dalej

wynik 146db z jednej 30tki ale głośnik się w końcu rozkleił :/

i taka to zabawa

po cięciu mdfu 25mm piła mi się spaliła :/

i taka to zabawa

matiz w końcu gra przyzwoicie po włożeniu następnego tysiąca

ale trzyba jeszcze min 5 tyś włożyć dla pełnej satyswakcji

i taka to zabawa

Niewiem w czym ma mi to pomóc??Mam zrobić kilka skrzyń i jeżdzić po sklepach car audio i sprawdzać na której najlepiej zagra??A może mam spalić swoją piłę do drewna.Taka to zabawa!Chyba po to proszę o pomoc żeby ktoś mi pomógł a nie żeby pisać że piła się spaliła albo coś takiego :hyhy: Sorry dbmax ale jak nie chcesz mi pomóc to nie pisz takich rzeczy bo widać że pomóc nie chcesz,a że dzieją się takie rzeczy to jest chyba normalne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

widać nie znasz mnie a tym bardziej sprawy ze strojeniem skrzyń na max db

zawsze jak mogę to pomagam ale to nie jest takie proste

skrzynia zrobiona pod jedno auto w innym może wypaść bardzo źle sam tego nie raz doświadczyłem

po za tym jeśli zrobisz skrzynię na więcej jak60 Hz to słuchać się tego nie da

jeśli zrobisz skrzynie na ponad 100l. i zestroisz na 60hz i będziesz chciał pograć to głośnik się uszkodzi

ja niestety gotowca ci nie podam

chyba że chcesz skrzynię wyczynową to przyjedź i ci zrobię ale przy tej zabawie sprzęt krótko działa i odpowiedzialności nie ponoszę przy uszkodzeniu

samo dobranie utworu daje ok. 2dB

więc może masz wszystko ok. tylko trzyba dobrać odpowiedni kawałek i naładować albo zmienić akumulator

powodzenia ale albo idziesz na całość albo zmień dział na ogólny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sorry DB max jeżeli czymś cię uraziłem no ale masz trochę racji.Szlag mnie po prostu trafia jeżeli koleś podjeżdża autem ze skrzynią pod sonica 15''[sam tak mówił] ma włożony helona 15 i wykręca bez rzadnych wczesniej pomiarow 145db.Mnie chodzi oczywiście aby sprzętu nie spalić ale wykręcić coś w tych granicac.Myślałem po prostu że ktoś napewno już robił skrzynię pod ten głośnik i poda mi wymiary portu.Ja chcę zrobić na około 50-55HZ,przynajmniej tak mi radzono.Teraz mam na 38hz i stwierdzono że jest za nisko jak na db drag także spróbuję coś wykombinować sam z tym programem winISD :padam:
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za zaproszenie DB max :D jednak w obie strony to 400km a za to mam już połowę skrzyni jednak WIELKIE dzięki za propozycję.Mało kto chyba by się zdecydował na taki gest.Jeszcze raz dzięki wszystkim za odpowiedzi.Spróbuje poradzić sobie jakoś sam.Niewiem czy będziesz w tychach db max na mistrzostwach ale jak będziesz to się zobaczymy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za zaproszenie DB max jednak w obie strony to 400km a za to mam już połowę skrzyni jednak WIELKIE dzięki za propozycję.Mało kto chyba by się zdecydował na taki gest.Jeszcze raz dzięki wszystkim za odpowiedzi.Spróbuje poradzić sobie jakoś sam.Niewiem czy będziesz w tychach db max na mistrzostwach ale jak będziesz to się zobaczymy

Może zagadaj do pana Józefa z audiomaniaka w Gliwicach, też pewnie jest w stanie pomóc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Tak z ciekawości zapytam

 

Obliczając sobie skrzynkę pod DB przyjrzałem się wykresom z Winisd

Stroiłem port na około 55 Hz i po wykresie zobaczyłem że największe podbicie jest w okolicy 65 Hz +5.5 dB

Czasem nie lepszy efekt sie uzyska jak podbicie będzie w okolicy 55 Hz ?

wg winisd wychodzi wtedy żeby stroić port w okolicy 45 Hz?

Co wy na to?

 

http://img266.imageshack.us/img266/1406/27210329.png

 

Od razu uprzedzam pytania .

 

Nie znam częstotliwości rezonansowej auta, skrzynka musi być o takiej pojemności , nie mam miernika żeby sobie robić testy.

 

PozdraVWiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak sie składa ze to ja mam skrzynie po sonic 15 (64 litry)ze wstawionym helonem 15

piec bs atx czyli 650rms

aku do wymiany Laguna 5d bez żadnych przygotowań

kable 20mm2

i sam nie wiem jakim sposobem wydusiłem 144.5 db

na zejsciu miałem 144.1 ale puściłem generator 48hz i wyskoczyło więcej także myśle że najlepiej stroić w granicach 50hz bo to zależy też od samego głośnika i auta...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...