facebook

Skocz do zawartości


REKLAMA

:)

Zdjęcie

Obliczenie strojenia i portu!!Proszę o pomoc!!


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
35 odpowiedzi w tym temacie

#1 bambino_81

bambino_81
  • Użytkownik
  • 258 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Kajśś...na Śląsku....

Napisano 22 czerwiec 2009 - 19:30

Witam.Chciałem się dowiedzieć jak wylicza się strojenie skrzyni?Mam wymiary skrzyni oraz litraż.Wiem że strojenie odbywa się poprzez port.Ja chcę mieć port bass reflex tzw;szczelinowy z boku.Z tego co się orientuję stroi się długością i szerokością ścianki która jest w środku tzw.L-ką.Pytanie.Trzeba mieć jakiś przyrząd do strojenia?Skrzynia ma mieć długość 84,głębokość 44,wysokość 44.Są to oczywiście wymiary zewnętrzne i skrzynia będzie miała koło 110L brutto.Chciałem aby była zestrojona na najlepszą częstotliwość na DB drag.Może ktoś robił taką skrzynię i doradził by jaka musi być szczelina szeroka no i ta elka jaka długa na te strojenie?Zaznaczam że robiłem już wyliczenia programem winISD ale chyba coś jest nie tak ze strojeniem ponieważ owszem całe autko lata ale wynik nie taki jak się spodziewałem[142db] a wiem że na tym orionie HCCA 15 wyciskają spokojnie 145 lub więcej także u mnie prąd jest ok,kable,moc wszystko tak jak ma być, wychodzi na to że skrzynia jest niestety żle obliczona a raczej strojenie także jak ktoś mi pomorze w tym temacie będę baaaaardzo a to bardzo wdzięczny!Prosiłbym moderatorów o nie usuwanie tego tematu gdyż nie mam już się do kogo zwrócić z tym problemem.Dzięki

#0 Reklama

  • 1234 postów
    Lokalizacja: SCA

Napisano przed chwilą

:)

#2 zomer1980

zomer1980

    Szelmowskie spojrzenie

  • Użytkownik
  • 5189 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Warszawa

Napisano 22 czerwiec 2009 - 19:46

a jaką masz czestotliwosc auta?

siberianhusky24s.fora


#3 bambino_81

bambino_81
  • Użytkownik
  • 258 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Kajśś...na Śląsku....

Napisano 22 czerwiec 2009 - 20:13

Dobre pytanie!! :) Niestety nie mam przyżądu do mierzenia.Ale moim zdaniem będzie za nisko strojona bo całe auto lata,mało mi przedniej szyby nie wyciśnie a rezultat słaby

#4 fanatix

fanatix
  • Użytkownik
  • 441 postów
  • Lokalizacja:Polska

Napisano 22 czerwiec 2009 - 20:27

Po prostu grasz nie tą czestotliwością co trzeba, musisz się udać do kogoś kto ma miernik, przez internet nie da rady tego zestroić.

#5 bambino_81

bambino_81
  • Użytkownik
  • 258 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Kajśś...na Śląsku....

Napisano 22 czerwiec 2009 - 20:48

hmmm.Wiem że napewno koledzy jadący na zawody mają pomierzone czestotliwości auta jednak ja jeżdzę generalnie nie na zawody a na pokazy tuning show i przy okazji startuje w car audio i z tego co wiem pozostali również nie mierzą częstotiwości auta a wyciskają choćby z helona 145db.Chcę zestroić skrzynię pod ciśnienie DB.Wystarczy że pomożecie mi zestoić skrzynię na najlepszą częstotliwość i tyle.W tej skrzyni auto całe lata,szyby wyciska a wynik słaby.Może skrzynia teraz jest za nisko strojona bo koło 38-45hz oczywiście liczona programem winISD ale czy w rzeczywistości tyle ma to chyba nie.Głosnik mam obrucony w stronę kabiny a siedzenia z tyłu poskładane.Pomóżcie mi obliczyć skrzynię chyba że ktoś ma''Gotowca''będę naprawdę baaardzo wdzięczny za podanie szerokości portu i tej leki z tyłu.

