Skocz do zawartości

BMW E39 - w którą pójść stronę?


Rekomendowane odpowiedzi

Audio domowym (w tym DIY) zajmuje się od dawna, teraz po nabyciu E39 Touring, które baaardzo lubię, chciałbym zamontować w nim mój docelowy sprzęt CarAudio (przynajmniej docelowy na razie).

 

Zależy mi na dźwięku naturalnym, przyjemnym, bez szczególnej faworyzacji, żadnej części pasma - po prostu ma się słuchać przyjemnie bez nadmiernej głośności, bez chęci popisywania się przed kimkolwiek, czy też startowania w zawodach.

 

Nie miałem (i nadal nie mam) zamiaru pruć fabrycznego radia, przerabiać boczków etc. 

 

Na start

Na start miałem zamontowany zestaw fabryczy:

1. Radio Business CD Alpine CD53 (poliftowe) + panel MID - ponoć najlepsze jakie było w E39 (aczkolwiek i tak słabe)

2. Klasyczny zestaw głośników, czyli 130mm w komorach w drzwiach przednich + tweetery w lusterkach + 130mm w suficie nad pasażerami.

 

(dla jasności tył i tak zawsze mam ściszony)

 

Zestaw grał równo, bez żadnej dynamiki i bez basu (po podbiciu basu było słychać dudnienie, zamiast klasycznego basu).

 

Modyfikacja I:

Ponieważ z poprzedniego auta miałem zestaw głośników Helix B52C (i byłem z nich całkiem zadowolony) postanowiłem jest zastosować w E39.

 

Fabryczne komory wygłuszyłem dokładnie matą GMS-07XL Proliner. Wszystkie dziurki wypełniłem, dodałem trochę wygłuszenia w postaci "gąbki akustycznej"  (miałem akurat taką na stanie) i zamontowałem wspomniane wyżej Helixy.

Tweetery, trzy wieczory próbowałem na różne sposoby zamontować  w trójkątach lusterek, ale niestety okazało się to niemożliwe. Po prostu się tam nie mieszczą - są za duże. W związku z powyższym trafiły w boczek w miejsce gdzie w bardziej wypaśnych zestawach montowane były fabryczne midwoofery. Choć to rozwiązanie jest słabe, to dołożyłem wszelkich starań by ustawić głośnik maksymalnie kierunkowo na ile to możliwe. Dla nie znających E39 - miejsce montażu (w moim wypadku tweetera), znajduje się na prawo od kratki nawiewu:

http://img1.sprzedajemy.pl/540x405_bmw-e-fotele-komfortsitz-welur-b-1650016.jpg

 

Efekt modyfikacji I:

 

Jest lepiej - dźwięk naturalny, wysokie mimo montażu w boczku - OK, średnie w miarę OK.

Basu brak całkowicie (w tym kickbasu) - jakby było cięcie na 300Hz. Dynamiki brak nadal (choć to mnie szczególnie nie dziwi).

 

Dalsza droga?

Teraz czas na rozterkę i pytania. Jak wyczytałem z forum niestety posiadane głośniki są dość niefortunne do komór (tj. ich 160mm wersja nie działa dobrze w komorach zamkniętych o małej pojemności - wnioskuje, że tu jest podobnie i stąd całkowity brak basu).

 

- rozważam teraz następujące opcje:

1. Wyciągnąć niski sygnał z przed końcówki mocy w radu i podłączyć jakiś niedrogi wzmacniacz np. Hertz HCP2 (RMS (4Ω THD 1%) 2 x 55 / 1 x 170 W (plusem jest możliwość włączenia HPF od 80Hz)) i do tego głośniki przednie. Dzięki temu mam nadzieję, uzyskać poprawę dynamiki i choć trochę, może się pojawi kickbass.

 

2. jw. z tą różnicą, że do wzmacniacza podłączyć subbwofer wsadzony do bagażnika, nad akumlatorem.

Tutaj obawiam, się trzech problemów:

- dynamika się znacząco nie poprawi (bo nadal średni zestaw przedni, ale jednak może troszkę bo bas dojdzie).

- subwoofer nie zgra się z przednim zestawem - bo będzie grać poniżej ok. 100 Hz, a przód jak pisałem gra od 250-300Hz.

- czy subwoofer nie będzie wku** pasażerów jadących z na tylnej kanapie (w tym małego dziecka)? Nie zależny mi na reprodukcji jakichś tąpnięć, a na normalnej zrównoważonej grze całym pasmem (jak we wstępie pisałem).

 

3. Połączenie pkt. 1 i 2

 

4. Wywalić te głośniki co mam z przodu i wstawić jakieś pasujące do takich małych komór + pkt. 1 powyżej (czyli zasilić je wzmacniaczem). Ten punkt najbardziej mi nie pasuje bo musiałbym pruć to co już poskładałem ( ;)), dodatkowo, wymaga wydania dodatkowej kasy na głośniki, która jak zgaduje nie będzie mała ze względu na małe komory.

