truck Opublikowano 25 Czerwca 2013 Udostępnij Opublikowano 25 Czerwca 2013 W przypadku kiedy chcemy wymienić fabryczny zestaw audio na bardziej zaawansowany , często spotykamy się z problemem aplikacji nowych przetworników. Najlepiej i najprościej jest przygotować im, nowe miejsca montażowe własnoręcznie, wymaga to niewielkich zdolności manualnych ale daje niezaprzeczalne zalety:-umożliwia ukierunkowanie głośników-estetyczną aplikację ich aby jak najlepiej współgrały z designem/kolorystyką deski rozdzielczej i słupków. Sama kwestia ukierunkowania zaś pozwala Nam uzyskać po odsłuchach, i wychwycić najbardziej Nam pasujące ustawienie, tak brzmieniowo jak i techniką sceny( głębokość, szerokość) ilość przekazywanych informacji przez tweeter, oraz poziom jego głośności. Istnieje dość uniwersalna zasada ,że tweeter grający bezpośrednio w słuchacza przekazuje największą ilość informacji, jednak zazwyczaj okazuje się ,że gra zbyt głośno i zbyt natarczywie, jego złagodzenie uzyskujemy wstępnie naturalnie bez ingerencji w nastawy gain, czy też ustawienia radia odchylając go od osi względem słuchacza.Jego ustawienie to wynikający z odsłuchów kompromis pomiędzy ilością informacji a łagodnością/ostrością brzmienia i techniki sceny przed słuchaczem.Ważnym aspektem zwłaszcza po stronie kierowcy jest takie jego ukierunkowanie aby uniknąć jego grania bezpośrednio w daszek znajdujący się ponad zegarami, takie umieszczenie i ukierunkowanie powoduje odbicie fali dzwiękowej od daszka i zaburzenie odwzorowania pół lewej sceny. Aby ułatwić sobie znalezienie odpowiedniego ustawienia głośnika, warto skorzystać z kleju na gorąco i drewnianych szpatułek,(po uprzednim zabezpieczeniu głośnika przez zabrudzeniem, np taśmą izolacyjną) którymi podpieramy głośnik w odpowiedniej pozycji na słupku/trójkącie lusterka jest na tyle lekki , że nie sprawia to problemu, ewentualnie stosujemy kinkiet do żarówki , który jest dostępny w wielu sklepach z akcesoriami do domu typu Castorama itp. Kiedy już wiemy jakie ukierunkowanie odpowiada Nam najbardziej przystępujemy do wykorzystania trójkąta lusterka tak aby posłużył jako miejsce montażowe dla TW.W tym celu potrzebujemy:-żywicę poliestrową-rajstopę/skarpetkę/materiał frotte (wybierz to co posiadasz w szufladzie )-pierścień pod wymiar głośnika, wykonany z pcv, wytoczony w plastiku, mdf, aluminium ( tutaj także można skorzystać z tego do czego mamy najłatwiejszy dostęp)-szpachlówkę z włóknem szklanym (dostępną w sklepach z materiałami lakierniczymi do samochodów czy składach budowlanych)-materiał obiciowy pasujący do wystroju deski, słupków ( tutaj jest pełna dowolność) może to być materiał obiciowy z pianką 3 mm, może być materiał na maskownice głośników z palety DLS , ten akurat ja osobiście najbardziej prefereuję, może to być skóra naturalna lub skaj-odpowiedni klej do używanego materiału. Kiedy posiadamy już wszystko to co Nam potrzebne, wycinamy w plastiku trójkąta odpowiedni otwór aby mieć komfort swobodnego manewrowania głośnikiem w trójkącie i częściowe jego wpuszczenie w trójkąt, co będzie miało potem wpływ na estetykę, im bardziej głośnik schowany w głąb tym zgrabniej wyjdzie to finalnie. Warto wykonując pierścienie pod głośnik robić je dość smukłe i zgrabne, oszczędzi Nam to "toporności" wyglądu trójkata, grubsze ścianki zwiększają Nam nie potrzebnie średnicę wokół głośnika. Następnie po to aby uzyskać dobrą powierznię pod nakładanie warstwy żywicy/szpachlówki/kleju tapicerskiego matujemy delikatnie plastik trójkąta Aby ułatwić sobie ustawienie ukierunkowania głośnika w trójkącie warto przeciąć sobie np. szlifietką kątową lub piłką ręczną posiadane pierścienie w poprzek po skosie co pozwoli łatwo kręcąc regulować ustawienie góra-dół, prawo-lewo na słupku. Montujemy następnie trójkąty w ich fabryczne miejsce i wsiadamy do samochodu kręcąc Naszymi pierścieniami tak aby uzyskać odsłuchane wcześniej ukierunkowanie, kiedy już je odpowiednio ustawimy łapiemy wstępnie ich pozycję za pomocą kleju na gorąco, czasami można użyć do