#6 mivoc

mivoc
  • Użytkownik
  • 2 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Op

Napisano 22 czerwiec 2009 - 21:49

W jakim aucie ma to "zagrać"?

#7 zomer1980

zomer1980

    Szelmowskie spojrzenie

  • Użytkownik
  • 5189 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Warszawa

Napisano 22 czerwiec 2009 - 21:54

I odrazu podaj czy robiłes jakies modyfikacje z wytłumieniem bo to jest wazne czesto auta maja wyzsze czyestotliwosci a na codzien ludzi denerwuje audio i daja maty. A czasami bywa tak ze lepiej miec auto bez mat, dac wyzsze strojenie i wychodzi kilka db wiecej

siberianhusky24s.fora


#8 bambino_81

bambino_81
  • Użytkownik
  • 258 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Kajśś...na Śląsku....

Napisano 23 czerwiec 2009 - 05:20

mam auto polo clasic sedan.Matami wytłumiony jest tylko bagażnik,ale głośnik i tak skierowany jest w stronę kabiny z resztą bagażnik był wytłumiony gdy miałem jeszcze inny głosnik w bagażniku.Z tego co mi znajomy powiedział mam teraz na niskie strojenie skrzyni.Muszę je zwiększyć do 50-60hz :).Robię nową skrzynię dlatego potrzebuję tej rady.Jaki najlepiej gruby będzie mdf pod ten głosnik??22mm czy 25mm?

#9 mlody1921

mlody1921
  • Użytkownik
  • 469 postów
  • Lokalizacja:daleko

Napisano 23 czerwiec 2009 - 10:23

A liczysz sie z tym że port br potrafi zajać kolo 20-30L, wydaje mi sie ze pod zawody jak dla orka przydało by sie koło 120 litrów albo i więcej

#10 lord_wiader

lord_wiader
  • Użytkownik
  • 238 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Łódź

Napisano 24 czerwiec 2009 - 16:02

Strojenie portu wylicza sie na podstawie impedancji skrzyni, już kiedyś o tym pisałem.

Do db dragu potrzeba znać częstotliwość własną auta, lub lepiej zdjąć jego charakterystykę (potrzebny jest generator akustyczny, głośnik w skrzyni zamkniętej o możliwie płaskim paśmie przenoszenia i miernik ciśnienia). Wtedy stroimy skrzynię pod częstotliwość własną auta lub jej okolice i teoretycznie uzyskujemy najwyższy wynik. Problem może się pojawić z samą częstotliwością strojenia portu bo może się okazać, że charakterystyka impedancji zdjęta w pomieszczeniu i w aucie będą się różniły. Podczas symulacji głośnik jest umieszczony w pustej, nieograniczonej przestrzeni. W samochodzie głośnik gra w przestrzeni kilku m^3. Niedługo będę robił jedną skrzynię, to sprawdzę czy strojenie zmienia się w zależności od przestrzeni w której jest umieszczona skrzynia.

#11 barbus

barbus
  • Użytkownik
  • 205 postów
  • Płeć:Nie powiem
  • Lokalizacja:zmieniła się.

Napisano 24 czerwiec 2009 - 17:11

Strojenie portu wylicza sie na podstawie impedancji skrzyni, już kiedyś o tym pisałem.

Do db dragu potrzeba znać częstotliwość własną auta, lub lepiej zdjąć jego charakterystykę (potrzebny jest generator akustyczny, głośnik w skrzyni zamkniętej o możliwie płaskim paśmie przenoszenia i miernik ciśnienia). Wtedy stroimy skrzynię pod częstotliwość własną auta lub jej okolice i teoretycznie uzyskujemy najwyższy wynik. Problem może się pojawić z samą częstotliwością strojenia portu bo może się okazać, że charakterystyka impedancji zdjęta w pomieszczeniu i w aucie będą się różniły. Podczas symulacji głośnik jest umieszczony w pustej, nieograniczonej przestrzeni. W samochodzie głośnik gra w przestrzeni kilku m^3. Niedługo będę robił jedną skrzynię, to sprawdzę czy strojenie zmienia się w zależności od przestrzeni w której jest umieszczona skrzynia.