Rozważam w tym wypadku podmiankę midwooferów Helixa na DLS Reference R5A (bo R6 polecany jest do komór) - ale nie wiem jak to się zgra ze zwrotnicami i tweeterami Helixa i czy będzie znacząca poprawa po wydaniu tych ok. 450pln. Może lepiej jeszcze dołożyć i kupić nowy zestaw, który zagra w tak małych komorach (ok. 2,3l)?

 

Będę wdzięczny za podpowiedzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 79
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Robiłem e9x i po przygotowaniu miejsca 13 zagrały lepiej jak niejedna 16

 

Zrób drzwi tj. Wywal te komory i tyle.

 

Takiej odpowiedzi się obawiałem...

 

Jeśli mógłbyś to napisz proszę co sądzisz o moich propozycjach (głównie chodzi mi tu o pkt. 2 z pytaniami o subwoofer - nigdy niestety nie miałem w aucie, a w tych w których ludzie mieli to głównie służył do robienia umc-umc i straszenia przechodniów ;])

 

W każdym razie dzięki za pomoc...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

JBL GTI C508 mk2 według parametrów potrzebują jedyne 1,5L i w praktyce znajduje to potwierdzenie.

Działają bardzo dobrze w tych fabrycznych komorach.

 

Niestety kosztują ok 1100pln - co około dwukrotnie przekracza mój budżet.

 

Jeśli już wygłuszać drzwi i robić dystanse to nie lepiej wstawić głośniki 16cm?

Co prawda kratka w boczku jest pod 13cm, ale w praktyce w 16cm głośniku sama średnica membrany bez zawieszenia i otworów montażowych ma ok. 13cm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wydatek na głośniki rzędu 800-1000zł to najmniejsze zmartwienie w przypadku E39.

Poza tym z niemieckiego ebaya ściągniesz je za 700-800zł (nowe).

 

Hehe - skrzętnie z edytowałeś posta ;)

 

Właśnie modyfikacja drzwi mnie trochę przeraża. Nawet nie tyle, że tego nigdy nie robiłem, ale dlatego, że to jest jednokierunkowa droga - jak drzwi, to dobrze wszystkie kable na nowo do bagażnika pociągnąć i dodać wzmaka - robi się kilka dni roboty na walkę z plastikami (czego nie znoszę) i dużo $$$...

 

Wolałbym coś wsadzić w te komory co są - jeśli to nie możliwe to trudno - będę pruć auto z niesmakiem.

Jeśli jednak możliwe to by było fajnie. Niestety JBL GTI C508 mk2 na ten moment nie ma na ebayu - już nie są robione zatem wraz z czasem będzie ich jeszcze mniej...

 

Nie ma innych propozycji to takich malutkich komór? Wszyscy w E39 jeżdżą z serią, albo z wygłuszonymi drzwiami i głośnikami na dystansach?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To jest forum Car Audio wiec jak myślisz.

 

Albo granie albo dziadowanie.

 

Pewnie - rozumiem. Po to tu konto założyłem, bo chodzę w kółko i nie wiem co zrobić, a to co mam gra słabo.

 

Jednak odpaliłem w WinISD symualację Hertz HV130 i wychodzi mi, że w 1,5l zagra...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hehe - skrzętnie z edytowałeś posta ;)

 

Właśnie modyfikacja drzwi mnie trochę przeraża. Nawet nie tyle, że tego nigdy nie robiłem, ale dlatego, że to jest jednokierunkowa droga - jak drzwi, to dobrze wszystkie kable na nowo do bagażnika pociągnąć i dodać wzmaka - robi się kilka dni roboty na walkę z plastikami (czego nie znoszę) i dużo $$$...

 

Wolałbym coś wsadzić w te komory co są - jeśli to nie możliwe to trudno - będę pruć auto z niesmakiem.

Jeśli jednak możliwe to by było fajnie. Niestety JBL GTI C508 mk2 na ten moment nie ma na ebayu - już nie są robione zatem wraz z czasem będzie ich jeszcze mniej...

 

Nie ma innych propozycji to takich malutkich komór? Wszyscy w E39 jeżdżą z serią, albo z wygłuszonymi drzwiami i głośnikami na dystansach?

 

 

Chcesz tanio i bezinwazyjnie?

 

To zostaw te nokie na swoim miejscu. To, że one grają jak grają nie jest ich winą, tylko napędu/radia.

A już na pewno są o niebo lepsze niż Helix Blue. Głośnikami za 500zł NICZEGO tam nie poprawisz.

 

Wyprowadż sygnał po niskiej, daj mądry piec, podepnij pod to te nokie i ciesz się tanim i w miarę dobrym graniem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Albo zastosowac inne źródło - radio z aktywką kupi za 400zł, tylko w e39 średnio z miejscem bo brzydko wyglada nie ori radio. U mnie w Volvo sama zmiana radia z serii na alpajne dała naprawde sporo i grało to naprawde przyzwoicie na serii, oczywiscie do pewnego poziomu głosności. Też myslałem aby wpiąc wzmacniacz pod serię, ale pozostają jeszcze pewnie jakies pasywne elementy ori systemu, wiec wpiecie przykładowo 4 kanałowego wzmacniacza pod ori instalacje głosników i potem jeszcze ciecie tego aktywnie z alpajny mijało sie z celem. Nie wiem czy te hertze zagraja Ci w takim litrażu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wielkie dzięki za porady!

