Skocz do zawartości

ZAKŁÓCENIA, ŚWIST SILNIKA, SZUMY W GŁOŚNIKACH - PORADNIK


miki87
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

WITAM!

 

Zauważyłem, że powstaje sporo tematów dotyczących tego samego problemu, postanowiłem więc zebrać trochę informacji w jednym miejscu na naszym forum tak, aby przed zadaniem pytania każdy przeprowadził standardową diagnozę. Myślę, że w większości przypadków zastosowanie się do instrukcji pomoże wyeliminować niechciane zjawisko we własnym zakresie bez zbędnego pytania i zaśmiecania forum:)

 

Otóż jeśli po podłączeniu całego systemu car audio (radia, głośników, wzmacniacza, kabli), włączeniu audio i po odpaleniu silnika okazuje się, że w głośnikach słychać niechciane: ZAKŁÓCENIA, SZUMY, PUKNIĘCIA, ODCZUWALNA JEST PRACA SILNIKA, LASERA LUB INNYCH URZĄDZEŃ NP. ALTERNATORA, WENTYLATORA ITP., należy przeprowadzić diagnozę krok po kroku, tym samym eliminując poszczególnego ogniwa systemu w celu dotarcia do przyczyny.

 

 

SZUKANIE PRZYCZYNY WYSTĘPOWANIA ZAKŁÓCEŃ, ŚWISTÓW, SZUMÓW ETC.

 

1. Sprawdź, czy przewody sygnałowe (czincze) nie leżą przy kablach od zasilania, głośnikowych lub innych, ewentualnie blisko urządzeń typu pompa paliwa, wentylatory etc. Aby to w 100% wyeliminować, warto na próbę puścić przewody sygnałowe luzem na siedzeniach.Pamiętaj: -już na etapie kładzenia kabli, trzeba tak rozplanować instalację, aby przewód sygnałowy(radio -> wzmacniacz) nie był ułożony przy przewodach zasilających czy głośnikowych.

 

2. Sprawdź, czy przewody sygnałowe nie są uszkodzone (przecięte, przetarte) lub we wtyczkach rozkręcalnych nie przerwał się lut i jest przerwa bądź zwarcie. Warto od razu kupić przewody dobrej jakości(ekranowane), gdyż także one same mogą przyczynić się do zbierania zakłóceń.

 

3. Bardzo częstą przyczyną zakłóceń jest brak masy na RCA. Dlatego w pierwszej kolejności sprawdź, czy gniazdo RCA zarówno w radiu jak i we wzmacniaczu nie jest oberwane na płycie radia/wzmacniacza. Najlepiej jest to sprawdzić przy włączonym audio i silniku (gdy słychać zakłócenia) dociskając i wyginając delikatnie na boki wtyczki czincz podłączonych do gniazda. Można będzie wtedy usłyszeć różnice w dźwięku w głośnikach(zakłócenia będą chwilowo zanikały). Powinno się również zajrzeć do wnętrza wzmacniacza i sprawdzić czy nie puścił lut mocujący gniazdo RCA.

 

4. Brak masy może być i często jest spowodowany UWALENIEM masy na RCA w radiu. Dzieje się tak zazwyczaj, gdy przepinamy przewody sygnałowe na włączonym sprzęcie, co jest kategorycznym błędem instalatora(!). Pamiętaj: -każde podłączenie kabli sygnałowych, zasilających, głośnikowych dokonujemy przy wyłączonym sprzęcie i wyjętym bezpieczniku! Oczywiście nie zawsze, winny jest czynnik ludzki i masa może paść z winy przepięcia etc.

 

Aby jednoznacznie stwierdzić, czy zakłócenia są spowodowane uwaloną masą trzeba wykonać bardzo prosty test:

Łączymy prowizorycznie za pomocą kawałka kabelka, obudowę radia (w dowolnym miejscu, byleby był to metal) do masy na wtyczce RCA z tyłu radia (złota blaszka wokół czincza). Tak jak na zdjęciu:

 

http://img29.imageshack.us/img29/7485/54134210.th.jpg

 

Następnie włączamy radio i uruchamiamy silnik. Jeśli szumy nie wystąpią oznacza to, iż znaleźliśmy przyczynę - tj. RADIO MA UWALONĄ MASĘ.