Wszystko pięknie tylko ..... chłopak niewiele zrozumie z tego internetowego bełkotu.

Jak chcesz pomóc to napisz chociaż o jakiej charakterystyce samochodu piszesz ( jakie zależności badasz przy jakich warunkach początkowych). Co ma zrobić aby wyznaczyć częstotliwość rezonansową samochodu (oczywiście w innteresujących go przedziałach) i po co jest mu potrzebna świadomość przebiegu modułu impedancji (głośnika itd.).

Chociaż patrząc na zadawane pytania to wydaję mi się , że to i tak nie będzie mu potrzebne. ;-)

bambino_81 Jak chcesz już złapać wszystkie sroki za ogon to zaprojektuj skrzynkę , z dość łagodnym nachyleniem zbocza w maksimum (gdzieś w okolicy 55 hz). Tak czysto teoretycznie i na odległość nikt nie poda Tobie gotowego rozwiązania.
Szkoda czasu na to forum, napędzane bezmyślnością i hatersami. OVER na zawsze.

#12 bambino_81

bambino_81
  • Użytkownik
  • 258 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Kajśś...na Śląsku....

Napisano 24 czerwiec 2009 - 19:28

Strojenie portu wylicza sie na podstawie impedancji skrzyni, już kiedyś o tym pisałem.

Do db dragu potrzeba znać częstotliwość własną auta, lub lepiej zdjąć jego charakterystykę (potrzebny jest generator akustyczny, głośnik w skrzyni zamkniętej o możliwie płaskim paśmie przenoszenia i miernik ciśnienia). Wtedy stroimy skrzynię pod częstotliwość własną auta lub jej okolice i teoretycznie uzyskujemy najwyższy wynik. Problem może się pojawić z samą częstotliwością strojenia portu bo może się okazać, że charakterystyka impedancji zdjęta w pomieszczeniu i w aucie będą się różniły. Podczas symulacji głośnik jest umieszczony w pustej, nieograniczonej przestrzeni. W samochodzie głośnik gra w przestrzeni kilku m^3. Niedługo będę robił jedną skrzynię, to sprawdzę czy strojenie zmienia się w zależności od przestrzeni w której jest umieszczona skrzynia.


Wszystko pięknie tylko ..... chłopak niewiele zrozumie z tego internetowego bełkotu.

Jak chcesz pomóc to napisz chociaż o jakiej charakterystyce samochodu piszesz ( jakie zależności badasz przy jakich warunkach początkowych). Co ma zrobić aby wyznaczyć częstotliwość rezonansową samochodu (oczywiście w innteresujących go przedziałach) i po co jest mu potrzebna świadomość przebiegu modułu impedancji (głośnika itd.).

Chociaż patrząc na zadawane pytania to wydaję mi się , że to i tak nie będzie mu potrzebne. ;-)

bambino_81 Jak chcesz już złapać wszystkie sroki za ogon to zaprojektuj skrzynkę , z dość łagodnym nachyleniem zbocza w maksimum (gdzieś w okolicy 55 hz). Tak czysto teoretycznie i na odległość nikt nie poda Tobie gotowego rozwiązania.