 

"Wiem", jak "profesjonalnie" zamontować CA w aucie, ale w tym wypadku szukam kompromisu.

 

Na start spróbuje jakiegoś wzmaka podpiąć pod sygnał wyprowadzony z radia i zabudować go gdzieś z przodu (z zasilaniem z radia) tak by nie ciągnąć żadnych kabli.

Jeśli to się okaże nie możliwe (np. z powodu przekroju kabli fabrycznego zasilania / braku miejsca / konieczności sztukowania kabli głośnikowych z wzmaka do głośników etc) to będę się zastanawiać, którędy najlepiej ciągnąć kable od radia do bagażnika (akumulator jest w bagażniku).

 

Posłucham jak to gra, posłucham jak gra na oryginalnych Nokiach i ewentualnie jeszcze dokupię głośniki z oryginalnego systemu HiFi DSP (może będą lepsze od serii standard, a kosztują ok. 50pln sztuka).

 

Jeśli te rozwiązania zawiodą i nadal będzie buba to nie bardzo widzę opcję inną, niż na wstępie zaproponowana przez dan124'a.

 

W każdym razie na ten moment dzięki Wam wyszedłem chyba z martwego punktu za co jestem bardzo wdzięczny ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak nie pójdzie z e wzmakiem podpietym pod ori radio, spróbuj uderzyc w 13 stki, nie ma sie co ich bac :). Jak dobrze zrobisz drzwi i poprawnie zaaplikujesz 13tki uwierz jeszcze Cie zaskoczą. Dobre głosniczki kupisz juz w granicach 150-400zł. Nowe DLS R5a to koszt ok 400zł. Swoje HV130 kupiłem za 150zł :) wiec mozna i masz kompromis jakis, ale podstawa to wygłusz drzwi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Na start spróbuje jakiegoś wzmaka podpiąć pod sygnał wyprowadzony z radia i zabudować go gdzieś z przodu (z zasilaniem z radia) tak by nie ciągnąć żadnych kabli.

 

 

Powiedz, że żartujesz sobie...

 

 

 

Posłucham jak to gra, posłucham jak gra na oryginalnych Nokiach i ewentualnie jeszcze dokupię głośniki z oryginalnego systemu HiFi DSP (może będą lepsze od serii standard, a kosztują ok. 50pln sztuka).

 

 

Są takie same. Możesz sobie odpuścić wydanie tych 50zł. Różnica w tych systemach nie polega na różnicy między głośnikami.

 

 

 

Jeśli te rozwiązania zawiodą i nadal będzie buba to nie bardzo widzę opcję inną, niż na wstępie zaproponowana przez dan124'a.

 

 

Nie słuchaj go. 16tka na wysokości kolan (w E39) nie wniesie nic ponad dobrze dobraną 13tke do fabrycznych komór.

Jak chcesz rzeżbić drzwi to albo konkret albo zostaw tak jak jest.

 

A konkret wygląda tak;

 

http://audiomanufaktura.pl/bmw-e39-kickpanele/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mój sposób jest bardziej klasyczny.

 

Sposób Michała ma rację bytu z w/w głośnikami.

 

Co do sposobu podpięcia wzmaka bez komentarza.

 

Zaraz zaraz nic nie pisałem o 16

 

Dobrze obsadzona 13 robi robotę.

Edytowane przez dan124
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pewnie, że dobre 130mm z wygłuszonymi drzwiami jest rozwiązaniem klasycznym i dobrym (z resztą Wszyscy je tutaj polecają) jednak "nieco" kłopotliwym.

 

130mm grające ponoć dobrze w fabrycznych komorach zaproponował tylko Mehow te konkretne (JBL GTI C508 mk2) jednak są dość drogie i stosunkowo trudno dostępne.

 

BTW ciekawe, że na forum BMW wszyscy wsadzają co popadnie w te komory i są zadowoleni, a ja kombinuje bo jednak wspomniane Helixy grają w sumie lepiej od serii (pewnie dlatego, że jest normalny tweeter i normalna zwrotnica), ale jednak totalnie nie pasują do komór i basu jest jeszcze mniej jak było (a nie było prawie wcale).


(...)

Są takie same. Możesz sobie odpuścić wydanie tych 50zł. Różnica w tych systemach nie polega na różnicy między głośnikami.

 

 

Pewnie, że różnica między systemami wynika z zupełnie innych powodów niż same głośniki, ale głośniki z DSP na pewno są inne niż seryjne (mają inny symbol producenta i mają inną impedancje). Czy inne znaczy lepsze - nie mam pojęcia - przekonanie się kosztuje 100pln za komplet.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij


×
×
  • Dodaj nową pozycję...