 

W najlepszym przypadku padło zabezpieczenie w torze masy, najczęściej w postaci zwężenia ścieżki na płycie lub bezpiecznika SMD w nowszych radiach. Uwalona masa to bolączka Pioneerów, ale również w innych radiach może się to przytrafić. Radio można oddać do serwisu lub samemu to naprawić (wymienić bezpiecznik). Na własne ryzyko niektórzy ten prowizoryczny 'testowy kabelek' zostawiają na stałe, ale jest to jedynie półśrodek i przy kolejnym przypadkowym zwarciu można poważnie uszkodzić radio (wybór należy do Ciebie).

 

Jeśli sami próbujemy naprawić trzeba:

- Rozebrać radyjko, tak aby mieć dostęp do prześledzenia ścieżki masy.

- Odszukać najpierw ścieżkę, a następnie bezpiecznik. Najlepiej poszukiwanie rozpocząć od gniazd RCA w tylniej części radia:

 

Znajdujemy miejsce początek, czyli miejsce "A" w którym masa RCA łączy się z płytką: (zaznaczone kabelki idące od wyjść RCA do płyty radia):

 

http://img18.imageshack.us/img18/8595/15184228.th.jpg

 

Następnie idąc ścieżką szukamy bezpiecznika w postaci SMD (będzie oznaczony F lub FU z angielskiego FUSE):

 

http://obrazki.elektroda.net/10_1232888733.jpg

 

lub w postaci zwężonej ścieżki(foto użytkownika wirgin z elektrody):

 

http://img267.imageshack.us/img267/5497/63614346.th.jpg http://img683.imageshack.us/img683/2820/70227689.th.jpg

 

W przypadku, gdy mamy problemy z lokalizacją bezpiecznika można użyć miernika i sprawdzić przejście dotykając jedną łapką miernika masy na wyjściu RCA (ta zewnętrzna złota blaszka na czinczu), a następnie drugą idziemy od miejsca "A" po ścieżce. Jeśli miernik 'pika' oznacza, że trzeba przesuwać się dalej do momentu w którym miernik ucichnie i tym samym wyznaczy przerwę w ścieżce. W zależności od zabezpieczenia, wymieniamy bezpiecznik lub lutujemy ścieżkę.

 

5. Jeśli mimo eliminacji pierwszych 4 punktów zakłócenia nadal występują, można spróbować podmiany poszczególnych elementów systemu car audio (radia, wzmacniacza, kabli sygnałowych) na inne lub podłączanie tych samych w innym aucie.

 

6. Gdy żaden z powyższych kroków nie pomoże i nie wskaże winnego elementu można ponadto:

- zastosować filtr przeciwzakłóceniowy na przewód sygnałowy (niektórym podobno pomogło),

- wyczyścić / naprawić / wymienić alternator,

- szukać winy po stronie elektryki / elektroniki samochodu.

Czasami jednak bywa tak, że dany zestaw car audio w jednym aucie gra normalnie, a w innym są zakłócenia, wtedy trzeba każdy przypadek badać od początku odrębnie.

 

[ Komentarz dodany przez: maniek860824: 2010-06-04, 07:50 ]

Dobra robota :) Pozwoliłem sobie przykleić :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 lata później...
  • Odpowiedzi 248
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Jeśli chodzi o zakłucenia od układu zapłonowego (strona WN), możemy sprawdzić układ organoleptycznie, czyli czy nie ma ponacinanych, spękanych przewodów WN łączących kopułkę ze świecami (od siebie mogę polecić przewody takich firm jak NGK i SENTECH), w kopółce palec rozdzielacza czy nie jest nadmiernie nadpalony, oraz samą kopułkę a w szczególności grafit umieszczony w centralnym miejscu,  będący przewodniekiem podającym napięcie na palec, naciskając go palcem powinien wciskać się płynnie i nie zacinać.

 

Jeśli po takim sprawdzeniu nie stwierdzimy żadnych nieprawidłowości, zostaje jeszcze sposób z wodą, do butelki po płynie do mycia szyb (żona lub mama powinny mieć w szafce) nalewamy wody, i na zapalonym silniku pryskamy po kablach i kopułce (oczywiście z umiarem), jeśli będzie przebicie samochód zacznie pracować nierównomiernie (będzie szarpał, dławił się).

 

Na odpalonym silniku nie łapać za kable Wysokiego Napięcia gołymi rękoma - grozi porażeniem.

 

Są pewne zależności co do zakłuceń.