Masz rację kolego BRABUS.Dużo z tego nie zrozumiałem chociaż wiem mniej wiecej oco chodzi.Niestety nie znam częstotliwości swojego auta ale jeżeli na 38 HZ było tylko 142db to spróbuję tak jak kolega mi poradził zrobić skrzynię na50- 55hz i wtedy się zobaczy.Myślałem po prostu że głośnik jest tak dobrze znany że ktoś robił skrzynię z podobnymi parametrami i poda mi te wymiary.No ale jakoś może sobie poradzę.Niewiem ile można stracić db jeżeli nie zna się częstotliwości swojego auta ale jeżeli zrobię skrzynię powiedzmy na 55hz i wynik podniesie się do 145-146db to będę wpełni usatysfakcjonowany.A wiem że profesjonalnie powinno się zmierzyć częstotliwość auta,jednak ja nie jeżdżę po polsce startując w Eliminacjach do mistrzostw lub coś innego tylko ogólnie objerzdżam lokalne imprezy i chiałby zdobyć na nich jakiś pucharek.Nie wierzę że wszyscy startujący na zlotach i innych imprezach znają częstotliwość swojego auta,a wyniki mają dosyć dobre jak na takie imprezy.Wiem że napewno nie mierzyli bo z nimi rozmawiałem.

#13 lord_wiader

lord_wiader
  • Użytkownik
  • 238 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Łódź

Napisano 25 czerwiec 2009 - 01:00

Jak chcesz pomóc to napisz chociaż o jakiej charakterystyce samochodu piszesz ( jakie zależności badasz przy jakich warunkach początkowych). Co ma zrobić aby wyznaczyć częstotliwość rezonansową samochodu (oczywiście w innteresujących go przedziałach) i po co jest mu potrzebna świadomość przebiegu modułu impedancji (głośnika itd.).

Jaką charakterystykę zdejmować? O tej o której mowa, czyli natężenia dźwięku od częstotliwości. Napisałem, że do tego celu najlepiej użyć skrzyni zamkniętej z możliwie liniowym pasmem przenoszenia (najlepiej byłoby zdjąć charakterystykę samego głośnika w pomierze bliskiego pola żeby móc od biedy skorygować końcową charakterystykę "podbicia" samochodu.
Pod taki subwoofer podłączamy generator akustyczny, włączamy miernik ciśnienia i lecimy od 20 do 80Hz z krokiem najlepiej co 1Hz lub mniejszym, zapisując ciśnienie i częstotliwość, czyli robimy wykres.
Częstotliwość, przy której natężenie będzie najwyższe powinna pokryć się z częstotliwością własną auta. Czasem takich częstotliwości może być kilka, ale będą one miały mniejsze wartości i generalnie nas nie interesują. Po co najlepiej zdjąć charakterystykę? Może okazać się, że częstotliwość własna auta jest rozciągnięta na kilka Hz. Przyda się to podczas strojenia portu BR, bo lepiej dać wyższe strojenie i uzyskać większe ciśnienie.

Po co charakterystyka impedancji? Właśnie po to, żeby wiedzieć na jaką częstotliwość strojona jest obudowa BR. Częstotliwość strojenia znajdować się będzie pomiędzy wierzchołkami na wykresie ( (f1+f2)/2 ). Z takiego wykresu da się też odczytać czy tunel BR "pracuje" za słabo, czy też za mocn (w tym przypadku czy tunel nie pracuje właśnie za słabo).

Z chęcią pokażę w jaki sposób zdjąć charakterystykę impedancji na II sposoby(jak tylko znajdę parę minut):
-za pomocą miernika i rezystora ( i jaka jest wada takiego pomiaru)
-za pomocą JIGa

W świecie DB drag żadko kiedy widzi się żeby ludzie robili jakieś pomiary, szukali powiązań między różnymi parametrami, natomiast jedyny pomiar jaki się zazwyczaj odbywa to końcowy pomiar ciśnienia. Wg. mnie to trochę za mało i jeśli ktoś chce walczyć o decybele, to nie powinien olać tej kwestii.
Wiadomo, zawsze można wrzucić "mocniejszy" sprzęt, ale z każdego zawsze można wycisnąć maksimum efektywności.