odpowiedniego ustawienia pierścienia na głośnik wykorzystać np podcięte szprychy rowerowe lub szpatółki drewniane. Wyciągamy Nasze trójkąty delikatnie z mocowań i na tym etapie najłatwiej wzmocnić mocowanie pierścieni do trójkątów warstewką szpachlówki włóknistej, po wyschnięciu powstaje dość stabilna i twarda skorupka pod dalsze prace: Kiedy jest już wyschnięta szlifujemy ją z grubsza tak aby nie wystawały jakiś zadziory po nakładaniu, najłatwiej to zrobić szlifierką kątową z tarczą ścierną lub szlifierką oscylacyjną, jeśli jej nie mamy , papierem ściernym 60-80. Na tym etapie w zasadzie mamy ukończone mocowanie pierścienia do trójkąta i zaczyna się etap nadania odpowiedniego wyglądu wizualnego trójkątom wraz z wklejonym dystansem.W tym celu właśnie była Nam potrzeba rajstopa, jest ona wygodna gdyż jej elastyczność przy odpowiednim naciągnięciu wyprofiluje Nam naturalnie odpowiedni kształt i oszczędzi sporo szlifowania i nadkładania szpachli w póżniejszym czasie.Najłatwiej naciągając ją łapać do krawędzi trójkąta klejem błyskawicznym, popularną kropelką, miejsca nakładania są widoczne jako ciemniejsze na krawędziach trójkątów. Warto także spojrzeć w samochodzie, w które miejsca trójkąta wchodzą ewentualnie inne elementy np uszczelki drzwi, takie miejsca pozostawiamy wolne i kleimy Nasz materiał odpowiednio wcześniej. Zamiast rajstopy można użyć np rozciągliwej cienkiej frotte, lub skarpetek. W tym momencie uzyskujemy łagodne profilowanie pomiędzy płaszczyzną trójkąta a Naszym pierścieniem.Następnie rozrabiamy niewielką ilość żywicy poliestrowej (na wykonanie spokojnie wystarzy Nam 100 ml) i nakładamy obficie na Nasz naciągniety materiał , sprawia on ,że Nasze "profilowanie" pokrywa się warstewką żywicy. Po wyschnięciu mamy już z grubsza wyprofilowany kształt trójkąta, obcinamy i usuwamy krople i zgrubienia zywicy która spłynęła, np papierem ściernym , szlifierką. Następnie nakładamy cienką warstwę szpachlówki wykończeniowej tak aby uzyskać pożądany przez Nas kształt i szlifujemy ją , jeśli jest taka potrzeba powtarzamy tą czynność do uzyskania satysfakcjonującego efektu i gładkości. Na samym końcu najlepiej nie posługiwać się żadnymi maszynami tylko wykonać to ręcznie gdyż rzadna maszyna nie pozwoli Nam uzyskać gładkich przejść płaszczyzn, jest to możliwe jedynie przy szlifowaniu ręcznym. Jeśli mamy zamiar użyć materiału obiciowego spokojnie wystarczy użycie papieru o gramaturze 150-200, jeśli zaś chcemy pokryć trójkąty strukturą szlifowana powierzchnia musi być na końcu obrobiona papierem gramatury 400 a najlepiej 600/800. Jeśli będziemy używać jak w tym przypadku przeżroczystego materiału o ciemnym kolorze warto prysnąć trójkąty farbą do plastików tak aby przyciemnić kolor tła pod materiałem obiciowym, uniknie się wtedy brzydkiego efektu przebijania szpachli pod nim.Jeśli stosujemy skórę lub skaję nie ma takiej potrzeby. Na sam koniec pozostaje Nam obicie trójkąta odpowiednim materiałem, najlepiej wstępnie bez używania kleju popróbować czy uda się Nam i w jakim kierunku warto go układać aby nie robiły się zmarszczenia. Następnie wycinamy odpowiedni potrzebny Nam fragment i pokrywamy warstwą kleju kontaktowego a także powierzchnię trójkąta, tutaj polecam np klej kontaktowy 3M nr 77 nie przebija się nawet przez cienki materiał jakim jest DLS, nakładamy materiał zawijając jego krawędzie do wewnątrz trójkąta, następnie przecinamy na krzyż otwór na głośnik i pozostałe fragmenty również kleimy do wnętrza pierścienia, wygodnie w takim momencie włożyć po chwili głośnik w otwór, przyciśnie on odpowiednio materiał i krawędzie. Stosując skaję lub skórę naturalną można spróbować metody kolegi z Naszego forum (Sylwester... ) który obił trójkąt wykonując go pod głośniki średniotonowe skają i zszył od wewnętrznej strony dratwą. Po obiciu pozostaje Nam montaż trójkątów i cieszenie się i graniem i wyglądem. Dziękuję za uwagę i mam nadzieję ,że komukolwiek to pomoże w pracach w aucie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