 

Zakłucenia od układu zapłonowego (w przypadku aut zasilanych podtlenkiem LPG na pełnym wtryku mogą występować zakłucenia od wtryskiwaczy LPG), obrazuje się to zmiennym rodzajem wygenerowanych zakłuceń uzależnionych od obrotów silnika.

 

Alternatory w samochodach również sieją w instalacji. W tym wypadku zakłucenia są raczej jednostajne i nie zmieniją się od obrotów.

 

Dość szybkim sposobem na sprawdzenie alternatora jest po prostu wypięcie go z instalacji poprzez zdjęcie paska klinowego i odpalenie silnika.

 

Jest jedno ale - długo trwała praca silnika z odpiętym alternatorem może doprowadzić do całkowitego rozładowania akumulatora.

 

Alternatory fabrycznie są wyposażane w układ filtrujący w postaci kondensatora (jak pamiętam około 4,7uF) zamocowanego na biegunie plusowym - kondensator to element który z upływem lat traci swoje właściwości (wysycha), czasami jego wymiana pomaga.

 

 

Na razie na tyle, jeśli coś mi się przypomni to dopiszę.

P.S sam walczę z zakłuceniami od wtrysków lpg :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

Podzielę się swoim przypadkiem.

Dosłownie parę odkryłem przyczynę zakłóceń u kolegi. Były tak silne, że bujało subwooferem. Po prześledzeniu całej instalki nic nie znaleźliśmy co mogło by to powodować, juz zbrakło pomysłów co do lokalizacji, ale okazało się z czasem że winny jest wzmacniacz. Myślałem że to "zimne luty" lub cos podobnego, ale nie!

Tutaj zaczyna się dość śmieszny, ciekawy i zarazem banalny powód.

Otworzyłem pokrywę wzmacniacza a tam:

Odkrylem wymieniony jeden z tranzystorów i to dość nieudolnie. 

Brak jakiej kolwiek podkładki izolacyjnej pod tranzystorem i brak podkładki plastkiowej na śrubie mocującej tranzystor z obudową.

Ogólnie mówiąc radiator tranzystora miał maksymalną stycznosc z obudową co powodowało zwarcia w układzie i powodowało "świsty".

Po podłozeniu podkładek problem zniknął :)

Więc warto też zajrzeć do środka wzmacniacza jeśli kupilismy używkę, a najlepiej jeszcze przed kupnem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...
  • 3 miesiące temu...

Zastanawiam się czy jest to pomocne ,lecz obrazuje trochę typy przewodów RCA 

 

Truth about RCA signal cables   

Czy ktoś z Was miał problem i może uporał się z zakłóceniami po operacji wyciągniecia RCA z fabrycznego radia.W moim aucie delkatnie słychać wyswietlacz ( jest oddzielony od radia i mam opcje jego wyłaczenia, stad wiem ze to wyswietlacz). Cała instalacja jest ok sprawdzana kilka razy, a mimo to slychac leciutko własnie wyświetlacz.

Wiem że niskonapięciowe sygnały są podatne na zakłócenia, moj ma ok 2v., ale może jest jakis sposób na pozbycie sie tej denerwującej przypadłości??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
  • 3 miesiące temu...

A ja mam inny problem. Mianowicie zakłócenia indukują się na kablu glosnikowym. Kabel odcięty od wzmacniacza a glosnik sobie delikatnie cyka tak, jak w REC cykają sobie przekaźniki. Ktoś mi mówił abym kable owinął taśmą z miedzią lub czymś podobnym tylko nie wiem czy to dobry pomysł i jakiej taśmy użyć.

Kable idą w aucie przy skrzynce z bezpiecznikami. Inaczej się ich nie da przeprowadzić do słupka... Ma ktoś jakiś pomysł co z tym zrobić? Przekladalem kable już 2 razy i zawsze to powraca...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 


A ja mam inny problem. Mianowicie zakłócenia indukują się na kablu glosnikowym. Kabel odcięty od wzmacniacza a glosnik sobie delikatnie cyka tak, jak w REC cykają sobie przekaźniki. Ktoś mi mówił abym kable owinął taśmą z miedzią lub czymś podobnym tylko nie wiem czy to dobry pomysł i jakiej taśmy użyć.
Kable idą w aucie przy skrzynce z bezpiecznikami. Inaczej się ich nie da przeprowadzić do słupka... Ma ktoś jakiś pomysł co z tym zrobić? Przekladalem kable już 2 razy i zawsze to powraca...