#14 fanatix

fanatix
  • Użytkownik
  • 441 postów
  • Lokalizacja:Polska

Napisano 25 czerwiec 2009 - 18:11

W świecie DB drag żadko kiedy widzi się żeby ludzie robili jakieś pomiary, szukali powiązań między różnymi parametrami, natomiast jedyny pomiar jaki się zazwyczaj odbywa to końcowy pomiar ciśnienia. Wg. mnie to trochę za mało i jeśli ktoś chce walczyć o decybele, to nie powinien olać tej kwestii.
Wiadomo, zawsze można wrzucić "mocniejszy" sprzęt, ale z każdego zawsze można wycisnąć maksimum efektywności

Sugerujesz tutaj że mając ( teoretycznie) Orion Hcca 15.2 i do zasilenia Oriona D2500 ( popularne polączenie) można wycisnąc ze 160db,
piszesz o rożnych parametrach np. jakich?
Nie obrażaj się ale tak to wygąda, myślisz ze ludzie którzy startują w zawodach odbywających się w tym kraju nie znają się na tym, uwierz mi że co 3 zawodnik ma Term Lab-a i naprawde wyciska ze sprzetu co się da.

#15 lord_wiader

lord_wiader
  • Użytkownik
  • 238 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Łódź

Napisano 25 czerwiec 2009 - 19:12

Sugerujesz tutaj że mając ( teoretycznie) Orion Hcca 15.2 i do zasilenia Oriona D2500 ( popularne polączenie) można wycisnąc ze 160db,

Chyba źle odebrałeś to co napisałem

ale z każdego zawsze można wycisnąć maksimum efektywności

Czasami to może być tak naprawdę 1db niż osiągnęło się do tej pory, a czasami nie da się już więcej wycisnąć i to jest ten max.

Nie obrażaj się ale tak to wygąda, myślisz ze ludzie którzy startują w zawodach odbywających się w tym kraju nie znają się na tym, uwierz mi że co 3 zawodnik ma Term Lab-a i naprawde wyciska ze sprzetu co się da.

Nie obrażam się, ale pisząc swoją wypowiedź miałem na myśli takich ludzi o jakich napisał bambino_81:

Wiem że napewno nie mierzyli bo z nimi rozmawiałem.

bo niestety, ale stanowią dużą grupę startujących w takich zawodach.
Po prostu wrzucić duży głośnik, dużą skrzynię, zestroić to tak żeby w symulatorze wyglądało fajnie, podpiąć pod wielki wzmacniacz, rozkręcić na ile się da i wogóle nie zastanawiać się nad optymalizacją systemu tylko od razu co wymienić żeby było jeszcze głośniej. Metoda najprostsza, ale każdy głupi tak potrafi.
Nawet na tym forum jest użytkownik który wychodzi z podobnego założenia, mimo to jest uważany za autorytet w caraudio, dla dobra forum nie będę pisał kto to taki.

piszesz o rożnych parametrach np. jakich?

Gdybym wiedział o jakie parametry dokładnie chodzi, to bym napisał.
Pisałem tylko o charakterystyce częstotliwościowej, ale przecież to nie wszystko.
Weźmy np. zagadnienie fazy. W akustyce w pomieszczeniach odgrywa ona ogromną rolę. Czy w samochodzie jest podobnie? No właśnie...

Niestety, jeśli ktoś ma aparaturę pomiarową i szuka wpływu parametrów na osiągi, to nie podzieli tym z innymi osobami.
Nawet samo głupie strojenie skrzyni pod auto, szukałem ale nie znalazłem żadnych konkretnych informacji, każdy musi sobie dojść do tego sam.

#16 dBmax

dBmax
  • Użytkownik
  • 366 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Piotrków tryb.