truck Opublikowano 25 Czerwca 2013 Autor Udostępnij Opublikowano 25 Czerwca 2013 Nie chce mi się( i tak się nasiedziałem pisząc na szybko) mam nadzieję ,że moderacja zajmie się nadaniem temu ostatecznego kształtu, formy jak i umieszczeniem w odpowiednim miejscu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pawel S. Opublikowano 25 Czerwca 2013 Udostępnij Opublikowano 25 Czerwca 2013 czy przyadkiem przemcio nie zrobil juz takiego tutoriala? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
PanJarek2 Opublikowano 25 Czerwca 2013 Udostępnij Opublikowano 25 Czerwca 2013 A powiedzcie mi czego to wina, że mam ciągle takie małe dziurki bardzo widoczne po pomalowaniu?Jak szlifuję szpachlę to robię to papierem od gradacji 250 do 800 i nie mogę usunąć czegoś w rodzaju pęcherzyków powietrza. Jak zeszlifuję jeden to uwidacznia się drugi w innym miejscu. Wina szpachli, techniki nakładania (próbowałem szpachelką a innym razem palcami) czy w czym tkwi problem? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
lklukasz Opublikowano 25 Czerwca 2013 Udostępnij Opublikowano 25 Czerwca 2013 Jaka szpachla?Próbowałes wodnym papierem? Wykonczeniowa nakładales? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Xris Opublikowano 25 Czerwca 2013 Udostępnij Opublikowano 25 Czerwca 2013 Nie potrzeba żadnej wykończeniowej, wystarczy uniwersalna... Powodem jest złe nakładanie szpachli, nakładając ją robisz pewnie puste miejsca które po zeszlifowaniu zamieniają się w dziurki Każdą jedną szpachlę wyszlifuję Ci tak, że można od razu bazę kłaść Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Vincent Opublikowano 25 Czerwca 2013 Udostępnij Opublikowano 25 Czerwca 2013 Walnąć podkład wypełniający albo szpachle wykończeniową bardzo cieniutko i będzie gładko jak pupa niemowlaka Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
truck Opublikowano 26 Czerwca 2013 Autor Udostępnij Opublikowano 26 Czerwca 2013 czy przyadkiem przemcio nie zrobil juz takiego tutoriala? Przykładów jest wiele Paweł ale... Ty jako stały bywalec wiesz, w którym temacie i mniej więcej na której stronie odszukać sobie to co potrzebujesz. Tak jak ja chcąc użyć jako przykładu na kinkiety zajrzałem do Maxama, a przykładu na obicie skajem i dratwą do wasylwka. Ale tutek w dziale dla nowych użytkowników jest dla "nowych" skąd ktoś kto dopiero zaczyna zabawę w CA ma wiedzieć ,że akurat u przemcia jest coś podobnego pokazane... Zanim przejrzy z 50 instalek aut a w każdej z nich po kilkanaście stron tematu i znajdzie co potrzebuje albo się znudzi albo, skończy wykonanie trójkątów czy słupków mając parę tutoriali w jednym miejscu. Taki był cel tego, aby był szybko dostępny i krok po kroku.W instalacjach większość jest robiona co jakiś tam etap, Ty wiesz co jest pomiędzy, a ktoś kto na to patrzy a nie wie, zaczyna zadawać pytania pomocnicze i to normalna reakcja, chciałem tego uniknąć. Nie potrzeba żadnej wykończeniowej, wystarczy uniwersalna... Xris ma rację, w zasadzie i tą z włóknem szklanym się wyszlifuje tak jak potrzeba, jednak mając możliwość np kupując mniejsze opakowania typowo pod daną pracę warto ją sobie ułatwiać.Wykończeniówkę łatwiej się szlifuje ręcznie niż uniwersalną, a uniwersalną łatwiej i szybciej niż wzmacnianą włóknem. Powodem jest złe nakładanie szpachli, nakładając ją robisz pewnie puste miejsca które po zeszlifowaniu zamieniają się w dziurki Najczęstszym błędem jest "ciapanie" sobie szpachlówką jak leci w różnych kierunkach, pozostawia to miejsca z pęcherzykami powietrza , które przy szlifowaniu ukazują się jako dziurki.Szpachlówkę nakłada się w jednym kierunku jednym płynnym ruchem z większą ilością materiału aby nie zabrakło go bo robi się "dołek" który za chwilę chcemy poprawić i....zaczynamy "ciapać" Każdą jedną szpachlę wyszlifuję Ci tak, że można od razu bazę kłaść Krzysiek, to nie poradnik dla Ciebie a dla osoby, która boi się ściągnąć trójkąt czy go dociąć aby nie nabroić a nie zawsze ma blisko fachowca. Ja mam wszedzie daleko i sam musiałem się nauczyć sobie radzić. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mastah22 Opublikowano 26 Czerwca 2013 Udostępnij Opublikowano 26 Czerwca 2013 Temat dodam do FAQ bo uwazam ze warto.Tam powinny trafiac wartosciowe tematy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Xris Opublikowano 26 Czerwca 2013 Udostępnij Opublikowano 26 Czerwca 2013 Wykończeniówkę łatwiej się szlifuje ręcznie niż uniwersalną, a uniwersalną łatwiej i szybciej niż wzmacnianą włóknem.x2 Najczęstszym błędem jest "ciapanie" sobie szpachlówką jak leci w różnych kierunkach, pozostawia to miejsca z pęcherzykami powietrza , które przy szlifowaniu ukazują się jako dziurki.Szpachlówkę nakłada się w jednym kierunku jednym płynnym ruchem z większą ilością materiału aby nie zabrakło go bo robi się "dołek" który za chwilę chcemy poprawić i....zaczynamy "ciapać"Dokładnie Krzysiek, to nie poradnik dla Ciebie a dla osoby, która boi się ściągnąć trójkąt czy go dociąć aby nie nabroić a nie zawsze ma blisko fachowca.To było do Łukasza Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
AzBest Opublikowano 10 Grudnia 2015 Udostępnij Opublikowano 10 Grudnia 2015 WitamPostanowiłem spróbować swoich sił w rzeźbieniu słupków pod tweetery. Wszystko już jest przygotowane do położenia żywicy ale zanim to nastąpi chciałbym się poradzić w jednej kwestii, a mianowicie, jakie warstwy położyć: żywica+ włókno szklane + szpachla z włóknem + wykończeniówka czy ewentualnie można pominąć włókno szklane i np bezpośrednio na żywice dać wykończeniówkę ? (jako , że nie miałem wcześniej styczności ani z żywicą ani ze szpachlą to druga opcja na pewno ułatwiła by mi prace tylko nie wiem czy cała konstrukcja będzie wystarczająco sztywna) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
TomoMadej Opublikowano 11 Grudnia 2015 Udostępnij Opublikowano 11 Grudnia 2015 Jeśli chcesz tylko pożywicować jakąś rajtę i wygładzić to wykończeniową, to może to nie być zbyt trwałe. Zacznie to po jakimś czasie pękać.Żywicę i tak pewnie kupiłeś jako zestaw naprawczy, więc włókno masz. Trzeba je dać szczególnie w miejscach, gdzie rajta wisi, a nie przylega do jakiegoś elementu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
AzBest Opublikowano 11 Grudnia 2015 Udostępnij Opublikowano 11 Grudnia 2015 Dać na to jeszcze szpachle z wlóknem czy będzie wystarczająco sztywne, żeby położyć wykonczeniowke? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Mirek010 Opublikowano 11 Grudnia 2015 Udostępnij Opublikowano 11 Grudnia 2015 Ja zrobilem swoje pierwsze slupki tak: zywica potem na to włókno szklane 2 warstwy w odstępie czasowym na wyschniecie warstw i na to szpachla wykończeniowa,byly robione pod dls scandinavia 1 a sa to bardzo duze i ciężkie głośniki,konstrukcja dzielnie zniosła probe czasową 5 miesięcy nie zauważylem żadnych pęknięc tak ze jesli robisz slupki pod mniejsze tw to taka kontrukcja spisze sie na 100% Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
AzBest Opublikowano 11 Grudnia 2015 Udostępnij Opublikowano 11 Grudnia 2015 Dzięki, Panowie za podpowiedzi. Właśnie skończyłem kłaść pierwsza warstwa włókna. Trzeba się z tym trochę uwijać, bo przy klejeniu ostatnich kawalkow, żywica zamienila się juz galarete. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jolesny Opublikowano 27 Sierpnia 2022 Udostępnij Opublikowano 27 Sierpnia 2022 Moje uszanowanie! Zakupiłem taki sprzęt: Radio Sony CDX-GT620U Wzmacniacz Excursion HXA-3K Skrzynia 2x JBL GTO 804 8" 800W Subwoofer Auto to Citroen C4 MK1, chciałbym dołożyć do tego zestawu dwa głośniki w drzwiach (6562E6) ale jestem kompletnym laikiem w car audio i nie wiem co wybrać, czy starczy mocy na cztery i dołożyć dwa na tył? Co oprócz tego co mam będę jeszcze potrzebował? Z samą skrzynią też mam problem bo skubana jest za wielka i nie mieści się w bagażniku a na tylnej kanapie ledwo co więc czeka mnie albo przebudowa albo budowa nowej co też wchodzi w grę z racji że ta jest trochę obdarta. Znajdę na forum jakiś poradnik co do budowy? Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.