Kiedyś uczono , ze prąd płynie jedynie w obwodach zamkniętych :hyhy:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Heh jak posłuchalem wczoraj głośnika na wylaczonej instalacji to lekko zgłupiałem :D tw puka sobie w rytm przekaznikow. Chyba po raz kolejny przeloze kable. W VC lewym progiem idzie główna wiazka przewodów do tzw. Tylnego modułu elektrycznego REC. Przy progu jest również wtyczka X1, która komunikuje moduły że sobą. Trzeba będzie zakupić tę miedzianą taśmę i zobaczymy co wtedy. No chyba że zwrotka leży gdzieś w pobliżu przewodów, o których pojęcia nie mam, że są...
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Heh jak posłuchalem wczoraj głośnika na wylaczonej instalacji to lekko zgłupiałem :D tw puka sobie w rytm przekaznikow. Chyba po raz kolejny przeloze kable. W VC lewym progiem idzie główna wiazka przewodów do tzw. Tylnego modułu elektrycznego REC. Przy progu jest również wtyczka X1, która komunikuje moduły że sobą. Trzeba będzie zakupić tę miedzianą taśmę i zobaczymy co wtedy. No chyba że zwrotka leży gdzieś w pobliżu przewodów, o których pojęcia nie mam, że są...

 

Ja u siebie w Vectrze C też ostatnio walczyłem z zakłóceniami - przewody sygnałowe (samoróbki z przewodu mikrofonowego) puszczone środkowym tunelem i dalej z tyłu od strony kierowcy krzyżowały się przy wzmaku z zasilającymi, głośnikowymi. Siało że hej (na zgaszonym i odpalonym silniku) a do tego przewody zdecydowanie za krótkie - starczyły na styk.

 

Po wymianie na 6 kanałowe Holly PRO-625 i ułożeniu ich prawym progiem jak ręką odjął :wink2: Występuje jedynie bardzo ciche aczkolwiek słyszalne cykanie w tweeterach ale muszę zweryfikować czy to przypadkiem nie od radia bądź wzmacniacza  :P

 

Morfi montuj taśmę i zdaj relację czy pomogło  :hyhy:  :wink2:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zwarcia do masy nie ma, no chyba, że miernik kłamie. Tyle udało mi się na szybko sprawdzić. Trzeba jeszcze obejrzeć kable...

Maniek, no właśnie u mnie w tw/mid cyka. Która strona masz poprowadzone kable do głośników?

Ja u siebie mam sygnalowki 20 cm. Nie sądzę aby one sialy. Zaloze dzisiaj hollywood albo procon i zobaczymy co się zmieni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Maniek, no właśnie u mnie w tw/mid cyka. Która strona masz poprowadzone kable do głośników?

Ja u siebie mam sygnalowki 20 cm. Nie sądzę aby one sialy. Zaloze dzisiaj hollywood albo procon i zobaczymy co się zmieni.

 

Zasilanie lewym progiem (+ i - z akumulatora), sygnałówki prawym progiem a głośnikowe lewa strona - lewym progiem, prawa strona - prawym progiem  :wink2:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 


Kiedyś uczono , ze prąd płynie jedynie w obwodach zamkniętych :hyhy:

Jak znam życie, to on  ten obwód ma gdzieś zamknięty albo nawet zatrzaśnięty - drzwiami :)

Akcja się rozkręca, zobaczymy jaki będzie finał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Witam, czy ktoś się orientuje jaki jest ten gorszy przypadek który na początku tematu kolega opisuje w punkcie 4?

Mam Pioneera, i połączenie masy do RCA kabelkiem znosi świst silnika. Odnalazłem na płycie 2 bezpieczniki RCA i oba są dobre.

Po podłączeniu zasilanie radia do akumulatora - świst nie występuje :/

Czy coś mi umknęło?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mierzyłem za i po bezpieczniku. Wylutowałem i sprawdziłem sam bezpiecznik - to samo - dałem zamiennik - bez zmian,  więc przewróciłem oryginalny. Z tych dwóch, innych nie widzę, jeden jest na wejściu liniowym i wygląda na ścieżkę,  a drugi na wszystkie RCA jako układ SMC - Hi, Mid, Low. Wpatrywałem się w płytkę kilka dni w kilka podchodów. Nie zauważyłem przepalonej ścieżki które chyba nie ma prawa być jeśli bezpiecznik jest OK?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij


×
×
  • Dodaj nową pozycję...