Napisano 27 czerwiec 2009 - 06:41

przez 4 dni z miernikiem robiłem pare skrzynek zmieniałem wyloty i tak dalej
wynik 146db z jednej 30tki ale głośnik się w końcu rozkleił :hyhy:
i taka to zabawa
po cięciu mdfu 25mm piła mi się spaliła :/
i taka to zabawa
matiz w końcu gra przyzwoicie po włożeniu następnego tysiąca
ale trzyba jeszcze min 5 tyś włożyć dla pełnej satyswakcji
i taka to zabawa

#17 bambino_81

bambino_81
  • Użytkownik
  • 258 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Kajśś...na Śląsku....

Napisano 27 czerwiec 2009 - 17:20

przez 4 dni z miernikiem robiłem pare skrzynek zmieniałem wyloty i tak dalej
wynik 146db z jednej 30tki ale głośnik się w końcu rozkleił :/
i taka to zabawa
po cięciu mdfu 25mm piła mi się spaliła :/
i taka to zabawa
matiz w końcu gra przyzwoicie po włożeniu następnego tysiąca
ale trzyba jeszcze min 5 tyś włożyć dla pełnej satyswakcji
i taka to zabawa

Niewiem w czym ma mi to pomóc??Mam zrobić kilka skrzyń i jeżdzić po sklepach car audio i sprawdzać na której najlepiej zagra??A może mam spalić swoją piłę do drewna.Taka to zabawa!Chyba po to proszę o pomoc żeby ktoś mi pomógł a nie żeby pisać że piła się spaliła albo coś takiego :hyhy: Sorry dbmax ale jak nie chcesz mi pomóc to nie pisz takich rzeczy bo widać że pomóc nie chcesz,a że dzieją się takie rzeczy to jest chyba normalne.

#18 Maciaty

Maciaty
  • Użytkownik
  • 897 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:EPA

Napisano 27 czerwiec 2009 - 17:44

po mojemu, to dBmax chciał Ci zobrazować jak to się odbywa i że nikt Ci przez internet gotowca nie zapoda... Ale mogę się mylić :hyhy:
Nuova Bravo.

#19 dBmax

dBmax
  • Użytkownik
  • 366 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Piotrków tryb.

Napisano 27 czerwiec 2009 - 19:24

widać nie znasz mnie a tym bardziej sprawy ze strojeniem skrzyń na max db
zawsze jak mogę to pomagam ale to nie jest takie proste
skrzynia zrobiona pod jedno auto w innym może wypaść bardzo źle sam tego nie raz doświadczyłem
po za tym jeśli zrobisz skrzynię na więcej jak60 Hz to słuchać się tego nie da
jeśli zrobisz skrzynie na ponad 100l. i zestroisz na 60hz i będziesz chciał pograć to głośnik się uszkodzi
ja niestety gotowca ci nie podam
chyba że chcesz skrzynię wyczynową to przyjedź i ci zrobię ale przy tej zabawie sprzęt krótko działa i odpowiedzialności nie ponoszę przy uszkodzeniu
samo dobranie utworu daje ok. 2dB
więc może masz wszystko ok. tylko trzyba dobrać odpowiedni kawałek i naładować albo zmienić akumulator
powodzenia ale albo idziesz na całość albo zmień dział na ogólny

#20 bambino_81

bambino_81
  • Użytkownik
  • 258 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Lokalizacja:Kajśś...na Śląsku....

Napisano 27 czerwiec 2009 - 19:52

Sorry DB max jeżeli czymś cię uraziłem no ale masz trochę racji.Szlag mnie po prostu trafia jeżeli koleś podjeżdża autem ze skrzynią pod sonica 15''[sam tak mówił] ma włożony helona 15 i wykręca bez rzadnych wczesniej pomiarow 145db.Mnie chodzi oczywiście aby sprzętu nie spalić ale wykręcić coś w tych granicac.Myślałem po prostu że ktoś napewno już robił skrzynię pod ten głośnik i poda mi wymiary portu.Ja chcę zrobić na około 50-55HZ,przynajmniej tak mi radzono.Teraz mam na 38hz i stwierdzono że jest za nisko jak na db drag także spróbuję coś wykombinować sam z tym programem winISD :padam:




Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych